• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

friluftsliv i östafrika

Är på väg till östafrika i vår kommer att resa genom Rwanda, Uganda, Sudan, Kenya och Egypten. Kanske även Tanzania och Etiopien. Har inte undgått att se att man kan knata upp på Kilimanjaro och Mt Kenya, undrar om det är någon här som gjort det och hur ni har löst det med guid och så. Även andra tips och trix för att förgylla resan med mottags gärna.
trevlig höst!

/emilia
 
Hej Emilia!

Det är klart att du ska till Etiopien, detta underbara land. Tyvärr inga tips om guider i Kenya, jag fick aldrig följa med dit... Men massor om Etio om du vill ha.

/Volleyboll-Patrik (om du inte förstod det)
[Ändrat av Durin 2004-09-16 kl 15:00]
 
Hej!
Har själv varit i Uganda, Tanzania, Malawi. Knatade dock inte på Killimanjaro eller några andra stora berg. Vad jag vet är dock att det finns otroligt många guider och unga killar som kommer att vilja hjälpa dig. Det svåra är snarare att hitta rätt i djungel vad det gäller bra arbetsvillkor för guiderna och rätt priser. Åker man till Arusha i Tz är hela staden uppbyggd av turismen, så det är lätt att bli lurad, men samtidigt finns ett stort utbud.
Jag var istället runt i mindre nationalparker och berg. Läste mig fram till tips från Lonely Planet och det funkade bra. Det finns massa trevligt att se. Man behöver inte alltid åka till de mest kända ställena. Fråga på om det är något specefikt du vill veta.

Hälsningar Johanna Fransila
 
Kilimanjaro

Hej!
Jag var upp på Kilimanjaro för två år sedan som en del i en treveckors vandring/resa i Tanzania/Kenya. Jag vet inte riktigt vad du undrar över men här är några saker som kan vara bra att tänka på. Det finns gott om guider på plats i Moshi(där allt utgår från) och kostnaden skiljer sig enormt. Ta inte de allra billigaste men du får inte mer för att du rakar i höjden prismässigt (om det inte är så att du speciellt uppskattar att ha ett separat middagstält med stolar och bord). Gå runt och välj de som du får förtroende för - viktigt. Känner du dig osäker kan du boka via t ex Äventyrsresor. Tanzania har inte lärt sig hantera ekoturism vilket gör att du får uppleva en del baksidor. Se till att dom kan engelska, gå gärna i grupp med andra så att ni delar på driksen (det blir väldigt dyrt anars och som tjej kan det också vara skönt att ha sällskap och inte vara ensammen med guiderna), se till att få med ordentligt med liggunderlag, en egen varm sovsäck och varma kläder. (det är ordentligt kallt där uppe), välj 7 dagar istället för 6 dagar om du inte är van att vandra på hög höjd (du behöver acklimatiseringen!), väjl machame route om du uppskattar lite frid och vandring i vacker natur (de flesta väljer marango (cocacola) som räknas som lite lättare och bekvämare men inte lika vacker. Om du kan välja period att vandra så gör det. Just nu och fram till jul är det visserligen mindre folk men det kan vara riktigt blött och kallt. För MtKenya gäller i stort sett samma råd (även om jag inte varit där på över 20 år)
Lycka till och meddela gärna hur det gick.
Stein
 
Mt Elgon i Uganda

Hej!

Jag var tre månader i Uganda förra hösten och avslutade min vistelse där med en 5-dagars trekking upp på Mt Elgon, 4321 möh. Det är något jag varmt kan rekommendera! Väldigt vacker natur, få andra turister, duktiga guider, inte alls lika dyrt och krångligt som det verkar vara vid Kilimanjaro osv. Vi startade i Budadiri, en liten by utanför Mbale där vi också bokade giuden, och avslutade vandringen vid Sipi Falls.

Ett annat ställe i Uganda som jag kan rekommendera är Lake Mburu NP, vi gjorde en 'walking safari' där. Mycket häftigare än den safarin jag senare gjorde i Masai Mara, även om vi där såg fler djurarter!

Rwanda hann jag inte åka till (och min franska är obefintlig), men min kompis som jag var med i Uganda och som åkte dit sa att det var det vackraste land hon rest i!

Hör gärna av dig om du vill ha lite tips om Uganda!
Hälsningar Malin
 
Kilimanjaro

Hej!
Reste runt i Tanzania i 4v. för ett par år sen och besteg bla. Kili via Machame route. Jag kan bara rekommendera detta starkt! Det är en upplevelse du inte glömmer. Hör av dig om du vill ha tips på en trevlig och seriös trekkingarrangör. Jag fick kontakt med honom innan jag åkte dit och han skötte allt perfekt. Jag har haft kontakt med honom sedan dess. Han ligger ganska bra till prismässigt oxå tror jag. Han har ingen flashig hemsida men om jag tar kontakt med honom så kan jag lova att han gör ett gott job.
//freddy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.