FRIDYKNING !

Hejsan gott folk ! :)

Har nyss varit inne på en sida om fridykning¨
Och vad kan man säga..Ja måste börja med det!

Men har har läst att visa kan inte pågrund
av medicinska problem stämmer det eller ?
skulle ju vara tråkigt om man nu har det ??
Hoppas det finns nån fridykare här på
utsidan som kan hjälpa till, vill ju gärna börja
med det !

Hade bra
/ s H
 
Tub-dyker du? Det står dykning som ett interesse i din profil. Kommer inte ihåg hur det är med fridykning. Började dyka innan jag började fridyka. Dom medicinska kraven är inga alls eller i vart fall mindre änn till dykning.

För några år sedan gick jag med i en fridykarklubb här i Köpenhamn. Jag sa inte att jag var divemaster. Det enda dom ville se var om jag kunde simma.

Har du något i din hälsa du tror skulle kunna förhindra det?
 
Hej ,

Nja inga direkt fysiska problem tänkte
mer med öronen och lugnorna !
Alla kan ju inte gå ner på djupt vatten
lika lätt som vissa andra ju!

/ s
 
Hej.
Tränade fridykning med den lokala dyk-klubben i 10 år från liten junior till mer vuxen ålder, och det var aldrig tal om läkarundersökning eller dyl.
Luften man andas har ju atmosfärstryck. Det är när man börjar med apparat-dykning som det blir lite mer komplicerat.
Kul träning är det, kan jag lova.
/Martin
 
Trænat en del fridykning

men har heller aldrig hørt talas om att man bør gøra en lækarundersøkning.
Det enda som kan vara ett problem ær att vissa personer har svårt att tryckutjæmna, men det mærker man ju så snart man hoppat i drickat. Det går oxå att "træna" upp sin førmåga att klara tryck på ørat.

/ niklas
 
Ingen fara!

Jag har varit en yrkesdykare och dykarinstruktör (innan en olycka satte stopp för all dykning). Numera arbetar jag inom vården, och som jag ser det så har du bara en "normal" hälsa så skall det inte vara ngt problem för dig att börja fridyka. Tryckutjämningen i mellanörat är någonting som du lär dig. Där kan det ställa till med problem om du har en trång örontrumpet, men de flesta har en normal sådan. Du skall självklart aldrig dyka när du är förkyld, örontrumpeten svullnar och det gör det mkt svårare att tryckutjämna, men vad värre är, om du lyckas tryckutjämna på väg ner så kanske inte trycket kan komma ut i svaljet igen när du kommer upp.

Rent medicinsk så finns det faktiskt en gräns för hur djuupt man kan fridyka. Lungorna trycks ihop av trycket och vid ett visst djup så är lungorna som "russin" och har då fått sådana veck i sig så att de inte kan vecklas ut igen. De djupen är dock så pass djupa att du inte kommer i närheten av dem (jag har för mig att det rör sig om mer än 40-50 meter. Japp, det finns de som fridyker avsevärt djupare, det är lite av en träningssak men det är också lite av ett vetenskapligt "under" att de klarar av det! Därför forskas det rätt friskt på sådana "extremfridykare". De kan nämligen möjligen ge svar på en del sjukdommar som finns... Men det är en annan historia...

Då dyk på du om du har normal hälsa, men dyk inte om du är förkyld och dyk aldrig om du känner obehag eller rent av smärta!

Att stanna länge under vatten är mkt att lära sig hushålla med luften som man tar med sig ner i lungorna (=musklernas bränsle). Hyperventilera aldrig innan du fridyker. Du kan då "lura" kroppens signaler om när det är dags att andas! Du tar INTE mer syre med dig ner när du dyker!!! Helt plötsligt svimmar du bara av på grund av syrebrist!

Lycka till!
 
tjena mannen med de 1000inläggen,,,, kul att du är intereserad av dykning. Jag är ungdomstränare på dk Putan, vi behöver lite mer folk så om du nu bor i stockholm ( huddinge) så kan du ju kolla våran hemsida på http://www.dkputan.se mhv Lasse
 
Hjärnceller ?

Nån som vet hur man kan träna på
att bli bättre på att andas,bara hemma
liksom !? Förlorar man inte hjärnceller
på att fridyka eller ?:)


/ S-H
 
Jag tror inte att man behöver vara orolig för hjärncellerna, kroppen ser till att du andas långt innan det blir farligt. Mina högskoleprov är iaf lika usla som innan jag började dyka... ;-)

Den enda "torrövning" jag ägnar mig åt är att gå ner i varv, hålla andan i 60 sekunder och sedan i "ekonomisk" hastighet gå så långt jag kan innan jag måste andas igen. Detta ger en rätt bra simulering av både den mentala förberedelsen och kroppens reaktion på ansträngningen. Bäst är naturligtvis vattenträning, eftersom även dykreflexen kan trimmas en del hos de flesta människor, och denna aktiveras vid ansiktets/kroppens nedsänkning i vatten. Prova statisk apnea.

Någon gång testade jag att andas genom ett sugrör. Avsikten var egentligen att prova hur en astmatiker upplever ett anfall, men det var en bra övning i att kontrollera sin andning även ur ett dykperspektiv. Tricket är att hålla sig lugn (inte lätt i början!), inte stressa upp sig, hushålla med syret.
/R.J.
 
Re: Hjärnceller ?

sebbe_Huss; sa:
Nån som vet hur man kan träna på
att bli bättre på att andas,bara hemma
liksom !? Förlorar man inte hjärnceller
på att fridyka eller ?:)


/ S-H

Det gör man definitivt men är nog generellt ingen fara. Hjärnceller rycker ofta. Man skall dock av naturliga skäl inte vara nere för länge. Även om personen är tränad så kan det vara farligt att vara nere längre än 4-5 minuter på grund av risk för hjärnskador.
 
Shallow water black out

sebbe_Huss; sa:
Hejsan gott folk ! :)

Har nyss varit inne på en sida om fridykning¨
Och vad kan man säga..Ja måste börja med det!

Men har har läst att visa kan inte pågrund
av medicinska problem stämmer det eller ?
skulle ju vara tråkigt om man nu har det ??
Hoppas det finns nån fridykare här på
utsidan som kan hjälpa till, vill ju gärna börja
med det !

Hade bra
/ s H

Tjena sebbe (och övriga!),

Självklart kan medicinska tillstånd hindra eller göra det olämpligt med fridykning... men som tidigare skrivet "behövs" ingen läkarundersökning, även om det absolut inte skadar. För ett "vanligt" dykcertifikat (PADI) krävs dock läkarundersökning först.

En risk som absolut inte skall underskattas med fridykning är risken för "shallow water blackout"! Fenomenet innebär att man svimmar när man når ytan, eller snarare strax innan. Anledningen är enkel och grundläggande fysikalisk. Du börjar dyket vid ytan med en viss mängd syremolekyler fördelade i lungvolymen. När du dyker ned minskar volymen (lungorna pressas ihop) vilket innebär att kroppen nyttjar större antal molekyler per pulsslag... när du sedan vänder upp kommer lungorna expandera igen och du har för få syremolekyler för att hjärnan skall kunna fungera... och du svimmar. Det hela är i princip ofarligt, bortsett från att du är under vatten! Man skall heller absolut inte leka med andningsreflexen genom hyperventilering... Dessa risker skall absolut inte underskattas och är direkt livsfarliga! Fridykning är inte "snorkling"! Och du, aldrig ensam!!

Fridykning är dock inte farligt, bara man vet vad man håller på med! Hoppa på någon kurs som redan föreslagits här ovan! Hoppas jag inte varit för mycket "pessimist"... själv dyker jag både med och utan flaskor och det är kanon!!

:) Dyk lugnt och lev väl

Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.