Garmin och kalorier?

Funderar på den här ständiga förvirringen runt begreppet "kalori" när man egentligen avser "kilokalori", finns den sammanblandingen även på engelska? Jag har en Garmin Forerunner 301 och till den en medföljande träningsprogramvara ("Training Center", där man på ett träningspass kan utläsa förbrukade "Total Calories". Ex. en löprunda på 9,52 km på 44 min gav en förbukning på "755 cal". Men här menar man väl egentligen "Total kilocalories" och "755 kcal" ? (enligt http://www.uppladdningen.nu förbrukar man ca 13 kcal, 13 000 cal, per minut vid joggning)
 
Haddock; sa:
Funderar på den här ständiga förvirringen runt begreppet "kalori" när man egentligen avser "kilokalori", finns den sammanblandingen även på engelska? Jag har en Garmin Forerunner 301 och till den en medföljande träningsprogramvara ("Training Center", där man på ett träningspass kan utläsa förbrukade "Total Calories". Ex. en löprunda på 9,52 km på 44 min gav en förbukning på "755 cal". Men här menar man väl egentligen "Total kilocalories" och "755 kcal" ?
Ja, man måste mena kilokalorier. Allt annat blir absurt. Jag misstänker att det felaktiga användandet av kalorier när man egentligen menar kilokalorier är minst lika vanlig bland de som pratar andra språk, t.ex. engelska.
 
Ja, då kan jag sova lugnt igen ;) Sånt där drar ju ner intrycket av Garmin Training Center en aning, tycker jag...Inte för att jag bryr mig om energiåtgången egentligen, men enheter och prefix ska ju vara rätt.
 
Prefix är viktigt

Om det är någon tröst så är Garmin långt ifrån ensamma med att inte kunna skilja på cal och kcal. En faktor 1000 (tusen), men det finns de som är värre.
Massor av datorförsäljare och datortillverkare inte kan skilja på m (=milli) och M (mega), där skiljer det en faktor 1 000 000 000 (en miljard)

Om några skulle nappa på en annons i stil med ”100 mg Ag säljes för 0,1 MSEK” skulle jag fort bli rik.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.