Fotoalbum!!

Det är en otrolig fantasilöshet som verkar dominera fotoalbumet,då tänker jag närmast på motiv typ,avlägsen fjälltopp med eller utan vandrare/tält i förgrunden..Har man sett en har man sett alla..låt gärna dom små grå jobba lite mer..
mvh/Gunte...
 
Till Gunte

Hej Gunte.

Jag tycker att ditt inlägg är missriktat.

De flesta album som finns på denna site är upplagda av hobby fotografer och de vill säga att alla inte ser det som yrkes fotografer ser när man komponerar sin bild. Dvs att du istället borde besöka andra siter som riktar sig till proffsfotografer och där lägga din kritik.

Kollade om du hade lagt ut några bilder där du låtit de små grå arbeta,
men jag hittade inget album "kanske är du yrkesfotograf" ja då skall jag inte klaga, men är du som de flesta andra på albumsidan "hobbyfotog.." Då ser jag fram emot ett album med ditt namn på.

Mvh hobbyfotografen
 
snick snack!

Gunte har helt rätt, vi hobbyister tänker alldeles för lite när vi gräver fram gluggen ur ryggan. Man ser det storslagna motivet och vill dokumentera det, ibland får som sagt även någon person vara med för att lätta upp bilden eller för att man vill bevisa sin närvaro på just den platsen.
Att skapa en bild, komponera som det kallas, är något helt annat. Man letar linjespel, orginalitet, det lilla och/eller det stora, perfekt ljus osv. Det är inte svårt men kräver träning och att man läser några artiklar eller någon bok om fotografering. Man blir inte automatiskt proffsfotograf bara för att man funderar lite på hur bilden komponeras men det blir betydligt roligare att titta på dem när man kommer hem, framför allt för de som inte var med. Kamerautrustningen har inte heller något med saken att göra.

Nej, sluta dokumentera och börja fånga folks känslor och stämningarna i naturen! Det är lättare än vad ni tror.

Jag har ganska nyss insett möjligheterna med att fundera lite innan jag trycker ner knappen och blivit positivt överraskad av resultaten. Jag är fortfarande mil ifrån fotografer som Gunte men vad mycket roligare det är att titta på bilderna nu!

Mvh en till hobbyfotograf

(Vilket gammalt inlägg du grävde rätt på rille17, men intressant diskussion!)
 
Jag tror att vi vill dokumentera

Intressant diskussion, bottnar i varför vi fotograferar.

Många av oss amatörer tror jag fotograferar just därför att vi vill dokumentera fjälltoppen eller vad det kan vara. Vi vill ha något att komma ihåg turen med, precis likadant som vissa personer tar festbilder med kompaktkameran (inget ont om detta fenomen). Jag kan inte förneka att när man jobbar heltid så har man inte mycket tid till att tänka fram sin komposition och sedan gå ut och ta bilden, eller att sätta sig och vänta på ljuset i fem timmar. Man tar helt enkelt sin bild och man är nöjd om den inte blir helt kass. Något av "Kilroy was here".

Däremot kan vi inte förvänta oss att denna dokumentation eller minneshjälp ska ha någon vidare "konstnärlig verkshöjd" eller bli beundrade som stor fotografi.

Efter att ha sett Guntes bilder på foto.no så blev jag självklart imponerad. Gunte är i en annan klass än de flesta av oss andra här. Gunte lyckas fånga känslan och jag tror att han mycket sällan "skjuter från höften". Men tar du aldrig dokumentära bilder Gunte? Det tror jag att du gör, men du lägger inte ut dem i album på nätet?

Min poäng är att bildresultatet blir totalt olika beroende på vår inställning till bilder och fotograferandet. Inga nyheter förvisso, men jag tror att Gunte har lite höga förväntningar på albumet här. De flesta här är nog friluftsmänniskor i första hand som ibland släpar med sig kameran, du Gunte är nog i första hand fotograf som går ut med kameran?

Men visst kan vi förbättra oss, det går att ta roligare vandringsbilder om man tänker lite. Kanske du kan skriva ett inlägg här om hur du tänker innan du tar dina bilder? Hur planerar du, när och hur konstruerar du dina bildidéer (vore kul att få veta lite om det om du inte anser att det är yrkeshemligheter)? Man kan inte lära ut känsla men att få en inblick i hur du tänker och resonerar vore kul.

(F.ö. tror jag att detta är kärnan av problemet som Anders Mohlin tog upp i något tidigare inlägg när han tyckte att betygsättningen var skev. Det är inte (bara) så att någon konsekvent satt ettor, utan att vi har olika standards, beroende på vårt mål med fotograferandet.)

mvh Staffan
 
Både och!

Bra inlägg Staffan, våra olika standards, referenser och inställningar till fotografi avgör i stor mening resultatet långt innan bilden ens är påtänkt. Helt klart vill de flesta dokumentera. Det är som du säger förmodligen det som driver de flesta friluftsmänniskor till att fota. Men behöver det egentligen gå stick i stäv med att lägga några minuter på att fundera ut kompositionen? Man behöver till exempel inte alltid vänta på det "rätta ljuset" utan man kommer ofta långt med att utnyttja befintligt ljus på ett optimalt sätt.
De flesta av oss kan nog förbättra våra bilder utan att förlora syftet med varför vi tog dem. Får vi bara klart för oss att det är lönande att fundera lite på bilden innan vi tar den skulle kvaliteten öka, även om syftet är att dokumentera att Kilroy var här (vem f-n det nu är...).

Självklart vore det intressant att få höra mer om hur erfarna fotografer, som allas våran Gunte, tänker och letar motiv.

Om ni inte gjort det så skaffa Grundstens bok "Sarek och Keb där ljuset skiftar" (eller nåt sånt). Fantastiska bilder som man lär sig massor ifrån.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Svahn Bilder i mitt fotoalbum Fotomotiv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.