Funkar randonnébindningar på fetare skidor?

Hej,

Jag funderar på att uppgradera min utrustning från ett par smala (men bra och relativt lätta) vanliga alpina skidor (Head Monster 70) m vanlig alpinbindning+Alpine Trekkers till ett par fetare skidor med Randonnébindning.

Det jag funderar på är skidor med 80-90mm midja, t ex Rossignol Scrotch BC, Scott Santiago Mission, Völkl Karma el K2 Public Enemy. Åker främst offpist, men oftast nära skidområden (=behöver oftast ingen anmarch och kan ofta pulsa i snön m skidor på ryggan). Kör dock ett par ggr per år på 'riktiga' lättare dagsskidbestigningar, t ex runt Storulvån och har för avsikt att göra mer sådant o framtiden.

Fråga: Finns det bra randonnnébindningar som håller att köra på med fetare skidor (antar att det blir lite mer vridmoment o påfrestningar med fetare lagg), även när underlaget oftast är hårt (vilket ju tyvärr ofta är fallet i Svenska fjällen). Vikt är lite lägre prio, eftersom jag oftast inte har länga anmarcher, och eftersom jag prioriterar egenskaperna utför (åker ofta relativt brant och offensivt och vill inte känna nervositet över klena bindingar).

PS. Jag är lätt (65 kg), vilket kanske gör att lite klenare bindningar ändå funkar?
 
Kompletterande information

Lite ytterligare info;

En bindning jag funderat på är Fritschis Freeride, och en sko jag funderat på är Garmonts Adrenaline.
 
Asså, det e väl bara o slå till. Om du inte tänker tävla i puckelpist eller big air, så är det väl inga probs. Det viktiga är att noggrant justera in tådelen (höjden) på bindningen efter just DIN pjäxa. Jag har Völkl G4, Diamir Freeride och Garmont G-ride som randonnésko och Rossignal Race i pist. Kör ofta som en galning och har aldrig tappat någon skida med denna konstellation.
Har du däremot möjlighet att ha fler par skidor så kan du ju ha ett par stabila, superfeta med racebindning och ev. Trekkers och ett par midfats med randonnébindning på.

/K
 
carvingkimbo; sa:
Kör ofta som en galning och har aldrig tappat någon skida med denna konstellation./K

Tack för ditt svar, Kim! Men det jag är 'orolig' för är inte främst att tappa skidan under åkning (detta borde ju gå att justera med bindningens tajthet/DIN-inställning), utan snarare att semifeta skidor skulle ge så kraftigt vridmoment vid svängar att påfrestningen på bindningen blir för stor för dess bästa. Anledningen att jag befarar detta är att det hävdades av en försäljare på Hansson Sport i Åre när jag under julen stod och dreglade över lite fetare skidor. Hade Hansson Sport-killen rätt, att randonnébindningar är för klena för de vridpåfrestningar som feta skidor medför??
 
; sa:
Hade Hansson Sport-killen rätt, att randonnébindningar är för klena för de vridpåfrestningar som feta skidor medför??

jag har ett par Scott Santa Fee (86cm midja) med Diamir freeride bindning, jag väger 90 pannor och åker hårt utan att bindningen utlöser när den inte ska göra det, så jag tror inte att dom på Hanson har rätt vad det gäller free ride bindning på feta skida. Jag återkommer när jag har varit ut med mina nya Sett pistols med free ride bindning.

Sn kan jag tillägga att Adrenalin pjäxan är grymt bra!

Micke
 
Det är inga problem med vridstyvheten för mig heller, kör AK Rocket (2 meter långa, 88 i midjan). Är också tungviktare på sisådär 90 kg. Det problem som uppstår är att det är mycket svårare att hålla kant när det är isigt.
 
Ja, jag skulle vilja påstå det. Diamiren är inte lika stabil som en vanlig bindning och de vibrationer som då uppkommer gör att man inte får samma nyp som med vanliga alpinbindningar. Personligen bryr jag mig noll och inget, är det isigt så åker jag hem till stugan och läser en bok.
 
Diamir Fr håller definitivt för dig. Flertalet av mina vänner som väger mellan 80-90kg har många skiddagar per år på sina 90mm+ skidor i kombination med Diamir Fr och hittills har dessa hållt för såväl relativt hård åkning som dropp.

För egen del har jag dock mina diamir fr monterade på smalare skidor 73mm, medan jag föredrar vanliga bindningar på fetingarna. Argumenten för detta är tvenne. För det första är vanliga bindningar, som ovan indikerats, tightare. Diamiren kan uppfattas som lite svampig och svajig. Följaktligen är den lite långsammare i reaktionen, vilket blir än mer påtagligt på fetare skidor. För det andra är det jäkligt mkt skönare att gå branta och hårda skråavsnitt med smalare skidor, eftersom kantgreppet blir avsevärt bättre. Därigenom spar du på krafterna vid längre turer.

Summa summarum: Välj vad du behagar, det funkar absolut på fetare skidor och ovanstående argument emot skall snarare ses som nyanserad kritik mot fenomenet att man måste ha oändligt feta skidor. Det är absolut inga problem att knata på 90mm+ skidor, så snart man vant sig. Bara trycka in knäna lite mer mot berget så sitter kanterna bra.

Lycka till och trevlig tur!
/Andreas
 
Hur menar Hansson killen att vridningen (hållfastheten) påverkas beroende på bredden på midjan?
En ren hållfasthetsfråga i debatten!
För enligt mig borde inte vridningen ha med saken att göra (jag kan vara helt ute och cyklar vilket jag därför fri-skriver mig ifrån), vridmoment uppstår ju inte på bindingen i större utsträckning beroende på midje mått. Vridmomentet på en bindning är ju det som den skall lösa utför och det borde ju vara störst vid åkning av den gamla tekniken "sladd-sväng".
Dock blir påfrestningen på bindingens infästningspunkter (läs skruvar i skidan) större desto fetare skidor du har eftersom hävarmen (avståndet stålkant mot snön och infästningspunkten) ökar med bredden på skidan.

Min personliga uppfattning är i samma linje som alla de andras, fritschi bindingen håller!

Kör så det ryker snö istället för bindning!

//Urban
 
freeride

Så länge man håller sig till en randonée sko och tänker åka utanför är det inget problem.
Problemet blir när det är hårt och man åker med "vanliga" slalomskor, då blir det lite väl mycket flex i systemet, det är en kombination av att bindningen är .hög och inte lika vridstyv som en vanlig bindning.
På mina feta så bytte jag från freeride till vanliga och kör Alpine Trekkers när jag ska tura (med förutsättning att man inte ska gå långt, då blir det lättviktsprylarna)
- anders
 
Hej, ett problem som kan uppstå är inte att bindningen går sönder utan att skidan gör det. Fritschibindningarna styvar upp skidan rejält mellan främre och bakre fästpunkterna vilket innebär stora påfrestningar för skidan vid just dessa punkter. Om du har otur knäcker du alltså skidan. Gjorde det förra säsongen och vet att det är fler som råkat ut för samma sak. Ska dock montera freeridebindningarna på mina nya skidor nu. Får se hur det håller denna säsong...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OKW Fatskis och randonnébindningar Skidalpinism 10
The_Geb Snöläget på Städjan och Nipfjället mars/april Skidalpinism 1
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
avslutat 73229 Stora Sarektraversen på 21 timmar Skidalpinism 0
John_T Hur är passformen på Black Diamond pjäxorna? Skidalpinism 5
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Andreas Sellin Vad gå på kring Kiruna med omnejd Skidalpinism 1
TellyHelly Sarek på hösten Skidalpinism 3
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
515442 Köpa karta Lyngen/Tromsö på plats? Skidalpinism 3
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
Moralkaka Neoprene strumpor på vägen upp? Skidalpinism 1
AndersEnar Skidbestigning på Korsika i Januari Skidalpinism 3
Mats Å Atomfjella på Svalbard Skidalpinism 3
evalena Fjällinfo på eng/franska Skidalpinism 1
6463603 mont blanc på skidor Skidalpinism 0
ECrider Längd på Skidor? Skidalpinism 10
bjen skidor på akkha, bilder? Skidalpinism 5
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
dillman Iskalla plastpjäxor på tälttur Skidalpinism 7
Emmma heliskiing på Kebnekaise Skidalpinism 5
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
b_luthman längd på sond? Skidalpinism 2
StoraBerg Strategi på instabil snö? Skidalpinism 1
anderssan Byta/komplettera klister på stighudar ? Skidalpinism 4
uppkastaren Stighudar på platten? Skidalpinism 22
_Erik_ Åk inte offpist på fel ställe Skidalpinism 6
loppisen Ny på Randonée, Rando vs. Telis? Skidalpinism 6
PeAC Längd på rep Skidalpinism 6
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
mek Tappat isyxa på Vuoinestjåkka i Sarek Skidalpinism 1
anneli n Tips på udda pärlor i alperna? Skidalpinism 7
madir Sugen på offpist i Chamonix? Skidalpinism 1
avslutad120814 på tur med snowboardåkare? Skidalpinism 5
wmthned börja med Randonne, vad tänka på ? Skidalpinism 0
bräd Dakine Heli Pack på nätet Skidalpinism 2
Jonik bredd på stighudar Skidalpinism 1
Britta GF Skidor på Korsika Skidalpinism 2
Skumberg Längd på skidor... Skidalpinism 0
OffPist2000 Stighudar på våren Skidalpinism 2
bennys Randonné på telemark Skidalpinism 4
srpp lim på fel sida stighuden... Skidalpinism 0
jmlove *HJÄLP -det börjar närma sig anmarch, STIGHUDAR PÅ!* Skidalpinism 9
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
Mårten Motvind Elan på topp? Skidalpinism 0
1113 Randonnéutrustning på tur...... Skidalpinism 7
Ehlana Brädan på ryggen Skidalpinism 2
Coqrouge Tips på bra randonnéskor m.m. önskas Skidalpinism 4
Coqrouge Tips på stegjärn för telisskor/snowboard Skidalpinism 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.