friluftsliv för olika åldrar

Jag jobbar på ett skolarbete där jag ska redogöra för vad för friluftsliv som är lämpligt för olika åldrar från 1- 15, har ni tips på sidor, activiteter m.m. så blir jag tacksam.
 
Skelettdelar

Tyvärr kan jag inte referera till någon bok eller utredning. Men i den ålder du har som målgrupp håller jag två saker högst prioriterade.

Skelett och muskler. De växer till genom belastning. Genom till exempel promenader, eller kanske ännu bättre, vandring med packning, får skelettet signaler att växa och bli grövre.

Kombinerar du detta med fysiska övningar, fotboll eller annan idrott, cykling i stället för att åka moped så växer muskulaturen till också.

Gym, njae...nej, din målgrupp bör inte träna med högre vikter än sin egen kroppsvikt.

Ett viktigt parti att träna är vad jag kallar korsetten. Muskelgrupperna runt midjan. På en otränad person bär ryggraden upp kroppen. Egentligen ska muskulaturen sköta om eller hjälpa till. I annat fall riskerar man ryggskador med tiden.
[Ändrat av Zeeke 2007-04-16 kl 10:11]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.