Frakta ryggsäck på flygplan

Hej Anders!

När jag första gången upptäckte att jag av misstag checkat in en gasbehållare i min ryggsäck, blev jag rädd för den risk jag uppfattade att jag tagit. Samtidigt blev jag förbryllad över att jag inte blivit stoppad i säkerhetskontrollen.

För att förstå hur det kunde ske ringde jag upp tre flygbolag. På 2 av 3 bolag kom jag fram till en bolagsrepresentant som gav mig svaret att gas av den typ jag fraktat, i den typ av behållare jag fraktat den, i den mängd jag fraktat, på de distanser jag fraktat den, inte utgjorde någon säkerhetsrisk. På det tredje bolget fick jag aldrig tag i någon person som kunde svara.

Om du har fler frågor får du gärna ringa mig så ska jag redogöra för fler detaljer så gott jag kan. Ibland är det ett bra sätt att undvika missförstånd/tolkningar som kan smyga sig in när man läser varandras skriftliga svar, är min erfarenhet.

hälsningar,
Charlotte
070 184 0118
 
Hej Charlotte!

Ursäkta om du tog illa upp. Jag försökte vid en tidigare resa att få reda på vad som gäller för campingkök. Ofta är det i praktiken slumpen som avgör på flygplatsen. Beträffande bränsle har jag aldrig fått annat än nej.

IATA som representerar 93% av världens flygbolag (däribland SAS) har förbjudit "camping gas" i bagaget (se s.13, "Dangerous goods that are forbidden in baggage"):
http://www.iata.org/nr/rdonlyres/39687731-b675-422f-ae1d-1ff262d4f525/0/tahgeneralinformation.pdf

Enligt lathund nedan framgår att olika bolag får ha hårdare bestämmelser än IATA i en del fall, tex tomma bränsleflaskor och brännare. Dock nämns inte campinggas i detta dokument:
http://www.iata.org/nr/rdonlyres/74e76fbc-56b1-4333-b700-603d016fca3e/0/table23aenglish2009_add1.pdf

Kan du få fram ett skriftligt (tex e-mail eller hemsida) godkännande för gasflaskor från ett flygbolag så hade jag varit tacksam om du publicerar det här. Att personalen i säkerhetskontrollen inte hittar allt som är förbjudet är väl knappast förvånande. De har väl fullt upp med att leta nagelsaxar, tandkräm och allt annat terroristmaterial som finns på listan.

Mvh, Anders
 
Hej Anders!

När jag första gången upptäckte att jag av misstag checkat in en gasbehållare i min ryggsäck, blev jag rädd för den risk jag uppfattade att jag tagit. Samtidigt blev jag förbryllad över att jag inte blivit stoppad i säkerhetskontrollen.

För att förstå hur det kunde ske ringde jag upp tre flygbolag. På 2 av 3 bolag kom jag fram till en bolagsrepresentant som gav mig svaret att gas av den typ jag fraktat, i den typ av behållare jag fraktat den, i den mängd jag fraktat, på de distanser jag fraktat den, inte utgjorde någon säkerhetsrisk. På det tredje bolget fick jag aldrig tag i någon person som kunde svara.

Om du har fler frågor får du gärna ringa mig så ska jag redogöra för fler detaljer så gott jag kan. Ibland är det ett bra sätt att undvika missförstånd/tolkningar som kan smyga sig in när man läser varandras skriftliga svar, är min erfarenhet.

hälsningar,
Charlotte
070 184 0118


När var detta? Före eller efter införandet av regeln att 100% av bagaget skall screenas? Var det inrikes eller utrikes? Om det var på ett flygbolag anslutet till IATA så måste man ju säga att personen som svarade dig i telefon varit snnerligen dåligt påläst i ämnet. Camping gas är inte OK enligt ICOA-TI eller IATA-DGR. Även jag har av misstag lyckats få med mig gas vid några tillfällen, men om jag minns rätt var det innan 100% regeln var inför så det förklarar i så fall saken.

R
 
Om du nu fattar varför man inte får flyga med gasolbehållare, så undrar jag varför du envisas med att utsätta dina medpassagerare för den extra faran det innebär?

Jag antar att den största anledningen till att man inte får flyga med gas (eller flytande ämnen) är att flygbolagen är rädda att man potentiellt kan göra en bomb av dem. Jag tror därför inte Charlotte (eller andra frilufsare) utsätter sina medpassagerare för så speciellt stor fara.
Gasen förvaras ju trots allt i en tryckbehållare som lätt står emot de små tryckskillnader som blir i ett plan.
 
Jag antar att den största anledningen till att man inte får flyga med gas (eller flytande ämnen) är att flygbolagen är rädda att man potentiellt kan göra en bomb av dem. Jag tror därför inte Charlotte (eller andra frilufsare) utsätter sina medpassagerare för så speciellt stor fara.
Gasen förvaras ju trots allt i en tryckbehållare som lätt står emot de små tryckskillnader som blir i ett plan.

Tror inte det är terroristrisken som är det intressanta. Isf hade du ju kunnat checka in flaskan på samma sätt som en kniv. Visst är riskerna små, men vad tror du händer när den billiga ventilen på din biltema gasflaska börjar läcka på 8000 meters höjd?

Ledtråd: -Det är svårt att öppna fönsterna för att vädra och kasta ut flaskan, och det finns gott om strömkretsar som kan ge gnistor. Dålig kvalitétskontroll på just dessa ventiler har jag personligen råkat ut för,
 
Som jag förstått det som sker det viss "vädring" i bagageutrymmet. Dit går nämligen luften när den varit inne i kabinen, och eftersom den byts ut kontinuerligt så måste ju även luften i bagage utrummet göra det. Ergo, den försvinner ut från flygplanet.
 
Som jag förstått det som sker det viss "vädring" i bagageutrymmet. Dit går nämligen luften när den varit inne i kabinen, och eftersom den byts ut kontinuerligt så måste ju även luften i bagage utrummet göra det. Ergo, den försvinner ut från flygplanet.

Så bra att du är beredd att testa om ventilationen är tillräcklig. Självklart försvinner gasen ut från planet, men frågan är hur snabbt och vilken gaskoncentration som uppnås samt om ventilation får med den tunga gasen som samlas i botten under bagaget? Husvagnar som är betydligt mindre täta än flygplan brukar ju inte må så bra av ett gasläckage.
 
Jag antar att den största anledningen till att man inte får flyga med gas (eller flytande ämnen) är att flygbolagen är rädda att man potentiellt kan göra en bomb av dem. Jag tror därför inte Charlotte (eller andra frilufsare) utsätter sina medpassagerare för så speciellt stor fara.
Gasen förvaras ju trots allt i en tryckbehållare som lätt står emot de små tryckskillnader som blir i ett plan.

Nej det har inget med bomber att göra utan en i allra högsta grad reel fara med att ha bensin och gas mm ombord i ett lastrum. Som någon nedan skrev så är det helt korrekt att luften byts hela tiden i ett lastrum men det finns en gräns för vad eldsläckningssytemet klarar av och är designat för att klara och i dessa beräkningar ingårt INTE några gasbehållare eller liter bensin i några ryggor på väg till eller i från Kiruna. Att personalen på flygplatsen i Kiruna är mer skärpt avseende detta är kanske inte så konstigt då de hanterar 1000-tals ryggor varje år med just denna probelamatik.
Sedan finns den ekonomiska aspekten med. Låt säga att en flaska med fotogen börjar läcka och det rinner på fem andra bagage. Vem skal betala saneringen och ersättning till ägarna av de andra bagagen. Vem skal betala saneringen av planet? Man måste naturligtvis skruva bort golvet i lastrummet och förvissa sig om att vätskan inte ligger och skvalpar i kölen. PLanet måste tas ur trafik och vem skall då betala ersättning till de passagerare som blir utsatta för förseningar eller inställd flight?

Jag har vid några tillfällen efter landning i Kiruna frågat personalen om det går bra att få tillbaka den gasbehållare jag lämnade sist. Svaret blev " ja vilken vill du ha" och jag kunde välja vilken jag ville av massor....säger inte att det alltid går, men man kan ju fråga snällt så kanske man får ett possitivt svar.
 
Vissa säkerhetsåtgärder kan ibland bara vara för att verkligen veta att man är på den säkra sidan. Men jag blir ändå förvånad över vissas inställning i denna tråd.

Flygsäkerhetsråden tas garanterat fram av kunniga personer inom området med erfarenhet och statistik från ett flertal incidenter. Vad är det då som gör att vissa av er opponerar er mot dessa råd och tar lagen och säkerheten i era egna händer? Självklart ber jag om ursäkt om det nu är så att ni råkar vara världens ledande flygexperter men då får ni gärna berätta det i anslutning till era inlägg som annars visar på en stor dumhet och brist för respekt för expertutlåtanden och respekt mot era medmänniskor som ni tvingar på en extra risk.
 
Jag är också mycket tveksam till hur man med vilje kan smuggla med gasflaskor på flyg bara för att det går ibland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
jennakristin Passform ryggsäck Allmänt om friluftsliv 11
veni Vem lämnar en ryggsäck i vildmarken? Allmänt om friluftsliv 7
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
tlundberg Ryggsäck med brutet nyckelben Allmänt om friluftsliv 14
friluftaren Laga ryggsäck Allmänt om friluftsliv 8
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.