Fukt i dunsovsäcken, vad göra???

Jag har en fundering angående fukt i min dunsovsäck. Tänkte åka till Island i sommar och då ha med säcken. Har dock aldrig använt min dunsäck så länge i sträck (4 veckor) och i så fuktig miljö som jag kommer att göra till sommaren. Är det överhuvudtaget lämpligt att nyttja en dunsäck under sådana förhållanden? Säcken blir ju fuktig under natten och jag misstänker att det blir omöjligt att torka ur den under dagen, klarar den att vara fuktig så länge eller möglar, ruttnar den? Nån som har erfarenhet i frågan? Sommaren på island medför temperaturer på runt +10 och väldigt hög luftfuktighet.


Tack på förhand Ulf
 
Håll den torr!

Se till att säcken aldrig blir blöt istället. Fuktspärr på insidan som skyddar mot din kroppsfukt (Vapor Barrier) och någon vattentätt på utsidan som skyddar från tältkondens etc. (typ Gore-material). Det finns inlägg i den debatten i forumen.
 
dunsäck/syntet?

Jag bytade från dunsäck till syntetfylld säck istället,
just på grund av fukt.
Med tanke på hur länge du skall vara på plats kanske det är svårt att undvika att dunet drar åt sig fukt.
Mitt råd är att skaffa en syntetsäck.

Good luck!
 
Man kan ju...

släppa väder när man ligger i säcken...

Att köpa inre och yttre fuktspärr kan kanske kosta en slant. Köp en syntetsäck för de pengarna. Island på sommaren har ju inga extrema köldtemoeraturer, alltså borde du kunna köpa en ganska billig säck.

/Håkan
 
Fukt och dun

Tycker inte att du behöver byta säck, en dunsäck blir iof sämre än en syntet om den blir väldigt blöt men om du inte planerar att bada med den :) så är det knappast några problem. Det blir snarare viktigt att lufta och vädra den så fort det ges tillfälle.
Det som händer när säcken blir blöt är att den kommer att tappa loft men det gäller även en syntetsäck. Att använda sig av en vapor barrier är framförallt viktigt när det är svårt att vädra och om det är kallt då fukten blir till is i säcken.

- Anders
 
Dun på Island

Den enda gången i mitt långa friluftsliv som min sovsäck blivit riktigt fuktig var faktiskt på en tiodagars Islandsresa. Vädret var det vanliga med regn, fukt och +10 grader. Trots att min dunsovsäck var väl tilltagen, så kändes det som den inte värmde ordentligt.

Jag är en riktig dunfantast (använder bara dunsovsäckar), men just i miljöer som på Island har kanske syntetsäckar en poäng i alla fall..?

Fuktspärr använder jag på vintern, men att ligga i plastpåse 4 veckor sommartid låter inte som någon höjdare.

Peter
[Ändrat av Pask 2002-02-27 kl 08:24]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.