Galapagos och Machu pichu

Funderar på att resa till Peru och Galapagosöarna för att vandra inkaleden och resa runt och uppleva djurlivet. Någon som gjort detta? När på året är bäst att resa? Någon speciell researrangör som är bra eller som jag bör undvika?
 
Gjorde en rundresa i Sydamerika för ca 5 år sen.

Vi lyxade till det och bokade flygresor och båtturen runt Galapagos via resebolag i Sverige samt hotell i Quito så att det var fixat när vi kom fram. Väl på plats i Quito så ordnade vi resan till Lima och i Lima så fixade vi biljetter till busstur söderöver.

Vi reste från Sverige i september och då hade många av djuren ungar vilket var härligt att se. Vi bodde på en ganska liten båt (16 gäster) och hade en mycket bra engelsktalande guide. Vi såg ett otroligt djurliv och fick även möjlighet att snorkla/simma med sjölejon, rockor, sköldpaddor mm.

I Peru gjorde vi den klassiska "gringotrail" med besök i bla Nasca, Arequipa, Cusco och Titicacasjön. Vi vandrade inte Inkaleden utan tog tåg från Cusco till Agues Calientes och sen buss upp till Machu Picchu.

Det var inga problem att boka de olika aktiviteterna på plats och med en bra guidebok så var det inga problem att hitta bra information. Längs gringotrail klarar man sig bra med engelska och några enstaka fraser/ord på spanska men lämnar man turistspråken så blir livet mycket lättare om man kan prata mer spanska.

Det går att boka/beställa de flesta aktiviteter redan i Lima kanske tom i Sverige men det blir mycket dyrare och det fullständigt kryllar av arrangörer av olika aktiviteter på de olika resmålen.
Jag kan verkligen rekommendera resan och jag anser att reser man så långt så ska man försöka se figurerna i Nasca, kondorsafarin i bergen ovanför Arequipa, Cusco och Machu Picchu samt de flytande öarna i Titicacasjön. Det är minimum, sen finns där massor mer....
 
Jag med sällskap var i de trakterna -04. Finns ju som sagt hur mycket som helst att se och många är nog mer uppdaterade. Vi skippade också den "vanliga" inkaleden till Machu Picchu. Vi tog tåget som föregående talare, men gick upp genom skogen på tidiga morgonen. Underbart minne, men i perioder avråds det från detta, pga rånrisk. Vi vandrade istället till en annan inkastad, Choqueqirao (olika stavning finns), med ett resebolag från Cuzco. Mycket bra guide och annan personal. Fin vandring, men det talades då om att öppna en då avstängd del av inkaleden som gick dit. Om detta gjorts kan det vara mycket fint och värt att kolla upp. Om du vill kan jag kolla upp vad firman hette, har det inte tillgängligt nu.

Trevlig resa!
/MB
 
Galapagos: G Adventures. Spenderade en vecka på Santa Cruz och Isla Isabela. Det var kul att se djuren. Men jag kände mig väldigt obekväm med själva tourgrejjen. Höjdpunkten var när vi hade en halv dag själva utan guide och fårskock, och besökte turtle beach. Där såg vi massor med iguanas och pelikaner.

Peru: Tucan Travels. Gick inte själva inkaleden, utan tog en 3 dagars tur kallad Lares trekk. Observera att denna trekk är ett samlingsnamn för turer som utgår ifrån Lares, men som följer lite olika stigar och över olika pass. Den vi gick var det bara Tucanguiderna som körde. Jag måste nog säga att det var en av de finaste vandringarna jag gjort, och då har jag traskat väldigt mycket i alperna. Högsta passet ligger på 4800m så risken för problem med höjden är betydligt större än för inkaleden, men eftersom vi tog det lugnt samt hade spenderat några dagar i Cusco innan så var det inga större problem. Vi gick själva med guide och såg inte en enda annan turist på 3 dagar. När vi kom upp till MP blev det en chock. Fullproppat med turister, trängsel och köer. Jag ville bara därifrån. MP och staden Lima var definitivt det sämsta med Peruresan.
 
Tråkigt att dissa...men Inkaleden var nog bland det sämsta jag gjorde i Sydamerika. Visst en speciell plats men så otroligt mycket folk! Många gånger av det mest irriterande slaget dessutom. Skräniga grupper med odrägliga guider. Det finns ju så mycket fin vandring med vyer som lätt klår MP där man inte behöver trängas med skockar av folk dygnet runt. Fattar inte hur jag kunde bli övertalad om att vara med nu så där i efterhand för jag kände redan innan att det inte var något för mig.
Galapagos var superfint men även där var det packat med folk. Å andra sidan finns det inga alternativ till G. Unikt! Helhetsupplevelsen beror nog också en del på guiden. En del var supernöjda med sina kunniga och trevliga guider andra var skitarga och missnöjda på grund av total okunnighet och ointresse från guiden.
 
Peru Galapagoss

Hej

Jag gjorde resan i mars,april 2012.
Den var riktigt lyckad och kan rekommendera den .
http://www.gadventures.com/trips/galapagos-north-islands-peru-encompassed/EA06PA/2012/

Jag tyckte att de var duktiga på att köra båtarna så man kände sig som man var ensam på öar och snorkningsplatser på galapagoss .

Ja det är ett högt tryck på vandringen till maccu piccu men jag tycker att den är väldigt fin och kan rekommendera den . De servar och reparerar den i februari varje år så det går ej att vandra den då men strax efter innan folk hunnit skräpa ner för mycket. Det var en av anledningarna jag valde att gå i mars.

Just Inca vandringen bör du nog boka hemifrån i vilket fall, då det är ganska begränsat med platser. annars går det säkert att fixa det mesta på plats .
 
Hejsan! Jag var i Peru/Bolivia o Equador för drygt ett år sedan i och kan rekommendera att åka dit. Fick ett mkt gott intryck av Peru o vill gärna se mer av Bolivia.

Machu Picchu var för mig en av höjdpunkterna och jag fixa turen från Cuzco, vars omnejd är värd ett par dagar i sig (ex. Sachsywoman). Jag gjorde "The djungle track" vilket är bakvägen t MP där vi blev bussade upp till ett bergspass o sen cykla ner från 4000 m o sen vandra resten i kuperad terräng, den tar 3 eller 4 dagar. Allt i en liten grupp på 8 pers o med få andra människor på leden, och med en mkt bra guide som gärna berättade om djur, natur, kultur o historia. Han var själv av indian ursprung o talade Quecha (stavning?) och guidade oss även på MP vilket var mkt givande. Jag stannade en extra dag i MP för att ha tid att gå t the sun gate o upp på de närbelägna bergen o utsikten är fantastisk + att jag själv ville gå runt på egen hand. MP har regnperiod under våran vinter o då är det mindre bra att se MP eftersom det blir halt i alla branta stentrappor. Våran sommar är högsäsong o mest folk där. Från MP tog jag tåget tillbaka t Olliantambo.

Flyget till Galapagos fixa jag via nätet i Sverige o jag flög från Guayaquil t Santa Cruz (huvudön) o därifrån gick jag runt å "dealade" för att få bra priser på dagsturer, kostar ca. 100-150 dollar beroende på hur långt bort turen går, men det billigaste var att boka alla turer på en gång, men då måste man veta vad man vill besöka och vissa öar besöks bara vissa dagar i veckan. Jag var på Floreana, Isabella o St. Bartolome o alla har sina intresanta upplevelser. Mkt djurliv både på land o i vatten. Rekommenderara att vandra omkring på Sant Cruz också, men avstå langusterna från grillen på main street på kvällen.....dom är inte färska. Om du vill till de öar som ligger längre bort från Santa Cruz måste du boka en 7 el 8 dagars tur. Om du har lite extra tid o vill vänta in en restplats på en av dessa båtar så kan du boka dessa turer på plats o på det viset komma billigt undan, men vill du vara på säkra sidan så boka någon månad innan.

Have a good one
/Andreas
 
Tråkigt att dissa...men Inkaleden var nog bland det sämsta jag gjorde i Sydamerika. Visst en speciell plats men så otroligt mycket folk! Många gånger av det mest irriterande slaget dessutom. Skräniga grupper med odrägliga guider.

Kan inte hålla med. när jag gick den med min syster of två fransmän såg vi bara andra vandrare vid lunch och sängdags. Och det var då ändå mindre än vad jag ser och framförallt möter under en vandring efter kungsleden. Vandringen i sig är fantastisk, även om vädret inte var det bästa i januari. Maten som serverades var också riktigt bra.

Sant att det var stora grupper med amerikanska ungdomar i jeans och utan regnskydd, men som sagt jag såg dem bara vid lunch och nattetid.

Men den som ska gå denna tur måste boka månder i förväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niobe Galapagos Expeditioner 3
cwmint S/Y Akka, Galapagos, Post Office Bay Expeditioner 0
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.