Friluftsklassiker, produkter som håller i längden?

Re: Re: Försvarets hudsalva!

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:
Svenska försvarsmaktens absolut bästa materiel! Ett måste för varje sann friluftsmänniska!

Dessutom är den polyvalent så det förslår. Smörja kängor, steka i, fixa frillan med, smörja fötterna, smörja ansiktet.

Men.. men.. varför måste du va fin i håret i skogen?
Var det inte Martin som (för ett bra tag sen) hävdade att spegelkompass är bra "för flickvännen. så hon kan fix frisyren" (eller nåt åt det hållet)?!?! Det var alltså den egna frillan som avsågs...

/Håkan
 
Re: Re: Försvarets hudsalva!

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:
Svenska försvarsmaktens absolut bästa materiel! Ett måste för varje sann friluftsmänniska!

Dessutom är den polyvalent så det förslår. Smörja kängor, steka i, fixa frillan med, smörja fötterna, smörja ansiktet.

Men.. men.. varför måste du va fin i håret i skogen?

Jag måste inte. Men jag KAN. Det är det som är det fina.

Håkan skrev:
Var det inte Martin som (för ett bra tag sen) hävdade att spegelkompass är bra "för flickvännen. så hon kan fix frisyren" (eller nåt åt det hållet)?!?! Det var alltså den egna frillan som avsågs...

Åbbjecksjön!
Förtal och hörsägen. Jag tror inte att jag har diskuterat spegellkompass.
Dessutom har jag en välansad fältmässig frisyr som är snygg utan vare sig gegga eller speglar. Sådeså.
[Ändrat av Nordesjö 2004-03-22 kl 11:12]
 
Anoraken: Melka från Mölnlycke tyg naturligtvis. Inköpt 1952 och häller än med lite underhåll som färgning och impregnering.
//Sten
 
Trangia

Nordesjö; sa:
Håkan skrev:
Var det inte Martin som (för ett bra tag sen) hävdade att spegelkompass är bra "för flickvännen. så hon kan fix frisyren" (eller nåt åt det hållet)?!?! Det var alltså den egna frillan som avsågs...

Åbbjecksjön!
Förtal och hörsägen. Jag tror inte att jag har diskuterat spegellkompass.
Dessutom har jag en välansad fältmässig frisyr som är snygg utan vare sig gegga eller speglar. Sådeså.
[Ändrat av Nordesjö 2004-03-22 kl 11:12]
Jag hittar inte det inlägget just nu... men jag är övertygad om att det var så, tills jag blir motbevisad. :)

Är det ingen som nämnt Trangia och ffa tamojen!

/Håkan
 
Victorinoxkniven (Wenger är också ok) och så glesbyggdskavajen med tumgrepp ala 70-tal (fan det är ju 30 år sedan!), Heliga Hanson som finns i både blå och orange!
 
Det mesta jag kunde komma på är redan uppräknat i tråden.

Lovikavantar (eller hur stavas de?) får väl räknas som klassiker (redan när jag var liten var de klassiker och de rekommenderas ju än idag i trådar om att hålla sig varm om händerna).

Graningekängor hade jag när jag var miniorscout för 25 år sen (har jag för mig i alla fall).

Likaså Helly Hansens fiberpälströja (den finns ju även av andra tillverkare, men det var ju de som gjorde den känd).

Den klassiska Victorinox-kniven har visserligen utvecklats lite grann, men den har ju funnits länge.

Bävernylon är visserligen ingen pryl, men materialet är ju gammalt som gatan.

De klassiska liggunderlagen i cellplast har ju också funnits länge.
 
Jag skulle så gärna föreslå tältkåtan:

cpic3ffaa4d1391ac_tn.jpg


Men det vore inte riktigt sant, eftersom det var först under 90-talet de bärbara tältkåtorna kom. Så vi kör på kåtan:

1-1065-1-35.jpg


Och hur skulle vi klara oss utan

packpåsen
och
remmen

Raskesven
 
Sminkspegel

Nordesjö; sa:
-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:
Svenska försvarsmaktens absolut bästa materiel! Ett måste för varje sann friluftsmänniska!

Dessutom är den polyvalent så det förslår. Smörja kängor, steka i, fixa frillan med, smörja fötterna, smörja ansiktet.

Men.. men.. varför måste du va fin i håret i skogen?

Jag måste inte. Men jag KAN. Det är det som är det fina.

Håkan skrev:
Var det inte Martin som (för ett bra tag sen) hävdade att spegelkompass är bra "för flickvännen. så hon kan fix frisyren" (eller nåt åt det hållet)?!?! Det var alltså den egna frillan som avsågs...

Åbbjecksjön!
Förtal och hörsägen. Jag tror inte att jag har diskuterat spegellkompass.
Dessutom har jag en välansad fältmässig frisyr som är snygg utan vare sig gegga eller speglar. Sådeså.
[Ändrat av Nordesjö 2004-03-22 kl 11:12]

Kan det ha varit min enkla förfrågan om plats för sminkspegel på gångna prylträff som avses?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22236&pagenumber=2

Hurvuvida herrar Nermander och Lindbeck nyttjade dylika ting under prylträffen ifråga låter jag vara upp till var och en att bedöma. Lite pomada under hatten kanske?
3f76f022d642f.jpg


http://www.utsidan.se/ddb/reportage/alla/573.htm

;-)

/ G
 
Så skulle det kunna ha varit. Jag förväxlade NNNordesjö med NNNermander, namnen är ju förvillande lika...

/Håkan
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.