Gå in Lundhagskängor

Har fått för mig att senare tidens lundhags inte direkt behöver gås in. Mina liberty var riktigt bra från dag ett. Men det kan ju kanske vara individuellt.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hade ett par Lundhags Bielne (high) tills för två månader sen, fantastisk komfort . Har i princip aldrig fått skavsår av dem. Bielnen släpptes 2011. Tyvärr föll de i bitar och Lundhags skickade mig ett par Ranger (high) istället som ska ha exakt samma läst som Bielnen men trots det får jag skavsår av Rangern! Det blir till att knalla och knalla och knalla.. I sommar ska jag till Sarek och då måste de vara sköna..

Jag vet inte men jag får alltid känslan av att det sliter mer att dränka skorna på det där sättet som vissa förespråkar. Det måste väl ändå förkorta kängans livslängd?
 
Bumpar denna då jag själv håller på att gå in ett par Lundhags Park.

Har nu gått 4 mil och dom känns ok, lite obekvämt runt vristen vilket bör släppa med tiden.
Dock är jag rädd att jag har valt en för liten storlek. När jag nu gått ett tag märker jag att högerfotens stortå tar emot fronten på skon. Det är ytterst lite men blir lite värre i nedåtlut. Det är inte nageln utan endast tåspetsen som nuddar och det har hittills inte orsakad mig något besvär.
Vad tror ni, kan det bli ett problem vid en veckas vandring med packning?
Kan man isf göra något? Finns det några speciella skoblock som kan töja skorna några millimetrar?

Är det något som har erfarenhet av detta problem?
 
Det låter inte alls bra. Lundhags kan lästa ut 10 och upp till 15 mm tror jag (inte helt säker på 15 mm). Har själv fått utlästat mina Syncro två ggr pga viss krympning. Jag skulle åtgärda innan vandring för annars blir det inte kul.

Bumpar denna då jag själv håller på att gå in ett par Lundhags Park.

Har nu gått 4 mil och dom känns ok, lite obekvämt runt vristen vilket bör släppa med tiden.
Dock är jag rädd att jag har valt en för liten storlek. När jag nu gått ett tag märker jag att högerfotens stortå tar emot fronten på skon. Det är ytterst lite men blir lite värre i nedåtlut. Det är inte nageln utan endast tåspetsen som nuddar och det har hittills inte orsakad mig något besvär.
Vad tror ni, kan det bli ett problem vid en veckas vandring med packning?
Kan man isf göra något? Finns det några speciella skoblock som kan töja skorna några millimetrar?

Är det något som har erfarenhet av detta problem?
 
Lästa ut... Vad innebär det exakt?
Jag bor ju i stockholm, kan man inte lämna in dom till en duktig skomakare här istället för att skicka dom till Lundhags?
 
Lästa ut... Vad innebär det exakt?
Jag bor ju i stockholm, kan man inte lämna in dom till en duktig skomakare här istället för att skicka dom till Lundhags?

Lästa ut betyder förenklat om jag fattat det rätt, att man "töjer ut skon" med speciella verktyg, ställbara passbitar/mallar...? Kanske används vatten?

Hur som helst skulle jag aldrig få för mig att be någon annan än Lundhags att utföra service på mina Lundhagskängor. Kontakta dem, de hjälper dig, gratis frakt, finns ingen anledning att anlitna någon annan skomakare...
 
Det går säkert hos vanlig skomakare men jag skulle föredra Lundhags trots omaket och att det kan ta tid att få tillbaka dem. Om de bjuder på frakt fast man köpt för korta kängor så är de väldigt snälla. Dock så *är* Lundhags snälla så you never know.
 
Med rätt sulor i och strumpor-sockar på fötterna skall du kunna få in två fingrar bakom hälen utan att tån tar i, annars har du för små. Detta gäller för morgonfötter.
10-15mm längre än foten brukar man säga att innersullängden skall vara.
Så i ditt fall lästa ut eller byt till rätt storlek.
go tur
 
Jag pratade precis med Urban Eriksson, skomakare på Lundhags. Enligt honom gick det endast att lästa ut 3 mm vilket inte är tillräckligt om skorna drar ihop sig. Han rekommenderade mig att inte ge mig ut på vandring i dessa.
Trots att jag gått 4 mil erbjöd han sig dock att byta ut kängorna åt mig. Jag köpte dom på nedsatt pris och får då endast betala mellanskillnaden på 300 kr.
Fantastiskt företag!!! :)
 
Det var ju helt grymt bra! Inte alls roligt med för korta kängor. Jag är också lätt lyrisk kund, fick dock betala en frakt som jag trodde skulle bli gratis men de ligger på kraftigt plus hos mig ändå.
 
Jag pratade precis med Urban Eriksson, skomakare på Lundhags. Enligt honom gick det endast att lästa ut 3 mm vilket inte är tillräckligt om skorna drar ihop sig. Han rekommenderade mig att inte ge mig ut på vandring i dessa.
Trots att jag gått 4 mil erbjöd han sig dock att byta ut kängorna åt mig. Jag köpte dom på nedsatt pris och får då endast betala mellanskillnaden på 300 kr.
Fantastiskt företag!!! :)

Lundhags kundservice är helt underbart bra...Lycka till med dina nya kängor!!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.