Friluftsbyxor i 65/35 i vardags/"jeansmodell"

Har kört med ITABs allround de senaste åren, blir man lite våt i en regnskur torkar de på. Knöfyller man inte benfickorna syns de knappt, lätta och vindtäta är de oxså, rekommenderas.
 
Till dina vardagliga skogsbesök för svampplockning osv kan man ha vanliga jeans av 100% bomull om man vill. Varför ska du ha 65/35 blandning ? Ett par riktiga jeans i bra kvalité sliter du inte ut och du slipper se ut som en överlevnadstok när du ska handla mjölk på hemvägen :)

Mvh / Johannes

Jag tycker jeans blir så blöta även av lite regnstänk. Nån polycottonblandning känns som en bra avvägning mellan luftighet och viss regntålighet. Det är därför jag drömmer lite om nån vardagligare byxa av sånt material.

Dom där itab-byxorna kunde vara intressanta att pröva, trots benfickan. De ser rätt diskreta ut.
 
Har kört med ITABs allround de senaste åren, blir man lite våt i en regnskur torkar de på. Knöfyller man inte benfickorna syns de knappt, lätta och vindtäta är de oxså, rekommenderas.

Det låter ju bra, jag har precis beställt ett par. Vi får se i veckan hur de är. Jag valde mellan dem och ITAB´s T&P TP-X Vildmarks Byxa. Det verkar vara samma typ av tyg, men jag är lite skeptisk till de mörka partierna över knän och bak.

https://itaboutdoor.se/klader/byxor/vildmarksbyxor/t-p-tp-x-vildmarks-byxa.html
 
Sent omsider så..

Köpte ett par "Kiruna trousers" på outlet i Ö-vik
Nöjd, de ser ut som vanliga chinos men är lite mer vattenfrånvisande och lättorkade än jeans.

Återstår dock att hitta ett par byxor i vanlig jeansmodell. Det finns på min bucket list. Jeans av nån sorts soft Shell vore kul.
 
Soft shell jeans?

Jag är som stenblock också intresserad av att prova soft shell jeans. Det lär finnas några olika märken. Hade tänkt att titta efter sådana när jag var i New York tidigare i somras men orkade bara med att köpa kallingar o T-shirts i "supermaterial".
Jag undrar om man kan få tag på soft shell jeans (jeans-/chinos-liknande) i Sverige. Tips välkomnas!

Som sägs i den ovan länkade artikeln, borde det finnas ett utbrett behov av tåliga byxor som man kan ha både ute i naturen och vid besök i stad. Dagens "lappade" vildmarksbyxor av olika material o färger kan man ju knappast visa sig i i stan' o än mindre gå på krogen i.
 
Jag är som stenblock också intresserad av att prova soft shell jeans. Det lär finnas några olika märken. Hade tänkt att titta efter sådana när jag var i New York tidigare i somras men orkade bara med att köpa kallingar o T-shirts i "supermaterial".
Jag undrar om man kan få tag på soft shell jeans (jeans-/chinos-liknande) i Sverige. Tips välkomnas!

Som sägs i den ovan länkade artikeln, borde det finnas ett utbrett behov av tåliga byxor som man kan ha både ute i naturen och vid besök i stad. Dagens "lappade" vildmarksbyxor av olika material o färger kan man ju knappast visa sig i i stan' o än mindre gå på krogen i.

Du kan köpa jeanstights:

http://www.vindici.se/index.php?main_page=product_info&products_id=196

95% polyester, 5% elastan
 
Jag är konservativ då det kommer till tights
jag skulle aldrig visa mig offentligt i sådana
Män i tights det ser förskräckligt ut
 
Jag hoppas du skämtar Klager!
I vilket fall skulle jag vara ett skämt om jag hade sådana. Har då hellre dagens "lappade clownbyxor" (dvs. friluftsbyxor)!
 
Det ni letar efter finns, tack vare cykelbuden. Som behöver se office ut men samtidigt ha funktionsplagg.

Kolla t.ex: http://www.urbanbikewear.com/sv/

Jag har deras Endura urban pants och är sjukt nöjd. Jag har klättrat Stetind i dom några veckor efter att jag hade dom på en begravning med skjorta och slips till.. =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.