Frukost

Det låter extremt dyrt! 2 kg havregryn går ju på 20 - 30 spänn.

Absolut. Och trots att kranvatten är i princip gratis köper folk svindyrt vatten på flaska. ;)

Självklart är färdigblandad snabbgröt (något som jag själv var en av de första förespråkarna för här på forumet) dyrare än att inhandla ingredienserna torrmjölk, torkad frukt, juicekoncentrat, vegetabilisk olja och havregryn, men för vissa kan det ju faktiskt vara rätt praktiskt att inte gå över ån efter vatten.

Men den som vill laga all sin friluftsmat från noll får såklart göra det.
 
Senast ändrad:
Tjena
Ska i sommar ut på min första fjällvandring och behöver matråd.
Hemma äter jag alltid gröt till frukost och antar att det är lämpligt även på vandringen,
men finns det mjölk med extra lång hållbarhet eller annat man kan ha till?

Övriga råd ang. kost som är praktisk på vandringen?

Sök på NIDO det är det godaste mjölkpulvret!
Jag har gått ifrån gröt då jag inte gillar att diska. Istället har jag färdigblandade påsar med "start" och pulvermjölkspulver med mig, bara att slå på vatten på morgonen. Äter en Wasa färdigbredd smörgås till det
 
Om man vill ha lite smak på gröten utan att släpa med sig tungt äppelmos kan man blanda blåbärssoppepulver med grynen. Det ser lite mindre aptitligt ut (typ betong) men höjer smaken.
 
Jag har blandat vällingpulver, rågflingor och havregryn hemma och lagt i en enliters plastburk. När det ska lagas frukost är det bara att blanda detta med vatten och koka (gärna tillsammans med russin. )
Praktiskt eftersom man slipper hålla på med mjölkpulver och så kokar det inte fast lika lätt som "vanlig" havregrynsgröt. Själv tycker jag dessutom att det är gott, men har familjemedlemmar som inte varit lika entusiastiska ;)
 
Start och mjölk...

...funkar perfekt för min del. Med varm mjölk om det är kallt ute.
Knappt ngn disk heller!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MalinSa Vad äter ni till frukost och lunch? Fjällvandring 37
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.