Gäller flerlagersprincipen bara övre kroppen?

Hej!
Jag har under ganska lång tid använt mig av flerlagersprincipen men aldrig riktigt fått kläm på vad man ska ha för sorts mellanlagerbyxor. På övre delen av kroppen är det lätt, då är det en underställströja, fleece-tröja och till sist skaljacka som gäller. När man sedan ska ha något på benen också så blir det underställsbyxor, skalbyxor och som mellanlager... ja som mellanlager hittar jag ingenting. Har kollat på många olika hemsidor som har märken som haglöfs, tierra, fjällräven och liknande och när man klickar på alternativet mellanlager så kommer det bara upp tröjor i princip. Är det någon som kan rekomendera några bra mellanlagerbyxor eller är det helt enkelt så att man får köra med lite halvtaskiga joggingbrallor?

//Mikael
 
Behöver du ha ett mellanlager? Jag har inte behövt det eftersom jag rör mer på benen än armarna när jag tex vandrar eller använder snöskor.

Om man vill ha det så skulle jag kanske prova med ett par microfleecebyxor. Finns nästan överallt. Man kanske kan använda någon slags shorts om man blir kall om låren. En kompis kör med ett par avklippta microfleecebyxor eftersom hon är lite kall om rumpan...
 
Flerlagerprincipen handlar inte om att du skall ha lager i olika material utan att du skall ha flera olika lager kläder.
Detta för att du skall skapa en luftspalt mellan kläderna som värms upp av kroppen.

Det innebär alltså att om vill utnyttja flerlagerprincipen på benen också så kan du sätta på dig ett par långkalsonger till.

För min egen del, när jag vandrar vintertid, och är i rörelse och därmed riskerar att börja svettas, så använder jag ett par långkalsonger i brynje.
När jag sedan kommit fram till min lägerplats så sätter jag på mig ytterliggare ett par långkalsonger fast dessa är i merinoull och håller värmen bättre.

Brynjeunderstället har stora fördelar i och med att det är stora hål i det. Det ansamlar inte så mycket svett som andra syntetunderställ och klarar sig därmed längre innan de börjar lukta och dessutom så bildar det en större luftspalt. Vilket gör att det är varmare än andra syntetunderställ. Nackdelen är dock att du måste ha något som är vindtät utanpå så den varma luften inte blåses bort.

//Peter
 
Vindtätt ytterst har sällan varit ett problem förrän G-tex dök upp och gjorde ytterplaggen för täta!
Brynje har funnits länge i flera olika utförande men den norska är suverän om än syntetisk. Till benmellanlager kan man även använda ett par långa benvärmare från balettshopen, ibland har de inte vuxnastorlekar i lager men med tålamod ordnar sig allt. Ett enkelt, lätt och praktiskt mellanlager är annars lösa ben för cyklister, finns även lösa ärmar, besök din racercykelhandlare och häpna! Ett par träningsoveralls byxor och jacka kan även de skapa det där extra värmande luftlagret. De flesta har nog ett och annart i garderoben innan det behövs ett besök i friluftsbutiken.
Det här med flerlagesprincipen kan ni se på mornarna vid hållplatserna, unga människor klädda för minus förtio på överkroppen, utan långfillingar så där stämmer plus femton bättre och bart på knoppen för plus tjugosju, fast å andra sidan har de ju redan bevisat att de inte har något att skydda där uppe...
//J
 
Jag kör mest med flerlagersprincipen när jag åker skidor och det kan då bli lite kallt när man sitter i liften om man bara har ett par underställsbyxor på sig. Ska testa att ta på mig ett par till och se om det är tillräckligt.

Jag har aldrig sett några microfleecebyxor, har du något tips på affär som säljer det?

Tack så mycket för de övriga tipsen!

/Mikael
 
Senast ändrad:
Jag har några microfleecebyxor av märket ”touch nine” köpta på Intersport.

De är köpta i paket med tröja och byxa.

Behovet av den sortens underbyxor är inte så stort i Skåne men jag har ett par som förstärkningsplagg i bilen och ett par under vadarbyxorna (i kombination med långkalsonger) när jag fiskar bohusöring på våren.

De är riktigt bra plagg och även tröjan är toppen (förutom att halsen är lite väl vid).
Perfekt mellanlager ned till ganska rejält kallt...

Jag kan inte garantera att du hittar dem i din butik men jag har köpt mina set (tre stycken) två år i följd på vårrea.
 
...hemsidor som har märken som haglöfs, tierra, fjällräven och liknande och när man klickar på alternativet mellanlager så kommer det bara upp tröjor i princip...

Har du kollat sådana här?
http://addnature.se/product.asp?pf_id=HAGLOFSBUNGYTIGHTS_F07

http://addnature.se/product.asp?pf_id=HOUDINIDROPKPT_M

http://addnature.se/product.asp?pf_id=HOUDINICHIMNEYSHORTS_ECO

Själv har jag ingen erfarenhet av den sortens mellanbyxor men kanske är det vad du behöver?
 
Stadium

Stadium har ett par fleecebyxor för 199 kr.
www.stadium.se
Outdoor
Kläder
Fleece
EVEREST MICRO FLEECE PANT
(tänk vad bra det vore med en fin länk istället)

Jag har ett par därifrån som är rätt många år gamla och dessa använder jag nästan bara när jag försöker åka slalom och det är riktigt kallt. Tyvärr är de i minsta laget så det är nog därför jag inte använder dem så ofta men det kan man ju inte riktigt klandra butiken för...
 
Microfleece eller ett par gamla träningsoverallsbrallor (av syntet) brukar jag köra med.

Men det går väl i princip med vilka byxor som helst, även om nu jeans kanske inte är helt optimalt. Ett par schyssta tweed-byxor borde ju värma fint?
 
Ungefär så här försöker jag förklara flerskiktsprincipen för mig själv:

Det vanliga är väl att man pratar om ett fukttransporterande innerskikt, ett isolerande mellanskikt och ett skal som är vind eller vattentätt. De här skikten har alltså olika uppgifter men principen gäller generellt för hela kroppen.

I praktiken har man sällan samma behov på underkroppen som på överkroppen. I torson finns alla kroppens vitala organ utom huvudet. Det är viktigt att dessa hålls vid en temperatur på cirka 37 grader. Alltför stora avikelser från detta leder gradvis till döden.

I underkroppen har man mest ben (!) och muskler. Är man aktiv så generar dessa muskler värme som kroppen kan behöva göra sig av med. Därför behöver man ofta inte så mycket värmande plagg på underkroppen som på överkroppen och huvudet för att hela kroppen skall hålla sig behagligt tempererad.

En undertröja av t ex ylle närmast kroppen är alltså innerskikt. Om man ovanpå denna tar en exakt likadan undertröja så är den mellanskikt eller isolerande skikt och har en annan funktion att fylla, nämligen huvudsakligen att isolera och mindre att hålla huden torr. Fem sådana ylletröjor ökar isoleringen och är alla mellanskikt eller isolerande skikt. De kan ersättas av en en enda tjock fleectröja som också i detta läge är mellanskikt och har till främsta uppgift att isolera.

Eftersom luftrörelser (läs: vind) ger kraftiga köldeffekter är det ofta praktiskt med ett vindskyddande skal. Ett vattentätt skal är alltid också vindtätt och detta behövs när det kommer nederbörd.

Man kan ha skalet direkt utanpå innerskiktet utan isolerande mellanskikt, vilket oftast är att föredra, framförallt om man har ett vindtätt skal som släpper ut fukt bra (alltså inte mextex). Blir detta inte tillräckligt varmt så adderar man något lagom tjockt mellanskikt.

På benen klarar man sig som regel med ett skal, alltså ett par någorlunda vindtäta byxor. Det är bara under den kallare tiden på året som man behöver ett separat innerskikt. Räcker inte detta så kan man välja ett tjockare innerskikt eller ytterligare ett par långkalsonger som då blir mellanskikt.

Att ha tjocka underställ som innerskikt är ofta inte så bra, framförallt inte på överkroppen, eftersom de som regel är sämre på fukttransport än de tunna. Även på vintern kan man alltså ha sin tunnaste ylletröja närmast kroppen, fast man behöver sannolikt ett eller flera mellanskikt utanpå detta.

Har man de här principerna i bakhuvudet så klär man sig sedan enkelt så att kroppen är behagligt tempererad (varken kall eller svettig) vid olika aktivitetsnivåer. Allt blir ganska enkelt om man tänker på de olika lagrens FUNKTION.

Jörgen

PS. Ursäkta den långa drapan. Det finns ju en del mer eller mindre bra böcker som tar de här bitarna också :)
 
Tack så mycket för alla svar! Har fått en hel del bra tips och slipper nog frysa eller vara för varm kommande (eller om man nu vill nuvarande) vintersäsong :D

//Mikael
 
Du har ju fått svar på dina frågor, så jag passar bara på och konstaterar att jag också har byxor i microfleece. Dock vill jag påpeka att jag egentligen inte använder dem som mellanlager i "vanlig" bemärkelse. Det är som några varit inne på lite för varmt att ha dem på sig, speciellt när man arbetar, t.ex. åker skidor. Däremot fungerar det utmärkt ifall man inte rör på sig så mycket, då behövs förstärkning.

Det rör sig om ett förstärkningsplagg, snarare än ett mellanlager (i traditionell mening). Frågan är egentligen mer vilka behov du har, hur du tänkt använda byxorna osv. Man kan ju t.o.m. tänka sig att du istället för fleecebyxor skaffar dig överdragsbyxor, det betyder ju att dina ytterbyxor skulle bli mellanlagret.

Mvh /Joel
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.