Framtiden för Gåsen fjällstuga

Vad gäller Gåsen så finns det NOLL anledningar att INTE ha den kvar som övernattningstuga. Finns ingenting skyddsvärt här som rättfärdigar att bränna upp den.
Står i informationen om ansökan om att få använda marken att den läggs ned för att få ett större område där renen inte störs.

 
Jag blev berörd av Oskar Karlins fina kärleksförklaring till Gåsen.

Vi är nog många som har minnen kopplade till den här platsen. En sorts minnes hävd det också, om än inte urminnes. Faktiskt.

Jag hoppas att de som har tid och ork (typ inte är småbarnsförälder som jag...) kan försöka ta tag i att samla all den kärlek som finns till den här fjällstugan, berättelserna, upplevelserna, och försöka påverka det som händer med Gåsen... Facebookgrupp, skrivelser, vad vet jag.
Finns det fler som har minnen från Gåsen och som känner att JUST DETTA tilltag är väldigt sorgligt och fel, ÄVEN om vi kan förstå anledningarna?

Kan vi fylla den här tråden med våra minnen och med synpunkter kring Gåsenstugans framtid?


[...]

Jag vill ändå tänka att kanske hade man kunnat vara lite mindre drastiska. Avsluta restaurangverksamheterna, minska antalet platser på fjällstationerna, och se vad det ger för effekter på antalet människor som rör sig i området kring Gåsen. Ta det viktiga steget först och låta de små självhushållsstugorna vara, möjligen minska antalet bäddar även där, ta bort proviantmöjligheten men försöka utveckla någon form av återgång till ännu enklare fjällstuga.
De övriga delarna av överenskommelsen känns hyfsat rimliga och väntade, även om det är synd på Blåhammarens klassiska mat. Att helt och hållet ta bort Gåsenstugorna är dock att gå över gränsen, av ett flertal anledningar, men främst för att beslutet är så drastiskt och oåterkalleligt.

Detta har heller inte förankrats i varken stugverksamheten eller bland medlemmarna, så en konkret påverkansväg är att kontakta STF:s medlemsombud, som enligt paragraf 10 i stadgarna äger rätt att utlysa extra riksstämma "för visst ändamål" om minst en tredjedel av dem begär det.
 
STF blev utpressade, och skulle inte ha gått med på detta. Bättre att låta arrendet löpa ut, och sen fortsätta som vanligt. Då skulle det blivit en Qul och väldigt lång & roande historia, som säkert kunde ha slutat annorlunda. --- :cool:
 
Möjligen,
men beklagligt är det att samebyarna fått så opropertionerligt stort inflytande över
våra gemensamma statliga resurser - som alltså tillhör oss alla svenskar och inte bara
några boskapsuppfödare i extensivdrift...
/Odd
Statlig och förstatligad är inte nödvändigtvis moraliskt samma sak. Om marken din släkt brukat så länge någon kan minnas blev kolonialiserad, "förstatligad" och utarrenderad till någon som vill bedriva turistverksamhet skulle du säkert känna att du hade rätt att försöka göra det möjligt för dig att fortsätta med ditt brukande?
Jag vet inte hur det gick till när STF fick tillstånd att bygga på renbetesfjället men kan tänka mig att de befintliga brukarna inte tillfrågades mer än de gjordes då de tvångsförflyttades och kraftverk, kraftverksdammar, gruvor och hela städer uppfördes inom de markområden de var/är beroende av.
 
Nu löper resonemanget iväg så att det blir rent uppåt väggarna. Vad du och andra tycker om renskötseln osv är en sak, men själva grundvalen för renskötselns villkor vilar på en rättighet som samebyarna har. Helt enligt svensk lag. Sedan är det länsstyrelserna (dvs statens förlängda arm) som ska ansvara för att detta utförs - det är de som "står vid rodret". Jag läser vad Länsstyrelsen i Jämtland skriver om sitt uppdrag:

"Länsstyrelserna i Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län förvaltar nyttjanderätterna på stora delar av landets fjällområden. Tillsammans med Länsstyrelsen i Dalarnas län ansvarar vi även för skötseln av skyddade fjällområden. Vi har också som mål att verka för en hållbar rennäring." Vidare:

"Länsstyrelsen ska främja rennäringens utveckling, bland annat genom att stödja utvecklingsprojekt och bevaka rennäringens intressen i samhälls- och miljöplaneringen. Vi ser även till att rennäringens utövare tar hänsyn till naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen."

Sedan är det väl inte många som direkt applåderar att t ex Gåsenstugan försvinner. Det här är svåra avvägningar utan självklara lösningar. Men jag tror inte på att samebyarna försöker ta över fjällen. Jag tror att de försöker värna sin renskötsel. Och det måste länsstyrelserna ta på allvar.
Håller med, det är väl klart de behöver värna sin renskötsel, kalvningssäsong och bete så att om Gåsen stugan försvinner är det till nytta för renen vilket är bra och inte dåligt! Har gått stugvärdsutbildning i Vålådalen och arbetat utmed Kungsleden och i Jämtlandsfjällen. Turism har ökat något otroligt och med många vandrare som inte bryr sig om naturen utan de lämnar plast, metall och skräp efter sig som djuren kan få i sig! Många tar inte ett dugg hänsyn till natur och djurlivet!
Många av oss som vandrat i vår fjällvärld gillar mötena med renen och fjällräven på avstånd inkl fågellivet på stigarna.
Vår fjällvärld som vi har tillgång till är stora områden så visst kan vi fortsätta njuta av fjällen! Jag tycker STF gör ett bra arbete och är även glad att området blir lugnare för renen.
 
Mer gruvor och fjällstugor, mkt färre renar, tack !

Ser man rent ekonomiskt på saken så borde kanske gruvnäring ha företräde mot rennäringen då det är en viktig kugge i Svensk ekonomi samtidigt som rennäringen förefaller vara en bidragsfälla.

Dom samebyar som fått (tagit) rätten över jakt och fiske från staten att förvalta borde kanske ses över om dom överhuvud taget ska beviljas några bidrag, dom har ju i och med detta getts (tagit) chansen att överleva på egna meriter.
 
Senast ändrad:
För övrigt så kan staten tvinga olika tomtägare att sälja, och ta över egendomen. Händer nu och då över hela landet, när det skall byggas en ny järnväg eller motorväg el liknande. Det är många fler än Samer som drabbats av detta, men vissa skriker ju högre än andra.

Halva Kiruna håller ju på att flytta en bit nu, pga gruvans utvidgning, verkar inte vara några problem.

Edit: Men om någon Samefamilj måste flytta sin boplats så blir det ett hemskt liv i alla media ---- :)
 
Senast ändrad:
Statlig och förstatligad är inte nödvändigtvis moraliskt samma sak. Om marken din släkt brukat så länge någon kan minnas blev kolonialiserad, "förstatligad" och utarrenderad till någon som vill bedriva turistverksamhet skulle du säkert känna att du hade rätt att försöka göra det möjligt för dig att fortsätta med ditt brukande?
Jag vet inte hur det gick till när STF fick tillstånd att bygga på renbetesfjället men kan tänka mig att de befintliga brukarna inte tillfrågades mer än de gjordes då de tvångsförflyttades och kraftverk, kraftverksdammar, gruvor och hela städer uppfördes inom de markområden de var/är beroende av.
Det var folk från överklassen/akademiker som var med i starten av fjällmaffian och med det kontakter högt upp och tillgång till advokater vilket dom har än idag.
 
För övrigt så kan staten tvinga olika tomtägare att sälja, och ta över egendomen. Händer nu och då över hela landet, när det skall byggas en ny järnväg eller motorväg el liknande. Det är många fler än Samer som drabbats av detta, men vissa skriker ju högre än andra.

Halva Kiruna håller ju på att flytta en bit nu, pga gruvans utvidgning, verkar inte vara några problem.
Även hela Malmberget har rivits och flyttats och i båda fallen är det ett problem för många men man har inget val helt enkelt.

Edit: Kiruna och Malmberget finns till mestadels på grund av gruvdriften, så viss förståelse finns även om det är otroligt tråkigt för de flesta med minnen, hus och stora områden som sjunker ner i gruvhål.
 
Senast ändrad:
Om marken din släkt brukat så länge någon kan minnas blev kolonialiserad, "förstatligad" och utarrenderad till någon som vill bedriva turistverksamhet skulle du säkert känna att du hade rätt att försöka göra det möjligt för dig att fortsätta med ditt brukande?
De får väl jobba för det de tror på. Äganderätt är inte lätt men jag är i alla fall imot att det att bedriva någon aktivitet över stora områden under en längre tid skulle medföra att man har bestämmande rätt över det området i alla framtid.

Tycker faktiskt att man ska dela på resurserna bättre än det.

Men det är ju tyvärr så det ser ut att bli. Samerna kommer antagligen få kontroll över jakt och fiske över enorma områden och kan bestämma om Stockholmare eller Kiruna bor får jakta och fiska på de områdena.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.