Friluftskartan slit å släng..

Detta är Garmins policy som rimligen gäller alla andrahandsförvärv:

"Q. I purchased my MapSource program from an online auction site, but when I try to use the program, it says the product has already been used. What am I doing wrong?
A. If the software being installed has been purchased from an online auction site, it is possible that the original purchaser has already used the product. If the original purchaser has already redeemed the coupon or registration code from the software, any other additional unlock codes must be purchased from Garmin. Garmin will not redeem the coupon code for any additional unlock codes."

Copyright till produkten ägs av Garmin och Sportmanship gemensamt. Framgår bland annat av data lagrat i filerna(GPSmapedit - statistics). Så här kan det se ut:

Copyright: GARMIN CORPORATION©1995-2003
LIC_571, Sportmanship AB 571
 
Jag hade tänkte köpa GPSMap 60CSx och en uppsättning av Friluftskartan Pro och ställde frågan angående knytningen till GPS till Sportmanship.
Min fundering gällde om jag tappar bort min GPS eller vill byta till bättre modell i framtiden.
Enligt dem så är det kört, det är bara att punga ut med ytterligare dryga 6000 för en en licens. Visserligen kan man knyta licensen till 2 olika GPS:er, men ändå. Jag tycker det är horribellt att man inte kan låsa upp en ny licens om man bevisligen har tappat eller den har gått sönder. Brrrr!
Annars hade jag köpt paketet, nu vet jag inte vad jag skall välja.

/Uffe
 
KOnstaterar Garmin att mottagaren är sönder går det förmodligen att få en ny upplåsningskod.

Knytningen till viss GPSmottagare är inte Sportmanships beslut utan Garmins policy. Avsikten är naturtligtvis att förhindra att man säljer mottagaren vidare inklusive programvara och samtidigt behåller en uppsättning själv. Finns något bra förslag på alternativ lösning?

Att man lovar och svär att man tappat bort den? Samt att man inte kommer att sälja den vidare om den kommer till rätta? Jag hittade min GPS10 häromdagen som varit borta i åtta månader (CS Europa v7 en upplåsning). Vad skulle jag gjort om jag gratis fått en ny kod för en nyköpt GPS10?

Andra länders låsta topokartor har samma begränsning. Den franska distributören rekommenderar kunden att inkludera kartan i priset för mottagaren vid föräljning. Det minskar naturligtvis den presumtiva kretsen av köpare av GPSen men det kan man inte ta någon hänsyn till.

Garmin är inte ensamma. Hur blir det med Microsoft i framtiden?
[Ändrat av jonasolof 2006-03-23 kl 18:34]
 
Jag håller med om att "problemet" är komplext. Tanken är ju inte att mygla med licenser, utan mer att inte helt fastna om jag ex. vill skaffa ny modell.
Ett tillvägagångsätt som jag skulle acceptera, vore att skicka in befintlig GPS för avregistrering mot en smärre kostnad och få tillbaka en kod. Då kan jag med gott samvete sälja GPS:en och köpa den modell jag vill ha. Det borde Garmin tjäna på.
En trasig GPS kan jag donerar till Garmin för att återfå en kod.
Är det för mycket administration med det eller ogenomförbart?

Ha en bra dag/Uffe
 
Detta svar fick jag från Garmin angående frågor liknade de i tråden.

Jag har nu beställt en ny 60CSx och ett 512-kort, hoppas få hem den innan helgen, sen efter lite testande så avgör jag vad som händer med den gamla 60CS och vad som ska ingå vid en försäljning.

____________________________________

Hello Tony.

Thank you for contacting Garmin Europe Support.

1. If i Buy the 60CSx do I need to buy a new version of City Select or can I use the version I have now? Or is there any advantages to uppgrade to a new version more than that it has just upgraded maps, or do I get anything more than that? More funktions or so with the CSx?

A: You can register an additional unit with your mapping software.
Please go to the following Garmin web link http://www.garmin.com/unlock/ select (unlock your mapsource cd). Then enter as a returning customer and you can add an additional unit. Follow the steps as instructed.

With The software that you have you get two licenses so you can use with two units. Any additional units After the two have been used up will require a third unlock code which can be purchase by following the instructions above.

2. What will happen if I decide to keep the old 60CS and buy the 60CSx.
Today I have the MapSource and maps installed on both my stationary PC and my laptop. Is it possible to use both GPS without anu fuzz with MapSource detecting that I try to load maps to more than one GPS?

A: Yes you can use with both units if you have the correct unlock codes.
Please see above.

3. What if I decide to sell my 60CS and the City Select Europe V6 to a friend, and then buy a 60CSx and the newest City Select E fo my self. Will my friend have any problem with installing the MapSource and City Select E
V6 on his PC and getting it to send maps to my old 60CS? Will he need any new regsistration code or so for that?

A: We can not generate new codes because of the licensing. You can apply to us to change over the registration. just send us an email with your details.


4. I hope that the new 60CSx will be availabel in a package with the latest City Select Europe, but withouth the Car Kit. Because I alreaddy have the Car Kit with bean bag dashboard holder and 12V charge cable.

A: European mapping is not sold as a stand alone product in Europe, Only as a car kit for handheld units. The automotive kit is not supplied with the unit. You can easily upgrade the current mapping that you have. This will be updating the original licence for the first unit that you have. Then you can register an additional unit. If you want to sell your original unit i would suggest selling it with the mapping/mounts and reflect this in the price.
Its cheaper to purchase a car kit than the mapping on its own.

5. Is there any base map in the 60CSx?

A: The BaseMap is built into this product, and cannot be changed. World wide there are three BassMap areas, Americas, Atlantic and Pacific. The country in which your GPS is purchased dictates the mapping installed on the GPS.

If you buy in the USA you will get the Americas Highway basemap, this includes the United States, Alaska, Canada, Mexico, and Central and South America, and covers an area from W180 to W30 Longitude, S60 to N75 Latitude.
Also included is a high-level worldwide map with political boundaries and major cities.

If you buy in Europe you will get the Atlantic Highway basemap includes Europe, extreme western Russia, Africa, and the Middle East, and covers an area from N75 to S60 Latitude, W30 to E60 Longitude. Also included is a high-level worldwide map with political boundaries and major cities.

If you buy in Asia or Australia you will get the Pacific Highway basemap includes Asia, Australia, and Oceania, and covers an area from E60 to E180 Longitude, S60 to N75 Latitude. Additional detail is included for the islands of the South Pacific and covers an area from W180 to W135 Longitude, S60 to N25 Latitude.




And is there any internal memory at all in the 60CSx, as in the 60CS 56MB.That can be loaded with maps by the user. Or is it just the memory card?

A: no internal memory, only a base map.


will the 60CSx be copatible with newer larger capacity memorycard versions when they come, than the one there is to day?

A: I have no information about this, from the specs it looks like 256mb is the max card for the unit.

If you have any further queries please don't hesitate to contact us again.

When replying to emails, please include any previous email correspondence (AOL users should select the email before clicking Reply).

Regards,

Nicholas Williams

Product Support Associate

Garmin (Europe) Ltd
http://www.garmin.com
http://www.garmin.com/support/

Useful Numbers;

Sales Support 0870 8501242

Returned Units 0870 8501245

http://www.garmin.com/cartography
_______________________________


MVH Tony
 
Om en GPS går sönder och byts ut utfärdar återförsäljaren ett intyg och sen får man en ny kod av Garmin till den GPS man fått i utbyte.

Min GPS 10 dog och ASPID i Portugal skickade ett intyg, inga problem, förutom att dom först glömde bort att posta intyget!

Om man tappar sin GPS blir man av med en licens, det är som att tappa vilket värdeföremål eller värdehandling som helst, t ex kontanter.

En bra hemförsäkring med allriskskydd kan ersätta både GPS, licens och kontanter.

Garmin har valt att inte agera försäkringsbolag.
 
Det finns en sak som skiljer. Garmin säger att kunden kan köpa en enstaka tilläggslicens om man redan använt de två som ingick i priset. Men topokartorna registreras hos de eutopeiska distributörerna, de finns inte ens med på Garmins unlocksajt.

Det man undrar är om t ex Sportmanship skulle medge köp av en tredje licens, dvs en tilläggslicens, i likhet med Garmin. Det ginge ju att skicka det ovan citerade svaret från Garmin och ställa frågan till Sportmanship om de tillämpar samma policy. Det borde de göra. Och om inte så kan man ju ifrågasätta diskrepansen, kartan säljs ju som en Garminprodukt, också via Garmin Cartography.
 
Tröst ....

Nu - efter tror jag fem samtal med Supporten så möts jag med empati för en fattig användares dilemma.
Detta är ett undantag - enligt supporten - men jag har ändå lyckats bli raderad som användare av mina kartor och kan därmed sälja dem till vem som helst för registrering som om de var nyköpta.
Detta kanske är ett undantag, men visar ändå att det är möjligt att nå en förnuftsbaserad lösning.
Stöd för detta finns i licensvillkornen för "garmin programvara" ...citat

""
2. DU FÅR:

a) installera och använda en kopia ....
b) göra en kopia av produkten ....
c) använda en kopia av produkten .....

d) överlåta produkten till någon annan, men endast efter det att alla dina rättigheter enligt denna licens har överlåtits till den personen, du har slutat att använda produkten, raderat eller förstört alla kopior (inklusive hårddiskkopia) av produkten som har gjorts i säkerhetskopieringssyfte och försäkrat dig om att mottagande person förbinder sig till villkoren i denna licens.
""

Lycka till alla framtida GPS-bytare eller kartsäljare.
 
Möjligen står det i tråden ovan eller i nån annan tråd, men jag har inte hittat svaret på följande.

Utöver att jag kan installer min FriPro på två GPS:er så har jag för mig att jag kan installera programmet på fler än en PC?

PC:n behöver man ju regelbundet byta, dessutom har jag dator på flera ställen och skulle tycka att det vore bra om jag kunde byta kartblad i GPS:en vid den dator jag råkar vara närmast, hemma eller på jobbet t ex.

Jag minns inte hur ursprungsinstallationen gick till på PC:n...

Är det lätt att lägga in FriPro på flera datorer?
 
Mezzner; sa:
Utöver att jag kan installer min FriPro på två GPS:er så har jag för mig att jag kan installera programmet på fler än en PC?

Upplåsningskoderna för alla Garmin-kartor, inkl FriPro, kan flyttas över till andra datorer, i princip hur många som helst.
Om man först installerar MapSource utan någon karta, är det sedan enkelt att föra över koderna genom att i den gamla datorn klicka på Hjälpprogram/Lås upp kartor och sedan gå vidare två steg till menyn som börjar med "har du en upplåsningskod....". Där finns ett alternativ Säkerhetskopiera. Fortsätt på detta och lägg filen på t ex ett USB-minne. Sätt sedan in detta i den nya datorn och gör samma sak, fast ange Hämta och installera om.....
Man kan naturligtvis också skriva av koderna i den gamla datorn och sedan skriva in dem manuellt i den nya.
Efter detta är det enkelt att installera kartorna från de CD eller DVD som innehåller installationsfilerna.

Bertil
 
Mezzner; sa:
Jag minns inte hur ursprungsinstallationen gick till på PC:n...

Är det lätt att lägga in FriPro på flera datorer?

Jag köpte en ny dator 4 månader efter det att jag köpt Friluftskartan Pro.

Jag gjorde en noggrann inventering av alla program jag hade på den gamla datorn (Win 98 SE) och hämtade så många uppgraderingar och nya drivrutiner jag hittade, innan jag började installera programmen i den nya datorn, med operativsystem Win XP Pro.

Vid installationen av Friluftskartan Pro och MapSource var bara att klicka i en ruta att jag har redan den 25 ställiga koden. Sedan gjorde jag en uppgradering av MapSource. Senaste versionen av MapSource finns på http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209

Men det var något strul med USB drivrutinen. Jag fick nog installera om MapSource eller om det var ”Trip & waypoint manager” för datorn tyckte GPSen (Garmin 60C) var något i stil med ”en ny okänd USB enhet”.

Edit:
Bertil Stenfeldt hann med att svara medan jag skrev

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.