Galvaniska element? (Aluminium i saltvatten.)

Hej!

Det gäller en skeddalösning. Kajak alltså. En skuta som går i saltvatten. Delar av min förra skedda oxiderade (rätt begrepp?) bort efter att jag hade modifierat lite...

Två frågor:

-------
1.
Tänk er att alumium är en ingrediens, och att den andra är rostfri/syrafast vajer och dito skruv-å-mutter.

Funkar detta bättre eller sämre (eller lika illa) än om ovanstående också har ett stycke koppar eller mässing i närheten?

Alltså; är aluminiumen mindre stabil om det finns en kopparlegering med i denna soppa?

--------
2.
En helt annan fråga gäller enbart aluminium, i plåtform: Finns det olika kvaliteer, och därmed någon som är mer lämpad för en saltvattenapplikation tillsammans med syrafast vajer och skruv-å-mutter? (Inget kopparjox i denna frågan). Eller är alla aluplåtar lika olämpliga?

(Bilagd info; Plåttjocklek 2mm, skall dessutom fräsa ett 1mm djupt spår som vajern skall ligga i.)

-------

Har någon alumiumrelaterade saltvattenserfarenheter och/eller koll på de galvaniska elementen?
Hoppas det!

Patric
 
Det finns speciella aluminiumsorter som säljs som saltvattenbeständiga. De har bättre motståndskraft mot korrosion.

Generellt påverkar rostfritt stål övriga metaller ganska lite på grund av sin legering. När man skruvar ihop aluminiumkonstruktioner ska man använda rostfri skruv, gärna syrafast.

Den minst ädla metallen går åt först, så länge det gäller någorlunda rena metaller, rostfritt faller som sagt utanpå då det är en legering med mycket stora mängder legeringsämnen. Alltså, sätt inte koppar ihop med aluminium, aluminumen försvinner. Ska du spara aluminium ska du ha en offeranod av zink.

På en kajak tycker jag det verkar bättre med saltvattenbeständig aluminium, gärna ytbehandlad genom eloxering vilket ökar motståndskraften mycket, samt rostfri skruv m.m.
Eller varför inte ett roder i garanterat korrosinsfritt trä? Lätt att forma till en optimal form dessutom.
 
skrinnare; sa:
Eller varför inte ett roder i garanterat korrosinsfritt trä? Lätt att forma till en optimal form dessutom.
Behöver inget roder till min kajak, men om man tvunget skall ha en roderskuta så är det ju en fin ide...

Men du, käre Skrinnare, hade ingen åsikt om koppargrunkans eventuellt negativa påverkan? Det är min förhoppning nämligen... ;-)

(För då har jag bättre odds för min nästa lösning, om min gamla -med koppar- har inbyggda tokigheter med avseende på ökning av aluplåtens oxidering.)

Patric
 
Läste inte tillräckligt noga tydligen... Skulle ju vara en skedda, då är nog inte trä något vidare.

Men som jag skrev.
Aluminuim och koppar kommer att medföra att aluminiumen kommer att korrodera bort innan kopparen, aluminiumen kommer så att säga att skydda kopparen från att korrodera. Vill du skydda din aluminium, använd zink.
Bättre ändå är som sagt saltvattenbeständig aluminium och eloxering. Finns färdig eloxerad plåt, 2mm tjock, men ju mer man bearbetar den, desto fler ytor är oskyddade. Bäst är alltså att eloxera efteråt, men det kostar ju en slant.
Är det inte en alltför stor bit kan ju faktiskt rostfri plåt vara ett alternativ annars, tre gånger så tungt som aluminium, men också tre gånger så hög E-modul...
 
skrinnare; sa:
Är det inte en alltför stor bit kan ju faktiskt rostfri plåt vara ett alternativ annars, tre gånger så tungt som aluminium, men också tre gånger så hög E-modul...

Thxs!
Grejen är den att jag redan har allt färdigt i med en syrafast plåt, frästa spår och allt. Och konceptet är ju helt safe med avseende på oxidering etc. Dock har jag nu börjat, innan montering och test, att oroa mig för tyngden. Inte gällande någon slags UL-fantasi, utan för att jag befarar att det blir så tungt att syrafastskeddan (överkommer vajerns friktion och) glider ut, eller allra minst blir svårt att få upp...
Den som lever får se.

Jag ville bara ha lite koll på nästa koncept i de fall min syrafastplåt blivit för tungt.

Vet man om några eloxeringsställen i Gbg för en aluplåtbit?

Patric
ps. Gällande tyngden på min syrafastaplåt så skulle man kunna fräsa bort en massa material och spackla igen med något plastigt etc. Plåten lär nog vara styv nog ändå...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.