Fugawi nu med USB stöd

Re: Fungerar? Nej

bertilstenfeldt; sa:
Fungerar överföringen via USB från/till Fugawi för dig?
Det går inte med min 60C.
Bertil

Jag har själv inte Fugawi men följer med vad som ”händer” med rätt så många program.

Jag gjorde dock ”misstaget” att tipsa den nybliven pensionär (skridskoåkare) som fick en massa ”godsaker” när han i gick i pension, att Fugawi kommit med USB stöd. Detta fick till följd att jag ”fick” uppdraget att uppgradera hans Fugawi då han saknar Internet. Jag uppgraderade till version 3.1.3.610 men det blev 3.1.4.610 när jag installerade det. Men jag fick inte USB kommunikationen att funka.

Några dagar senare det fanns det en ny Fugawi version 3.1.4.613, så jag var hem till honom igen för att uppgradera. Inte heller denna gång fick jag USB att funka. Otack + lite motion med nya cykeln är lönen för mitt engagemang .

I går såg jag att det kommit ytterligare en ny Fugawi version, nu 3.1.4.615. Men än har jag inte tordas ringa och föreslå att göra ett ytterligare försök att få Fugawi att funka med USB.

Vid mina försök med Fugawi och USB så kollade jag i Hjälpmenyn på ordet ”USB” men jag hittade bara något om Lowrance GPSer.

Jag vet inte om jag är ovanligt klantig, om hans dator eller operativsystem är för gammalt, som att det saknas någon nödvändig DLL eller något annat väsentligt. Det är svårt att göra Windows uppdate utan Internet., men Fugawi har inte gett något felmeddelande.

Hade det varit min dator, mitt program och min GPS hade jag blivit irriterad, för att inte säga förbannad. Vare sig Fugawi eller Solteknik skriver något om versionerna 3.1.4.610 och 3.1.4.613 och det finns inga inlägg på Soltekniks diskussionsforum vad jag sett om ev USB problem.

Anser nu ännu mer än tidigare att jag satsade på rätt program när jag investerade i OziExplorer. När USB stödet kom så funkade inte överföringen av waypointfiler med över 123 st waypoints. Jag skrev ett mail till Des om detta, och det hade kommit ett svar nästa dag jag slog på datorn. Des hade fixat detta, och en ny version fanns nu tillgänglig. Igår har OziExplorer kommit med en ny Beta version men den har jag inte installerat ännu.

Per Brune
 
Re: Re: Fungerar? Nej

Brune; sa:
Jag gjorde dock ”misstaget” att tipsa den nybliven pensionär (skridskoåkare) som fick en massa ”godsaker” när han i gick i pension, att Fugawi kommit med USB stöd. Detta fick till följd att jag ”fick” uppdraget att uppgradera hans Fugawi då han saknar Internet. Jag uppgraderade till version 3.1.3.610 men det blev 3.1.4.610 när jag installerade det. Men jag fick inte USB kommunikationen att funka.

Några dagar senare det fanns det en ny Fugawi version 3.1.4.613, så jag var hem till honom igen för att uppgradera. Inte heller denna gång fick jag USB att funka. Otack + lite motion med nya cykeln är lönen för mitt engagemang .

I går såg jag att det kommit ytterligare en ny Fugawi version, nu 3.1.4.615.

Per Brune

Jag har skrivit till Solteknik för att få hjälp, men de hade inte provat med 60C ännu så jag fick egentligen bara "jasså" som svar.
Jag uppgraderade MapSource till vers 6.1 och då följde tydligen nya drivrutiner för USB med och det verkar som om kommunikationen har börjat fungera i ena riktningen, nämligen från Fugawi till 60C åtminstone för waypoints och rutter.
Däremot har jag ännu inte fått någon överföringen från 60C till Fugawi av något slag.
Fugawi har ju som du nämnde lagt ut flera olika versioner i tät följd och det tyder ju på att de fått problem.
Bertil
 
Ny version igen

Fugawi har nu nått till version 6.1.4.620. Kan man hoppas att denna fungerar fullt ut med USB?
Återkommer med rapport.
Bertil
 
Re: Ny version igen

bertilstenfeldt; sa:
Fugawi har nu nått till version 6.1.4.620. Kan man hoppas att denna fungerar fullt ut med USB?
Återkommer med rapport.
Bertil
Är det något kanadensiskt försök att ta över den föga ärefulla titeln ”Sämst utprovade program” från Lantmäteriverket ?

/Per Brune
 
Kan fungera

Har nu testat version 3.1.4.620 med lika dåligt resultat.

Därför skrev jag till Fugawi support och fick därifrån en version 3.1.4.627. Filen var zippad och jag packade upp den till en av mina download-kataloger. Sedan körde jag Fugawi därifrån och det fungerade perfekt. Jag kunde ladda såväl waypoints, rutter som tracks upp och ner.

Då kopierade jag programmet (fugawi3.exe) till den ordinarie katalogen. Då fungerade inte upp- och nedladdning av waypoints etc.

Jag har meddelat detta till Fugawi, men ännu inte fått något svar.

Tills vidare kör jag version 3.1.4.627 från download-katalogen.

Jag kan rekommendera andra att kopiera fugawi3.exe till en annan katalog och försöka köra det därifrån även om versionen är den senaste officiella dvs 3.1.4.620.

Bertil
 
Re: Re: Fungerar? Nej

Brune; sa:
Jag vet inte om jag är ovanligt klantig, om hans dator eller operativsystem är för gammalt, som att det saknas någon nödvändig DLL eller något annat väsentligt. Det är svårt att göra Windows uppdate utan Internet., men Fugawi har inte gett något felmeddelande.

Kan det vara så att din vän inte har Win98 SE (second edition) eller senare versioner? USB stöds inte av de äldre versionerna.

Mvh
/ Stefan
 
Re: Re: Re: Fungerar? Nej

Fenris; sa:
Brune; sa:
Jag vet inte om jag är ovanligt klantig, om hans dator eller operativsystem är för gammalt, som att det saknas någon nödvändig DLL eller något annat väsentligt. Det är svårt att göra Windows uppdate utan Internet., men Fugawi har inte gett något felmeddelande.

Kan det vara så att din vän inte har Win98 SE (second edition) eller senare versioner? USB stöds inte av de äldre versionerna.

Mvh
/ Stefan

Det är nog rätt troligt att det finns nyare versioner av DLL:er och andra saker som jag inte förstår mig på, då hans dator saknar Internet anslutning och den är några år gammal. Men operativsystemet var inte Windows NT4 som är vanligt på gamla uttjänta datorer från företag. För på NT4 är USB stödet obefintligt om jag fattat det hela rätt.

Men om någon väsentlig del helt saknas som Fugawi kräver, så borde väl programmet (Fugawi) skrika något i stil med att DLL NN saknas.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Markus1980 överförning fugawi(pc) fugawi imap(Ipad) Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
avslLM Fugawi för PDA utgår? Navigering 5
trebh Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 1
Sjoco Fugawi Navigering 6
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
löven Fugawi Navigering 2
opel Fugawi Navigering 5
soltek Ny betaversion av Fugawi Navigering 0
PerV mio A 701-fugawi Navigering 0
niking Överföra från Fugawi 3 till Explorist XL Navigering 5
jörgen-1909 Import färdspår till Fugawi... Navigering 2
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
greenjuice Fugawi & Oziexplorer? Navigering 17
mrT Fugawi eller dyl. i en Mio 268+ Navigering 12
radiator Hur överföra sjökort från Fugawi till Garmin 276C? Navigering 10
zephyr 60CSx + Friluftkartan Pro + Fugawi ?? Navigering 4
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Krux Fugawi 3 vs Fugawi 4 Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
soltek Ny version av Fugawi Navigering 1
1145 Överföring av data Mapsource-Fugawi 3 Navigering 3
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
Mackan2 Kommunikation Fugawi-Garmin Navigering 4
åsberg Överföra spår från Fugawi till Mapsource? Navigering 1
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
JanW Fugawi och iPAQ 6515, går de ihop? Navigering 9
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
tomassan Inpassning av Fugawi-data till OCAD Navigering 11
Store Fugawi Global Navigator 4 – liten rapport Navigering 7
EP Fugawi och GDB filer Navigering 8
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
anwic Kartor försvinner i Fugawi Navigering 4
niking Tidsformatproblem i Fugawi-export Navigering 3
larsgoran Fugawi på Garmin 76 Map/76C/76cs ? Navigering 1
samme83 Fugawi 3 problem Navigering 5
Grappy Hjälp med Fugawi till pocket pc Navigering 3
mekelund Magellan 315 och Fugawi Navigering 0
niking Importera brytpunkter i txt-format till fugawi? Navigering 4
wellington Fugawi, OziExplorer eller något annat? Navigering 7
Loranga Problem med fugawi och Garmin 76 Navigering 4
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
herold Fugawi/Ipaq3970/Navman3450/problem Navigering 3
jonasolof Hur få Fugawi med fullskärm i Palm Tungsten 3? Navigering 1
m_peppe Fugawi på Ipaq 1940 Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.