Fortsättarkajak - Finns de?

Hej!

Efter mycket forumläsande här, tog jag tag i saken och skapade en användare.

Förra året köpte jag och min sambo varsitt kajak-startpaket från Kajaktiv, med varsin Prijon Calabria. Vi har varit överlag mycket nöjda med detta paket, men med blodad tand är det ju bara en tidsfråga innan vi båda vill byta upp oss!

Så, frågan som uppstår är "vad ska man välja?". Forumet och internet kryllar av nybörjartips, och tips för den som ska ge sig ut på HBB. Vår målsättning ligger lite mittemellan.

Jag är en man på 1,74, matchvikt 90 kg, tyvärr är inte så många av kilogramen muskler (men jag klarar en kajak i lite ruskväder). Jag söker en båt som är lite mer utmanande än "pråmen" ovan på 64 cm bredd... Samtidigt ska den vara tillräckligt stabil för att kunna användas till fritidspaddlande, ett par kapsejsningar är jag inte rädd för medan man vänjer sig, men man ska inte behöva vara på helspänn så fort det dyker upp en våg! Jag har god sjövana, men är ingen "teknisk" paddlare.

"Hon" är en kvinna på 1,58, ca 55 kg, oteknisk paddlare.
Hon söker framförallt en båt som passar hennes storlek, calabrian tyngs inte ner i vattnet, och den höga profilen gör att hon glider iväg som en barkbåt när det börjar blåsa lite. Rankare än Calabrian ska den vara (för att kunna utveckla paddeltekniken), men hon vill inte ha för många ofrivilliga dopp. Begränsad sjövana.


Packutrymme för en helg, paddlar i kalmarsund (=krabb, kort sjö).

Jag har sneglat lite på Prijon Barracuda (för rank för normala människor?) och T505.
Hon är lite intresserad av Prijon Catalina och Necky Eliza. (Främst för att de är tänkta för mindre personer).

Pris max ca 15000 (vattenkanne-material inget hinder!).

Förlåt för lång text, men det kanske är enklare att tipsa, om ni vet bakgrunden!
Tyvärr finns ju inget kajak"showroom" i kalmar med omnejd, så det är lite svårt att "gå och provpaddla!", därför vill jag gärna ställa in siktet innan vi åker kors och tvärs i landet i jakt på provkajaker!
 
Barracudan är rankare än den kajak du har i dag men den är inte alls omänsligt svår att hantera. Jag har själv en Seayak, relativt stadig, men har paddlat regelbundet med kajakklubben Eskimå i Karlskrona pga jobb, och då brukar jag alltid ta Barracudan. Visst är den rankare, och känns snabbare, än Seayaken men inte ohanterbart. Seayaken har jag aldrig känt att jag varit nära att välta men några gånger har det känts nära med Barracudan när det varit vågigt, dock har jag alltid paddlat den med minimal last vilket spelar roll. Så vill du testa en lite "sportigare" modell och trivs med Prijon i övrigt så tror jag inte det är några oöverstigliga problem med Barracudan. Testa vet jag! Dock har den lite mindre lastutrymme än Seayaken men det får ni själva känna efter om det är en begränsning.
T505an har jag testat på dagsturer, och den är lite speciell, rodret tar väldigt markant när det tar, den är lätt men så tunn att man känner nästan vågorna genom skrovet. Men annars trevlig att paddla.
Mikael

PS
Är 172 cm och har under julen passerat 80 kg, så helt olika storlek har vi ju inte. Du sitter kanske lite stadigare :)
DS
 
det fins hur mycket som hellst men det beror väldigt mycket på vad du skall ha dem till. är det för motion eller för att flyta runt och titta på naturen? havskajak eller mer motionsinriktad kajak tänk efter ordentligt hur du paddlar. om du tex bara tänker paddla friluftspaddling någon till några gånger /år kan en mer motionsinriktad kajak vara rätt och så kan man hyra havskajak när man verkligen behöver den. vad du än väljer se till att du väljer något som är en liten utmaning. känns det tryggt redan vid första testen så ta en annan.

Ett bra tips är att leta efter en lite mer exklusiv kajak begagnat hittar du någon som passar dig är det oslagbart.

//Siven
 
Barracudan är rankare än den kajak du har i dag men den är inte alls omänsligt svår att hantera. Jag har själv en Seayak, relativt stadig, men har paddlat regelbundet med kajakklubben Eskimå i Karlskrona pga jobb, och då brukar jag alltid ta Barracudan. Visst är den rankare, och känns snabbare, än Seayaken men inte ohanterbart. Seayaken har jag aldrig känt att jag varit nära att välta men några gånger har det känts nära med Barracudan när det varit vågigt, dock har jag alltid paddlat den med minimal last vilket spelar roll.

T505an har jag testat på dagsturer, och den är lite speciell, rodret tar väldigt markant när det tar, den är lätt men så tunn att man känner nästan vågorna genom skrovet. Men annars trevlig att paddla.
Mikael

DS

Ja, det får nog bli att prova!
Är lite nyfiken på utmaningen med en rankare kajak, men vill ju inte hamna i drickat vid "fel tillfälle".
Hur är T505:an i lite sjögång? Ömsom beskrivs den som en inlandskajak ömsom som en lämplig kajak för större vatten?
Hur är de stabilitetsmässigt jämförda med varandra?

det fins hur mycket som hellst men det beror väldigt mycket på vad du skall ha dem till. är det för motion eller för att flyta runt och titta på naturen? havskajak eller mer motionsinriktad kajak tänk efter ordentligt hur du paddlar. om du tex bara tänker paddla friluftspaddling någon till några gånger /år kan en mer motionsinriktad kajak vara rätt och så kan man hyra havskajak när man verkligen behöver den. vad du än väljer se till att du väljer något som är en liten utmaning. känns det tryggt redan vid första testen så ta en annan.

Ett bra tips är att leta efter en lite mer exklusiv kajak begagnat hittar du någon som passar dig är det oslagbart.

//Siven

Vad gäller användningen blir det ett mellanting av det du skriver. Jag försöker ju sticka ut ofta, på en kvällstur eller liknande, då blir det ju nästan motion. Flyta runt och kolla naturen, jovars, naturen är en viktig del i det hela, så jag vill inte ha en kajak som är så rank att man "inte kan" sluta paddla för då välter den...

Har du något förslag på modell för motion som ändå duger för lite tur-paddling (lastlucka, skott etc)? Så jag får ett hum.
Marknaden efterfrågar ju havskajaker, så de dominerar tydligt. Rekreationskajaker är oftast i stil med leksaker, och motionskajaker ser ut som tävlingsredskap!!

Tack för era svar!
 
Hallå!

Håller med tidigare inlägg att Barracuda är rätt så rank. Tillhör nog dom rankare havskajakerna!
Då kan du lika gärna köpa en motionskajak (finns såna med packlucka) som Siven är inne på.
Mycket lätt att hantera pgr av låg vikt å mkt rolig att paddla!
Även om Barracudan är snabb så tycker jag du ska titta lite mer på "styvare" kajaker där finns mer att välja på!
Lycka till!

/Janne
 
Glömde!

Tips på lämplig motionkajak med lucka är tex Streamliner Touring pris 13.900:-
Polledo har oxå lämpliga kajak med lucka som inte är rankare än Barracudan(i alla fall inte mkt)

/Janne
 
prova här!

hej Carl!

Tänkte bara tipsa om Kalmar kanotklubb som har en rad olika kajakmodeller och bra instruktörer. Men det finns bara glasfiberkajaker där. Kanot och frisksportklubben i Oskarshamn har ett par plastlådor men jag vet inte vilka, där kan du säkert prova mot en liten slant. Påskallavik Kajak i Oskarshamn finns också som bollplank.

D.
 
hej Carl!

Tänkte bara tipsa om Kalmar kanotklubb som har en rad olika kajakmodeller och bra instruktörer. Men det finns bara glasfiberkajaker där. Kanot och frisksportklubben i Oskarshamn har ett par plastlådor men jag vet inte vilka, där kan du säkert prova mot en liten slant. Påskallavik Kajak i Oskarshamn finns också som bollplank.

D.

Tack för Tipsen!
Kalmar kanotklubb vore ju ett naturligt ställe att uppsöka, jag är dock inte så mycket av föreningsmänniska (vad det nu är...), så det har inte blivit av. Dock har jag ju funderat på att delta på någon kurs, för att se om man har självlärt sig fel :D

Påskallavik Kajak, var inne på hemsidan, tror bestämt du har ett finger med i spelet där va? ;)
Verkar vara riktigt trevliga paddelvatten (och ett trevligt lite företag), får se om det inte blir paddling där nångång framöver!

Tack för all input, dock är jag
fortfarande nyfiken på förslag på kajak för en mindre person!
 
Origo från Cobolt Kayak ett bra fortsättaralternativ

Min fru och jag fastnade för varsin Origo från Cobolt Kayak i Norge, www.coboltkayaks.com, som "fortsättningskajak" när vi ville ha roligare kajaker än Prijon Seyak och estniska Mari. Efter att ha provpaddlat ett flertal kajaker av mer eller mindre kända märken så sa det "klick" direkt efter några timmar i en Origo.

Den är ganska lång och smal, 558/52 cm, men stabil och med bra kroppskontakt. Som plus är den lättrollad om man känner för att lära sig detta. Det är primärt ingen "lekkajak" utan en snabb långfärdskajak som man sitter bekvämt i under längre tid. Sittbrunnen är stor för enkel i- och urstigning och med "knävingar" för gott knästöd. Stabil både med och utan packning vilket innebär att den kan användas som motionskajak.

Mentor är en kortare modell för mindre personer. Den bygger på samma skrovform och har samma egenskaper i sjö.

Säljs i Sverige bl.a. av Onsalakajak www.onsalakajak.se/kajaker.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
HasseQ Finns det PackRafters & BikeRafters här ? Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
popunonkok Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns? Paddling allmänt 5
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
Stuvarn Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen? Paddling allmänt 81
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
OlleBlad Bra kajaksitsar - finns det? Paddling allmänt 9
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
surfban Finns det någon certifierning för färdledare? Paddling allmänt 8
Joakim Ambrosson Fotpump - finns inte Paddling allmänt 6
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
tomatchili Drömkajaken, finns den???? Paddling allmänt 16
Siven finns någon Havskommite i Kanotförbundet? Paddling allmänt 4
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
Fischer Kajakförvaring finns i Vaxholm Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
janköhler Varför finns det inga kajaktester? Paddling allmänt 3
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
wikman Finns intresse för kajaklås? Paddling allmänt 15
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
Daavid Finns det någon kajakförening i helsingborg? Paddling allmänt 2
Var finns kanotuthyrare? Paddling allmänt 0
Träpaddar, finns dom ... Paddling allmänt 1
Västkustsk paddlingkurs i juni, finns det?? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.