Garmins nya inriktning. Monterra med Android.

http://www.utsidan.se/cldoc/garmin-monterra-gps-med-operativsystemet-android.htm

Vad vill man ha i sin GPS?
Själv vill jag ha en jäkligt bra GPS-enhet med Navstar / GLONASS och kommande system., möjligen med elektronisk kompass och barometer.

Jag vill inte ha en kamera.
Jag vill inte ha spel.
Jag vill inte ha något annat operativsystem än vad som krävs för att driva GPS-funktionaliteten felfritt oavsett vad som händer.
Jag vill inte ha touch-screen som får spader när den blir våt.

Jag vill ha en eTrex helt enkelt, eller liknande utvecklad variant.

Är jag ute på äventyr tar jag med min gamla Ericssontelefon, den klarar 2 veckor påslagen och en evighet avstängd.
Kamera vill jag ha en som ger anständig bildkvalitet, det har jag inte sett från varken mobil eller GPS ännu.
Vill jag spela spel på fjällvandringen tar jag med Yatzy.

Bakåtsträvare? Nej, jag vill bara ha saker jag kan lita på, multitalenta saker brukar jäklas.
 
Men kanske är verkligheten för GPS:er, som för mycket annan friluftsutrustning, att de inte främst köps för användas på flerdagarsturer i vildmark utan tillgång till laddning. Utan de flesta kanske används i bilen eller ev för lite geocashing i fint väder?
 
Garmins 60,70 serien är dom som är vassa och knappar men liten knapp - 70 serien flöt ju var enda skillnaden på 60 förutom designen.

Nu är det 62 serien som är bäst så sett , visst liten skärm men fungerar.
 
Digitalkameraförsäljningen

har dalat. Garmin inser att GPS- marknaden förtvinar av konkurens från smartphones. Kartor blir svårare att tjäna pengar på när OSM blir bättre. Då gör Garmin konstiga multiapparater med t ex kombination av actionfilmkamera och GPS samt sammankopplingar av GPS med bra batteritid och smartphone.

Tveksamt om den strategin är rätt.

Thure
 
Ja dom har ju faktiskt inget val , men dom har ett bra varumärke så det kan gå att fixa proffsmarknaden för gpser iaf.

Men då får dom fixa touchskärmen så den funkar i 60mm regn i veckor.
 
Ja dom har ju faktiskt inget val , men dom har ett bra varumärke så det kan gå att fixa proffsmarknaden för gpser iaf.

Men då får dom fixa touchskärmen så den funkar i 60mm regn i veckor.

Enda proffsmarknaden Garmin har i realiteten är G A och lite B A , och där om någonstans är man noga med funktionaliteten.
 
Vore väl enkelt för valfri större smartphonetillverkare att ge Garmin en nådastöt om de smackade på ett rejält batteri och fixade riktig stöttålighet, vattentålighet och stöd för minneskort/stort inbyggt minne.

Jag har en Montana 600 och den är väl ganska bra men med den stora skärmen måste den laddas efter en dags användning. Och kartorna/sjökorten är ju väldigt dyra jämfört med varianter för telefoner.

Ipads för sjönavigering har ju kommit stort för fritidsfolk senaste åren, verkar ju fungera ok.

Garmin är nog irrelevanta eller uppköpta inom några få år.
 
Finns en jämförelse

mellan fick-GPS, smartphone, Ipad, och sjökortsplotter i det aktuella numret av Båtnytt. Dedicerade båtapparater får högre poäng. Medan priserna är rätt höga för plotters.

Jag tror att Garmin har poänger i att kombinera en GPS-klocka/puck med lång batteritid med möjlighet att kommunicera trådlöst med smartphone där även sensorer som pulsband, termometer och annat kan kombineras i en loggfil.

Thure
 
Vad vill man ha i sin GPS?
Själv vill jag ha en jäkligt bra GPS-enhet med Navstar / GLONASS och kommande system., möjligen med elektronisk kompass och barometer.

Jag vill inte ha en kamera.
Jag vill inte ha spel.
Jag vill inte ha något annat operativsystem än vad som krävs för att driva GPS-funktionaliteten felfritt oavsett vad som händer.
Jag vill inte ha touch-screen som får spader när den blir våt.

Jag vill ha en eTrex helt enkelt, eller liknande utvecklad variant.

Är jag ute på äventyr tar jag med min gamla Ericssontelefon, den klarar 2 veckor påslagen och en evighet avstängd.
Kamera vill jag ha en som ger anständig bildkvalitet, det har jag inte sett från varken mobil eller GPS ännu.
Vill jag spela spel på fjällvandringen tar jag med Yatzy.

Bakåtsträvare? Nej, jag vill bara ha saker jag kan lita på, multitalenta saker brukar jäklas.
Detta är väl ungefär vad jag tycker också.

Jag förstår att det tar mindre plats och väger mindre med 1 pryl som klarar allt.
Men då går också allt åt pipsvängen på samma gång. Vilket inte passar mig.

Så jag föredrar 1 mobil, 1 GPS (har en reserv också) och 1 kamera.

Frågan är väl om Garmin förstår sitt problem själv. Garmin verkar inte ha begripit att deras kartfilosofier / kartprissättningar har bidragit till utvecklingen. Jämför med en köpt musik-CD som är låst till 1(!) uppspelningsanordning och inte kan spelas på någon annan. Vill man sälja CD-spelaren så kan man inte låsa upp musik-CDn och knyta den till en annan CD-spelare. Vem skulle acceptera detta?

Jag gillar Garmins hårdvara (typ Etrex och GPSmap 76) men jag tycker Garmins karthantering är hål i huvet. Det är vi nog fler som tycker...

Men utvecklingen rullar ju på och tyvärr blir det inte alltid bättre. Idag finns väl ingen MP3-spelare som drivs med ett AA-batteri tex.

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
thureb Jämförelse Garmins kommersiella topografiska och vägkartor med motsv OSM Navigering 0
ollefisk Garmins kartlicens Navigering 2
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
tekman Garmins "dolda" licensregler för kartprodukter Navigering 25
KOJ Varning för Garmins fartkamera databas Navigering 34
pery Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker! Navigering 5
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
greenjuice Nya eTrex HC-serien ute på Garmins hemsida Navigering 0
svlcm Garmins POI Loader 2.3.2 Navigering 2
mikr Kartor i Garmins x-modeller... Navigering 0
olhe Garmins Europa service Navigering 9
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
ulfbengtsson482 Nya screenshots på Garmins Frliuftskartan Pro Navigering 21
Higgis Fråga ang garmins kartor Navigering 5
Garmin Vista Garmins Mapsourceprogram Navigering 3
Martin O Garmins kartpolitik Navigering 8
sotter Garmins eTrex VS GPSmap? Navigering 2
Store Använda Garmins kartor till OziExplorer CE Navigering 0
micke.lu HJÄLP!!! Grundkartan i Garmins modeller.....? Navigering 6
Nikno Garmins Etrex fäste Navigering 13
chuck Detaljer på garmins basemap Navigering 12
Grusbus Garmins hoj-fäste? Navigering 11
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
Unnah Monterra Navigering 5
avslutatmedlemskap160620 Garmin monterra Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.