Fundering om Garminkartor

hittade detta via google http://www.progear.net/kauppa/product_details.php?p=653 men har för mig att det tidigare funnits två leverantörer av topografiska kartor till Garmin i Finland.

Du kanske skall söka vidare topografinen kartta heter det på finska.

Thure

Jag fick hjälp av en invandrare från Finland när jag köpte min Garmin Topo Åland då dom vägrade att svara på mail på engelska.

Även om finska är supersvårt för oss som är födda i Sverige så hittar man Garmin kartor rätt så fort från Finland genom Google www.google.fi genom att skriva garmin topo suomi

Och sedan har Google numera översättningsfunktion så det går att begripa om man kommit rätt

Per
 
Jag skulle vara jätteglad om min soppåse för hushållsavfall funkar på samma sätt som MapSource + GPS.
Det vore kanon om komponeringspåsen töms automatiskt varje gång jag slänger ett bananskal.
Du har konstiga liknelser som inte har det minsta lilla att göra med kartor på en GPS.
Jag tycker det är smart med en automatisk raderingsfunktion.
Det är riktigt dumt. Det funkar om man har 30 MB med kartor att ladda om när man lägger till ett kartblad men att ladda om 2 GB för ett enda extra kartblad är vansinne. Rena 90-talet. Nä, ett filsystem med kartblad och en översiktskarta som uppdateras när man lägger till kartblad. Precis som det ser ut på disk i Mapsource.
 
Sök

Du har konstiga liknelser som inte har det minsta lilla att göra med kartor på en GPS.
Det är riktigt dumt. Det funkar om man har 30 MB med kartor att ladda om när man lägger till ett kartblad men att ladda om 2 GB för ett enda extra kartblad är vansinne. Rena 90-talet. Nä, ett filsystem med kartblad och en översiktskarta som uppdateras när man lägger till kartblad. Precis som det ser ut på disk i Mapsource.

Mapsource bygger ett sökindex baserat på valda kartor. Det vore riktigt dumt om man inte kunde söka i sin GPS.
 
Mapsource bygger ett sökindex baserat på valda kartor. Det vore riktigt dumt om man inte kunde söka i sin GPS.
Ja. Givetvis ska det gå att lägga till saker i ett sökindex utan att behöva ladda om hela filsystemet av kartblad.

Tänk om du var tvungen att ta bort alla filer på en MP3-spelare/iPod och sedan ladda upp allt igen för att du vill lägga till en enda fil. iPoden innehåller MP3-filer( ~kartblad), albumbilder (~översikskarta) och en sökbar id3-taggdatabas (~sökindex) . Inte ett klockrent exempel men en liknelse som inte innehåller "soppåse", "hushållsavfall" eller "komponeringspåsen".-)

Hur funkar det i Magellan-världen?
 
Det där lät mystiskt... Det är väl bara att välja alla kartor man vill ha i MapSource och sen föra över. Att först "föra över" från GPS till dator och sen tillbaka igen, plus fler kartor, låter knepigt.
Jo, men då försvinner alla kartor du redan har i GPS:en. För att vara pedagogiskt övertydlig:
Säg att du har vägkartor (City Navigator) i GPS:en och vill lägga in Friluftskartan. Lägger du in Friluftskartan försvinner City Navigator.
 
Det är ju så det funkar, du för över helt nya kartset och tömmer GPS:en på de kartor som ligger där just nu.

Tidigare när jag hade ont om plats, 24 MB bara, så hade jag olika kartset som jag förde över beroende på om jag skulle jaga i Jämtland, fiska i Luleå eller vandra i Stockholm. Nu har jag alla kartor på minneskort och brukar bara tanka över lite waypoints och liknande.


Exempel:
Du väljer ett antal Friluftskartan-kartblad och några City Navigator och för över dem. De befintliga kartorna på GPS:en försvinner då och ersätts av det nya kartsetet. Det kan ju tyckas jobbigt att man inte bara kan välja att lägga till vissa kartblad men läs Brunes svar på tekmans inlägg så förklaras det varför.




Jo, men då försvinner alla kartor du redan har i GPS:en. För att vara pedagogiskt övertydlig:
Säg att du har vägkartor (City Navigator) i GPS:en och vill lägga in Friluftskartan. Lägger du in Friluftskartan försvinner City Navigator.
 
Är det inte ännu lättare att med hjälp av Mapsource först föra över de befintliga kartorna till datorn.
Fungerar den funktionen? Det står inget om den i hjälpen och jag har aldrig kunnat ladda ner någon karta från en GPS.

I fallet att man vill lägga till ett kartblad så spelar det ingen roll ändå. Jag skulle aldrig ladda ner 2 GB för att sedan ladda upp 2,02 GB.
 
Det kan ju tyckas jobbigt att man inte bara kan välja att lägga till vissa kartblad men läs Brunes svar på tekmans inlägg så förklaras det varför.
Varför det inte går är därför att Garmin har valt att göra sin mjukvara så att den inte stödjer uppdatering av ett kartsetet som finns på GPS:en. Finns många andra liknande mjukvarusystem som klarar av att lägga till saker och samtidigt ha ett index utan att ladda om allt.
 
Ett problem som jag märker är att om jag t.ex. har Friluftskartan Pro över Svealand på minneskortet och sedan vill jag tillföra ännu en ny del, t.ex. Götaland. Då måste man installera om Svealand också, för installerar jag bara Götaland på det kortet som redan har Svealand så försvinner det.
Ursäkta att jag inte svarat på orginalfrågan.-)

Du ställer om din GPS till USB Mass Storage-läge på nyare Vista och 60-serien. Finns under Setup/Interface. Colorado och Oregon är nog alltid i det läget.

Leta upp filen "gmapsupp.img" på den enhet som motsvarar din GPS. Har för mig den finns på olika ställen baserat på vilken GPS du har. Den filen innehåller alla kartor som är inlagda på enheten. Spara en kopia av den på datorn och sedan laddar du upp nya kartor. Vill du ha tillbaka dina gamla så är det bara att kopiera tillbaka valfri backup-kopia.
 
Kartor uppdateras ju med nya vägar och allt vad det nu kan tänkas vara, ingår kartuppdateringar eller måste man om man vill ha så färskt som möjligt om ny utgåva utkommer köpa den till fullt pris?
Garmin har mig veterligen aldrig uppdaterat sina svenska friluftskartor. Länken till uppdateringar på Friluftskartan är trasig och Friluftskartan Pro har inte ens en uppdateringslänk.

Nä, Garmin suger som mjukvarutillverkare och är värdelösa på att möta gnälliga friluftskartkunders förväntningar. Enda anledning till att jag kör Garmin är för att kartformatet är knäckt så att man kan fixa till Fri Pro så att den ser bättre ut och även ändra/lägga till saker i kartan.
 
Garmin har ju faktiskt ganska schysst hårdvara dock.

Garmin har mig veterligen aldrig uppdaterat sina svenska friluftskartor. Länken till uppdateringar på Friluftskartan är trasig och Friluftskartan Pro har inte ens en uppdateringslänk.

Nä, Garmin suger som mjukvarutillverkare och är värdelösa på att möta gnälliga friluftskartkunders förväntningar. Enda anledning till att jag kör Garmin är för att kartformatet är knäckt så att man kan fixa till Fri Pro så att den ser bättre ut och även ändra/lägga till saker i kartan.
 
Hur funkar det i Magellan-världen?

Här funkar det enligt följande:

Topo+-kartorna köps på minneskort där Sverige är indelade i 9 delar (=9 minneskort). Mot en avgift och inskickade minneskort till huvudkontoret i Göteborg (1-2 veckor) kan man få alla sina Magellankartor på 1 minneskort (rekommenderas verkligen om du har flera minneskort, ty det är inte roligt att få med sig fel minneskort på långresa - jag vet!). Topo+ uppdateras ca 1 gång/år men uppdateringar kostar dels pengar (300 kr/kartdel) samt att minneskortet måste skickas in till huvudkontoret i Göteborg (tar kanske 1-2 veckor).

Topo+-kartorna med tillhörande spår, brytpunkter och rutter kan ses i PC via gratisprogrammet Vantage Point.

Bortsett från att bilvägsåtergivningen, som är en ren katastrof, så tycker jag att Topo+-kartorna är betydligt trevligare än de skärmdumpar av FriPro som jag sett här på Utsidan.

Några svenska vägkartor finns inte längre till Magellans friluftsbaserade modeller (men givetvis till Magellans bilnavigatörer).

/Niklas - en ganska nöjd ägare till en Magellan Explorist XL.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.