frågor från en helnovis...

Kan någon förklara för mig vad skillnaden är mellan
"vanliga" längdskidor
Skateskidor
telemarkskidor

Är det bredden, bindningen, skorna, längd på skidorna/stavarna...

Eller är det samma skidor med olika åkteknik?

Vilka typer av spår behövs/behövs inte för de olika typerna? En vanlig längdskidor - kräver den alltid spårad bana eller finns det varianter för orörd snö?

Vad har man för underlag för skating - jag misstänker att folk med vanliga skidor inte blir glada när man börja skejta i en preparerad bana...?

Det är lite förvirrande
 
Allt är det skillnad på

åtminsone om du frågar fabrikanter som vill kränga så många olika utrustningar som möjligt.

Telemarkskidor har stålkanter är bredare och har oftast midja såsom carvingskidor. Bindingarna och pjäxorna betydligt stadigare än på utrustningarna nedan. En telemarkskida kan idag se ut antingen som en alpinskida för utförsåkning i pist eller som en fjällskida med bredden 5-6 cm eller vad som helst emellan dessa ytterligeheter.

Skatingskidor, ofta lite kortare än "classic" längdskidor, behöver inte ha dubbelspann där fästvallan sitter. Skatingskor lite stadigare än vanliga "classic" längdskidskor. Mer avancerade bindningar förekommer t ex Salomons Pilotsystem.

Skating gör man med fördel på skare, gångväg, eller i ett spår som packats av en pistmaskin. Ofta ligger maskinspår och skatingspår intill varandra.

Vanliga längdskidor för tävling och motion är ofta väl smala för att åka ospårat med. En bra kompromiss som är mera allround är en längdskida som är 5-10 mm bredare. Sådan skidor kan man t ex ofta ha glädje av i lättare fjällterräng vid utflykter i icke maskingjorda spår mm mm.

Det går utmärkt att skata med vanliga längdskidor men tvärtom har jag ingen erfarenhet av.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-01-30 kl 12:31]
 
Re: Allt är det skillnad på

thureb; sa:
åtminsone om du frågar fabrikanter som vill kränga så många olika utrustningar som möjligt.

Telemarkskidor har stålkanter är bredare och har oftast midja såsom carvingskidor. Bindingarna och pjäxorna betydligt stadigare än på utrustningarna nedan. En telemarkskida kan idag se ut antingen som en alpinskida för utförsåkning i pist eller som en fjällskida med bredden 5-6 cm eller vad som helst emellan dessa ytterligeheter.

Skatingskidor, ofta lite kortare än "classic" längdskidor, behöver inte ha dubbelspann där fästvallan sitter. Skatingskor lite stadigare än vanliga "classic" längdskidskor. Mer avancerade bindningar förekommer t ex Salomons Pilotsystem.

Skating gör man med fördel på skare, gångväg, eller i ett spår som packats av en pistmaskin. Ofta ligger maskinspår och skatingspår intill varandra.

Vanliga längdskidor för tävling och motion är ofta väl smala för att åka ospårat med. En bra kompromiss som är mera allround är en längdskida som är 5-10 mm bredare. Sådan skidor kan man t ex ofta ha glädje av i lättare fjällterräng vid utflykter i icke maskingjorda spår mm mm.

Det går utmärkt att skata med vanliga längdskidor men tvärtom har jag ingen erfarenhet av.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-01-30 kl 12:31]


Tack så mycket, Thure!
Nu börjar det klarna lite!
Mitt problem är att jag har ett par gamla smala längdskidor men får oftast åka ospårat, så jag inser ju att när jag skaffar nytt så ska det vara lite andra grejor - och det är just det att det finns en massa varianter som jag inte begriper mig på...men nu förstår jag lite mera! ;-)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.