Gammalt morfin

Hejsan.

Satt och surfade och eltade efter nån sida med diskussion om läkemedel men hittade ingen.

Det är så att jag har lite morfin kvar efter en ryggop. Undrar om någon vet om den blir dålig/ obrukbara efter en tid. Tänkte att man kan ju ha med dom på turerna bara utifall katastrofen är framme.

Jag vet hur den skall användas och i vilka doser. HAr någon kunskap om detta eller vet vart man skall vända sig?
 
FASS

Svar på det mesta kring läkemedel kan du hitta på http://www.fass.se, generellt sett så kan man väl inte garantera effekt på utgångna läkemedel. Dock så brukar de fungera ganska länge efter satt datum, hållbarheten varierar emellertid stort beroende på hur tabletterna (vilket jag antar är det du har) förvaras. Skulle väl själv vänta tills jag var i riktigt rejäl knipa innan jag började knapra moffe i skogen - omdömet blir ju inte direkt på topp (å så finns det ju andra riktigt obehagliga bieffekter)
 
Utgångsdatum.

Titta på förpackningen. Om du har kartongen kvar finns det säkert ett utgångdatum någonstans. Med dagens kommunikationsmöjligheter så bör du kunna rådgöra med sjukvårdsupplysningen eller SOS-alarm innan du ger någon receptbelagda läkemedel i fält. Det torde vara bra att någon expert kan bistå med råd innan eventuell användning av morfinliknande preparat som kan ge bland annat andningsstopp.

Thure
 
Apotekets upplysning

Apoteket AB har ett särskilt telefonnummer för frågor om läkemedel öppet dygnet runt.

020-66 77 66
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle G Åratals gammalt vatten i PET-flaska. Ofarligt? Överlevnad 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.