Fråga om fälgar, ekrar och hål!

Hej!

Håller på att bygga om min MTB till något åt touring-hållet. Har lusläst en hel del trådar samt googlat och de flesta råd beträffande hjul är att man ska ha minst 36 hål.

Jag har väldigt begränsad ekonomi och vill helst undvika att köpa nya hjul. Jag väger lite (65kg) och kommer att ha ett par kilo packning med mig, fördelat på både fram och bak. Räknar med 10kg bak för att höfta rejält. Kommer att cykla i ca 10 veckor i sommar mestadels på asfalt och grus, inget extremt underlag.

Nu till frågan:
Jag har redan ett par Mavic X221 med 32 hål. De hörde till cykeln och jag vet inte vad jag har för ekrar. Naven är helt ok (Shimano XT) och cykeln kostade en del då jag köpte den, alltså är det antagligen inga biltema-grejer på den. Frågan är bara hur hjulen håller för tyngden och påfrestningen?
Är nöjd med dem hittills, men har aldrig cyklat med packning och aldrig varit ute på någon långtur.

Finns det någon uppenbar nackdel med dessa fälgar? Jag bryr mig inte om hur många gram de väger och liknande, bara hur hållbara och tåliga de är.

Bör jag ha med mig extra ekrar? Jag är ohändig och har inte en susning om hur man byter/spänner ekrar.

Har ett hyfsat grepp om övriga komponenter, det är just hjulen jag behöver råd och hjälpa med.
 
Om du

googlar hittar du blandade recensioner och det är inte förvånade. Men ett välbyggt hjul med bra ekrar och denna fälg borde vara bra.

32 ekrar borde räcka för dig. Bygg om bakhjulet med DT Comp ekrar. Inte så svårt. Reservekrar + verktyg för att lossa kassetten eller erste hilfe ekrar + ekernyckel bör du ha med.

http://www.produkte24.com/cy/globetrotter-377/handbuch-2009-21244/erste-hilfe-speiche.html

Sök på ekrar och hjulbygge här så får du mycket tips.

Thure
 

Bilagor

  • midi-8370.jpg
    midi-8370.jpg
    14.3 KB · Visningar: 1,407
Hej!
Nu till frågan:
Jag har redan ett par Mavic X221 med 32 hål. De hörde till cykeln och jag vet inte vad jag har för ekrar. Naven är helt ok (Shimano XT) och cykeln kostade en del då jag köpte den, alltså är det antagligen inga biltema-grejer på den. Frågan är bara hur hjulen håller för tyngden och påfrestningen?
Är nöjd med dem hittills, men har aldrig cyklat med packning och aldrig varit ute på någon långtur.

Det finns naturligtvis bättre fälgar och nav på marknaden men de kostar destu mer. Om du redan äger Shimano XT nav och Mavic X221 fälgar ser jag ingen anledning att köpa nytt. Är hjulen monterade? Jag skulle föreslå att du köper några extra ekrar att ha med på turen som reserv. De väger inte så mycket och kostar inte många kronor. Om du bryter en eker får du lära dig att byta :)

36 håls fälgar är bättre men det funkar bra med 32 hål. Vet inte vad jag använder för tillfället men jag har kört med 32, 36 och 48 ekrade hjul.

Lycka till

/Stellan
 
Som Stellan säger, du behöver inte oroa dig. Ett par reservekrar så är du garderad.

Jag väger mycket mer. Jag kollade min vintercykel nyligen. Jag har alltid utgått ifrån att den hade hjul med 36 ekrar, men den hade 32. Hjulen känns väl så starka. Kolla att ekrarna har någorlunda jämn spänning (klämm på dem, parvis). MTB hjul är tänkta att kunna ta lite stryck. Kör försiktigt, så går det bra.
 
Ett 32-ekrars hjul är potentiellt lika starkt som ett motsvarande 36-ekrars hjul. Däremot är det 36-ekrade hjulet potentiellt hållbarare, på grund av att ekrarnas spänningsvariationer minskar med 12,5%.

Så länge ekrarna är välspända och hjulet är välriktad (samt välbyggt från början), så är det ingen större fara med hållbarheten. http://www.frilufts.se/uppsala/nilinks.html#hjulbygge
/Niklas
 
jag tänkte köpa extra ekrar till mitt befintliga hjul, men vet inte hur långa ekrar jag behöver, kan jag mäta utan att lossa på en eker? och isåfall från vart till vart mäter jag??
 
Njae, det blir nog en höftning i så fall. Men en bra cykelmek kan å andra sidan göra en rätt bra gissning, om nav, fälg och ekringsmönster är vanligt förekommande
 
jag tänkte köpa extra ekrar till mitt befintliga hjul, men vet inte hur långa ekrar jag behöver, kan jag mäta utan att lossa på en eker? och isåfall från vart till vart mäter jag??

Ta med cykeln till en bra cykelaffär och säg till dem att du vill ha nya ekrar. Det går ganska bra att få fram rätt ekerlängd genom att bara jämföra mellan olika ekrar. Har du dubbelbottnade fälgar så gör det inte så mycket om en eker är lite för lång. Det är bara att skruva något extra varv så att ekern passera hela nippeln. Ekerspetsen kommer ändå vara mellan bottnarna i fälgen och kommer inte att skada cykelslangen. Det går även att klippa av ekrar med en avbitare om de är för långa.

Jag fick gänga om ekrarna och klippa till dem i rätt längd när jag köpte ekrar till ett cykelhjul i Iran. Tar lite extra tid men det fungerar

/Stellan
 
jag tänkte köpa extra ekrar till mitt befintliga hjul, men vet inte hur långa ekrar jag behöver, kan jag mäta utan att lossa på en eker? och isåfall från vart till vart mäter jag??

Lossa ekern och använd en http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=16&item=SBC-1 som finns i välsorterade cykelaffärer. Ekerlängden mäts från insidan av böjen tills gängan tar slut.

Notera att på moderna kedjeväxlade bakhjul och skivnromsutrustade framhjul är ekrarna olika långa. I bak är de 1-2 mm kortare på kedjesidan (högersidan) och på skivbromsutrustade framhjul är ekrarna 1-2 mm kortare på skiv-sidan (vänster sida).
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.