Funderar över navigation.

Vad använder ni paddlare (är seglare själv) för kartor? Sjökort? Gröna kartan? (eller vad den heter) tar ni ut en kurs när ni passerar öppna vatten? Hur navigerar ni? Med passare och kurslinjal eller är det enbart elektrifierat? Finns det några särskillda navigationssvårigheter för paddlare?

Lite nyfiken...

/Anders
 
Hej!

Med min bakrgrund som pilot där jag är van vid att
se allt ifrån ovan med god överblick (eller ingenting
alls vid navigering igenom/ovan moln) så var det en
stor skillnad att hamna på 1 meters höjd.

Det är inte lätt att se skillnad på öar och vikar etc.
En kompass är ett mycket bra hjälpmedel för då vet du
åtminstone hur du ska vrida kartan (på däck eller i
tanken).

Jag rekommenderar en fast däckskompass.

Jag väljer gärna gröna kartan men det blir lite dyrt
så ofta blir det blå kartan. Jag plastar kartorna och
har dem i ett vattentätt fodral. Om man inte plastar
så faller de sönder efter bara några vikningar fram och tillbaka.

Rena sjökort tycker inte jag är så intressant då jag
är mer intresserad av hur det ser ut på land än under
vattnet.

Visst är det bra att ha sjöfartsmärken på kartan (när
man nu paddlar där sådana finns) och då är ju båtsport-
kort med både sjö- och landinfo toppen. Jag tycker dock
formatet kan vara lite klumpigt när man sitter i kajak.

Tyvärr tar ju Lantmäteriet allt för mycket för sina
kartor på CD-rom annars hade det ju kunnat vara ett
alternativ. (Sänkte de priset till en tiondel så skulle
mer än tio gånger så många köpa - vilket i alla fall
jag tycker låter som en bra affär om man nu ska vara
"affärsdrivande"...).

GPS är en kul pryl. Jag använder den främst för att
logga hur långt jag paddlat (inte för att sätta rekord
men det är rätt kul!). Dessutom lägger jag alltid in
utgångspunkten (bilen) så att jag vet hur långt det
är "hem".

Om du använder gröna/blå kartan så är RT90-rutnätet
(XY) praktiskt att använda för att översätta positioner
mellan karta och GPS. Kolla bara noga så att du fått
till inställnigarna i GPS:en rätt.

Prova karta och GPS under en promenad i kända trakter.

Se "Skoj med GPS/Geocaching" på utsidan första sida för att göra det lite roligare.

Jag vill dock poängtera att du inte ska förlita dig
på GPS:en i första hand. Använd karta och kompass
och se till att du kan samt verkligen navigerar efter
dem. Det behövs inte så stort fel i en inmatad punkt
i GPS:en för att du ska hamna någon helt annan stans.

Detta fel kan bl.a. uppstå om dina inställningar i
GPS:en inte stämmer med det format på vilket du matar
in punkten. Så även om siffrorna är dubbelkollade kan
det bli fel. Dessutom är det ju givet att batterierna
tar slut när du som bäst behöver dem.

Genom att jämföra karta och GPS kan du rimlighets-
kontrollera åt båda håll. Rätt använd är GPS:en
ett toppenhjälpmedel.


Mvh
/SJ
 
Tusen tack!

Svarar på de flesta av mina funderingar. Som jag ser det vore blå kartan i kombination med fick-sjökortet en bra kombination. man vill inte gärna vara utan all navigatorisk info som finns på ett sjökort.

Det enda jag egentligen kan tilläga är att det vore ju lämpligt om farkosten kompass var en sådan man kan plocka lös och använda som pejlkompass.

Hmm...kanske ska fixa en kajak först innan jag uttalar mig...

/Anders
 
Hej, igen!


Min "fasta" däckskompass är en Silva 70 UNE vilken
går att ta bort ifrån sitt fäste - om inte annat för
att hindra att någon annan tar den, eller för att
pejla.

Dock kan det ju vara lika enkelt att sikta med hela
kajaken.

Fick-sjökort lät intressant, vad är det?

/SJ
 
Hej Stefan

Det var nog precis en sådan kompass jag menade. Sikta med kanoten kanske funkar. har som sagt ingen erfarenhet själv...

Ett ficksjökort är en liten bok med översiktliga sjökort. Se Björn Thomassons länk ovan, där beskriver han dem. kanske är sbåra att navigera efter men som komplement till en "vanlig" karta kan det nog vara bra. Man får ju en hel del navigatoriska kännetecken som fyrar, prickar oc sånt.

mvh

/Anders
 
Navigering från kajaken

Att navigetra från sittbrunnen i en kajak påminner mycket om ren orientering. För att lägesbestämma din position, samt att ta ut ny riktning till nästa ö gör jag på samma sätt som vid traditionell orienterin. Jag använder uteslutande gröna kartan tillsammans med en enkel syftkompass med spegel, allt sammans fastsatt i kajaken med lämplig längd lina. Fördelen med detta är att jag enkelt kan lägesbstämma min position samt även orientera kartan efter omgivningen. När vi sitter i vattenytan är det ju väldigt svårt att få en överblik av skärgården. Med kompassen och kartan går det enkelt att bestämma vilken ö som är vilken. Lita mera på kartan och kompassen (dom ljuger sällan) i stället för den inneboende intuitionen. När jag kommer på avvägar har jag sruntat i, eller helt enkelt litat på att andra har bättre koll på navigeringen, än att lita till vad karta och kompass har att berätta.
Det här med elektronisk navigering-- Har köpt en Etrex GPS navigator. Jag är mycket besviken på dess funktion utan inbyggd kompass. Detta innebär att för att få ut en kurs måste jag vara i rörelse så att sateliterna kan tala om för GPSen vart jag rör mig. Denna ändring i position finns följaktigen inte när jag är stilla. Det andra abert med GPS är att den skall ha fri sikt till ett antal sateliter för att ge position. Inomhus eller i granskogen upplyser fanskapet att den inte hittar sateeliten. Och för det tredje, Vem orkar lägga in navigeringspunkter hemma innan avfärden, och vem följer en redan utstakad rutt för att GPSen är programmerad för detta. Det enda tillfälle när GPS fungerar är vid nattpaddling och jag skall hitta tillbaka till nattlägret, under förutsättning att inte batterierna tar slut på grund av den inbyggda belysningen.
 
Ficksjökort

Jag tycker det funkar bra att paddla efter ficksjökortet, det är sällan man behöver finnavigera.
Man paddlar där det är fint och man behöver ju inte vara rädd för att gå på grund.
Vill man veta vad ön man besöker heter så måste man ha sjökort eller gröna kartan.
Jag föredrar sjökort för då kan man se fyrkaraktärer mm.
En del påstår att gröna kartan är bättre när man ska hitta bra tältplatser men det räcker ju med en plan yta
på 3x2 m för ett tält och en sån yta syns inte på gröna kartan.

Pär Lindén
 
Rita sjökortssymboler på gröna kartan

Varför inte själv rita /skriva på gröna kartan, det man vill ha som finns med på sjökorten. Just nu är det nog lätt att få låna en uppsättning sjökort av någon seglare, det är nog värre i maj.

Vilken penna är bäst om man vill rita permanent på Tyvek kartan, funderar på att använda OH pennor.

/Per Brune
 
Använd minnet!

Självklart är det suveränt med alla moderniteter, men är du medveten om något kan gå snett med dem så minskar risken att du hamnar vilse drastiskt.

Ta upp kartan/sjökortet hemma och ha i baktanken att du tappar den till sjöss (och att kompassen följer med). Memorisera de viktigaste landmärkena tillräckligt väl för att du inte skall behöva använda kartan för att hitta tillbaka. Vid start så nöj dig inte med att typ bara lägga in en waypoint i GPS:en, utan titta noga från sjösidan så att du känner igen platsen. Se vart du är på väg och memorisera hur du känner igen dig, vänd dig ibland om för att memorisera osv. På detta sätt blir navigationshjälpmedlen mer något att roa sig med på vägen!

Däckskompassen tycker jag är det främsta hjälpmedlet, fast monterad håller du kursen även i busväder när det inte finns annat än vatten i sikte. Jag avråder från att använda den för att pejla med (tapprisk), utan föreslår att du riktar hela kajaken. Det ger dig också en bättre minnesbild av hur det ser ut i den riktningen. Jag har alltid med minst en reservkompass (armbandsmodell och/eller i flytvästen).

GPS är en skoj leksak, men utan inbyggd kompass (och helst barometer) tycker jag den är ganska meningslös för paddling. GPS:er käkar som bekant batterier, så det är suveränt att ta positionen, stänga av GPS-funktionen (batterislukaren) och sedan i lugn och ro kolla bäringar och avstånd till viktiga landmärken. En veckas sjökortslös paddling på Åland tog knappt något alls på batterierna i min Silva GPS. Självklart lägger jag inte in en rutt, utan bara viktiga landmärken (typ Söderarm, Mariehamn, sydspetsen, nordspetsen, inlopp etc).
 
Gröna kartan

Jag tycker att gröna kartan är suverän just för tältplatser - inte för att hitta den där plätten på några kvadratmeter utan mer för att se om det verkar finnas vindskydd och att det inte är för branta klippor.

Sen har jag den blå som översikts karta.


Att plasta kartorna är att verkligen att rekommendera - jag har inte gjort det :( - dom börjar smula sönder!

Hej hej

Jes
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.