Gå iland där någon redan är?

I mitt ex. kanske jag skall tillägga att jag erbjöd gruppen att dela vindskyddet med mig, men att de sa de ville vara ensamma där. ( De sa att det skulle komma tjejer senare:) )
 
Vid en övernattninsgtur som brukar smala ihop utsidanmedlemar i Göteborg tog vi ett vindskydd och laga god mat och drack lite.

Det dök upp en farsa med sina knattar där och vid erbjöd han vindskyddet så för vi hade ju tält och hammockar och så.
No probs så men vi satt uppe till 04:45 och åt,drack och prata - han visste ju om det för vi förvarna han! Han såg ganska trött ut på morgonen men jag tror ungarna hade ganska kul ändå.

HgFredrik höll svampkurs till 03:25
 

Bilagor

  • asflabbgarv.gif
    asflabbgarv.gif
    1.2 KB · Visningar: 456
Synd att man inte kan ta bort sina egna inlägg när man klantat sig.

Minus ett, tumme ner eller unlike, är det så man säger nuförtiden då man inte gillar eller håller med?
Tar man bort ett inlägg mitt i en lång tråd kan sammanhanget bli helt oläsligt efteråt. hur ska citeringar bli vid borttagning?
Man har väl cirka 10 minuter på sig att editera sitt inlägg efter man postat och det tycker jag är betänktetid nog. Maila eller forumposta aldrig i affekt eller under influens av stimulantia - låter pekpinnigt men några enkla regler som kan begränsa skadan av att internet aldrig glömmer....
Se forum som en korsning av vykort i öppenhet och tatueringar avseende beständighet.

/Patrik
 
En metod som vi lärt oss av utländska vänner, är att när någon farkost närmar sig genomför vi vår patomim: "Oj så mycket kissmyror." i 3-4 minuter sen kan vi återgå till att njuta i fred.
 
Grundtanken är väl att man får stå ut med att samsas, men i ett i övrigt glesbefolkat naturområde har jag svårt att se behovet. Jag tänker olika vid olika situationer, och jämförelsen med en buss är talande. Man drar sig ju inte för att be någon ta bort sin väska så man kan sitta på en i övrigt fullsatt buss.
Vid en tätbesökt badsjö ska man vara glad om man får ha en liten buske mellan sig och grannen när man badar, och kan inte gnälla över att någon kommer så nära, förutsatt att det är just tätt med folk. Annorlunda när det är folktomt.

Exempel på brott mot vad jag anser vara vanlig hyfs:
För en tid sen vid ett vindskydd i Paradiset söder om stockholm.
Jag hade tagit en lunchpaus på dagsvandringen, och lagt lillpysen att sova middag i ett vindskydd.
Två damer dyker upp. Högljutt snattrande genom skogen. Jag går dem till mötes och säger.

-"Hej! Jag sitter och äter lunch här och min 1-åring sover middag, så det vore snällt om ni kunde ta det lite tyst när ni går förbi."

-Nja går förbi vet jag inte, vi hade tänkt fika här svarar den ena.
Jag: -Jaha, ni har inte lust att ta grillplatsen istället då? (menar en grillplats utan vindskydd som ligger kanske 50m bort, som damerna just passerat.)
Hon: -Det vet jag inte om vi har lust med!
Jag: -Mja ni får såklart fika här men då får ni dras med sällskap, plus att jag gärna vill att ni inte väcker grabben.

Vid det här laget hade damens kompis som hela tiden försökt få en syl i vädret börjat handgripligen dra dam nr1 därifrån...

Jag tror ingen om ont, och jag tänker mig att besvikelsen att att inte vara "först" till sitt favoritställe kan få vissa att handla lite överilat.

Ja du var ju inte lite fräck du som förväntar dig att andra ska anpassa sig efter din unge!

Vill man ha lugn och ro är det säkrast att stanna hemma.

Visst, man kan tycka och önska att folk ska hålla sig på avstånd men blir väldigt fel när man går till verbalt försvar för att ens lilla guldklimp måste ha sin skönhetssömn.
 
Tiderna ändras

Den som liksom jag är till åren minns den tid då det var tabu att lägga till nära en annan segelbåt. Sen verkar det som om husvgnsfolket skaffade båt och alla skall "gnugga fender", det varade jag började paddla kajak.....

Jag tycker det är en hederssak att inte tälta nära andra. Däremot om man går nån led och utnyttjar iordniggjorda faciliteter som skärmskydd så får man acceptera att fler handelskammaren mål kan jag tycka. Stugor i fjällen är självklart att alla välkomnas som tänkt sig dit
 
Ja du var ju inte lite fräck du som förväntar dig att andra ska anpassa sig efter din unge!

Vill man ha lugn och ro är det säkrast att stanna hemma.

Visst, man kan tycka och önska att folk ska hålla sig på avstånd men blir väldigt fel när man går till verbalt försvar för att ens lilla guldklimp måste ha sin skönhetssömn.

Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av ettåringar, men om man väcker dom i otid blir det generellt ett förfärligt oväsen som definitivt lär störa fikapausen även för äldre, lomhörda damer. Att förvarna om att det ligger ett småbarn och sover är väl inget konstigt, snarare skulle jag se det som en service att gå till mötes på det sätt som vederbörande gjorde. Jag gillar inte barnskrik, men vi är ju alla olika så vill man nödvändigtvis lyssna på sånt under kaffepausen så ska man naturligtvis se till att få ungen väckt.
 
Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av ettåringar, men om man väcker dom i otid blir det generellt ett förfärligt oväsen som definitivt lär störa fikapausen även för äldre, lomhörda damer. Att förvarna om att det ligger ett småbarn och sover är väl inget konstigt, snarare skulle jag se det som en service att gå till mötes på det sätt som vederbörande gjorde. Jag gillar inte barnskrik, men vi är ju alla olika så vill man nödvändigtvis lyssna på sånt under kaffepausen så ska man naturligtvis se till att få ungen väckt.

Eller så stannar man som småbarnsförälder som inte vill få sitt barn väckt vid grillplatsen utan vindskydd istället.. Eller kanske till och med lämnar barnet hemma... Bara en tanke... Personligen skulle jag tolka en uppmaning att gå tillbaka till en plats som jag redan passerat som "jag vill inte ha dig här" Försvinn"...
 
Nu vet jag inte vad du har för erfarenhet av ettåringar, men om man väcker dom i otid blir det generellt ett förfärligt oväsen som definitivt lär störa fikapausen även för äldre, lomhörda damer. Att förvarna om att det ligger ett småbarn och sover är väl inget konstigt, snarare skulle jag se det som en service att gå till mötes på det sätt som vederbörande gjorde. Jag gillar inte barnskrik, men vi är ju alla olika så vill man nödvändigtvis lyssna på sånt under kaffepausen så ska man naturligtvis se till att få ungen väckt.

Ett vindskydd är väl att betrakta som "allmän plats" och då tycker jag det är magstarkt att förvänta sig att andra håller sig borta för att jag vill ha platsen själv....oavsett skäl!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
akestj Att använda promenader för att gå ner i vikt. Allmänt om friluftsliv 104
saraabeiramar Tillstånd för att gå nära finsk - ryska gränsen Allmänt om friluftsliv 0
waltruz Gå med i frilufsförening som par i 25årsåldern? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
j_felix "Get Out" Köldknäppen 2012. Blir det någon? Allmänt om friluftsliv 3
greyseer Någon som testat det här förstärkningsplagget? Allmänt om friluftsliv 4
Johan__D Tornedalens folkhögskola - någon som vet något om deras naturguideutbildning? Allmänt om friluftsliv 1
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Waran, någon? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.