Forskning kring fjällvandring och mat

Hej!
Jag håller på med ett litet projekt och försöker hitta vetenskap som är relevant för vandrare. Jag undrar om det går att få lite feedback på artiklar kring näring, fysiologi och vandring. Det finns några artiklar jag skrivit de senaste dagarna på www.offtrack.se

Undrar om det finns andra än mig som intresserar sig för ämnet eller om det bara är rena recept som gäller?

:)
 
Jag stötte på en lång och uttömmande avhandling om just "näring, fysiologi och vandring" i en av SFK:s årsböcker härförliden. Jag har dock ingen aning om vilken årsbok det var, men det finns säkert nån som ligger på ett register nånstans...
 
kanske

Kan det ha varit review-artikeln, "Physiological and Metabolic Aspects of Very Prolonged Exercie with Particular Reference to Hill Walking" ?

Är ganska begränsat med vandringsspecifik forskning, så många andra områden blir inblandade och svårt med slutsatser.
 
Jag har för mig att det rörde sig om en originalartikel författad av en svensk professor eller nåt ditåt. Jag har även en känsla av att boken var halvgammal -- bak emot 70-talet eller så...?
 
Jag har inte riktigt tid att kritiskt granska artiklarna men har två kompisar som gjort en del egen forskning som ligger nära eller anknyter till ämnet. Den ena är David Cederberg i Lund som bl a gjort studier på jägarsoldater i Arvidsjaur (http://www.expressen.se/1.96405) Den andre är Jonas Enqvist vid GIH: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=248622
Av bland annat Davids studie framgår det att det inte bara är den totala energimängden som har betydelse utan även mängden protein. Detta verkar dock ffa gälla vid hård fysisk belastning.

För de allra flesta normala fjällvandrare torde det dock vara av större värde att äta gott och njuta än att med vetenskapliga metoder maximera kostintaget. Rent akademiskt kan det dock vara intressant men det är ett område där många har mer eller mindre välgrundade uppfattningar och en hel del myter florerar.
 
Jänkarna har mätt en ruskig massa

då de till skillnad mot oss brukar göra otrevligheterna på riktigt. Min SF kompis låg i över två mdr i ett helskarpt OP. Britterna har en mer pragmatisk uppfattning om att äter gör man man i förhållande till vad man vill bära och efteråt kan man alltid äta upp sig igen.
Vi som förhoppningsvis inte skall vara fullt så extrema utan t o m ha lite njutning i ryggsäcken har inte riktigt de här utfodringarna att möta. Envar som prövat vet hur mycket ätande det skall till för att stoppa i sig ca 6000Kcal/dygn. Med rejäl packning är det många som skulle behöva äta den här mängden men gör det inte. Reserverna i form av muskler, blod och kroppsfett fyller på det som saknas. Brukar synas på badrumsvågen senare vid hemkomsten. Kommentarerna brukare heller inte låta vänta på sig. Trots att jag för det mesta bara omfördelar kilona... Men det är klart att klar blick och äpplefriska kinder samt spänst i stegen syns....
Men för att kunna studera behövs ju jämna förutsättningar och om vandring är individuellt så är matvanor och raster det också. Därför tror jag på den Brittiska attityden, gärna spetsad med Skottskt livselexir.
//J
 
Jag menar mer att man kan optimera vandringen med måltidsplanering som optimerar fettförbränningen, ett gratislager med energi som man ändå bär med sig.

En bra måltidsplanering innebär troligen mycket god mat om kocken är duktig. Och vidare så innebär det att man håller sig pigg och skadefri längre, håller fokus och njuter mer av vandringen :)

Rent konkret skulle det kunna handla om energifördelningen utöver dagen, måltidsordning, antal måltider, utbyte av livsmedel - det ju ofta alternativa livsmedel som man kan värdera utefter näringsinnehåll relaterat till vikt och smak förståss. Själv brukar jag planera för att t.ex. inte få obehagliga toalettbesök på fjället genom att välja rätt mängd och källa för kostfiber.
 
Gode artikler du har skrevet på Offtrack.se Kjipil. Det er vel ikke så mange som er spesielt interessert i næringsopptak og vandring. Jeg kjenner meg godt igjen i det den forskningen du presenterer på Offtrack.

Dave 1 artiker er også interessante. Mye av den informasjonen jeg har funnet har vært beregnet på eliteutøvere innen sport. Selv om vandring kan kreve mye av "utøveren" er det av en annen art. Under normal vandring holder normal mat, om man spiser mye eller lite, betyr ikke så mye. Hvis man går hardere, og er ute over en lengre tid i telt, betyr imidlertid matopptaket mye.

Jeg drar både på turer med lettutrustning og "lite" mat og turer med tung sekk og mye mat, alene og med kompiser. På de "lette" turene, der jeg går fortere og lengre, er jeg ofte fornøyd med lite mat. Men etter noen dager taper formen seg, spesielt mentalt. Jeg har merket at det lettere blir dårlig stemning i turgjengen. Jeg foretrekker å gå slike turer alene. Tyngre sekk og mye mat gjør ofte at man slår leir før. Personlig liker jeg å gå langt. Det å finne en passe balanse er viktig. Forskningen kan, sammen med personlige erfaringer, hjelpe en å finne en passe balanse.

http://adrenaline.no kan en finne noen oppskrifter med mengde og energiinnhold utarbeidet av en lærer ved Øytun Folkehøyskole.
 
Intressanta de artiklarna dave 1, enkla och klara. Händer dock mycket inom det området just nu och jag är osäker på hur representativt det är för vandrare. Jag har precis letat efter så mkt forskning jag kan komma över inom det området. Tyvärr så har jag inte tillgång till precis alla databaser och allt jag vill via universitetet, men det mesta :)

Intressanta åsikter kring hur du hur du ser på näringsintag Fimax! jag håller med om mycket men däremot så tror jag att det visst spelar stor roll hur mycket man äter på vanliga vandringar.

Thureb: tack för länkarna verkade riktigt intressanta, ska försöka gå igenom de sidorna ordentligt snarast möjligt. Verkar finnas seriösa grejer där :)

Jag är ute efter både prestation, njutning, återhämtning, lättvikt, minimera skador och magproblem etc.. jag tror att alla de variablerna har starka samband som i och för sig inte är så svåra att reda ut och optimera kanske. Troligen kommer det mest handla om att undvika för mycket pulvermat och torka mat själv. Men att kunna motivera vetenskapligt är en helt annan sak eftersom man måste in i militär forskning, idrottsforskning, muskelfysiologi, näringslära etc.. så är det svårt med korrekta slutsatser eftersom inget egentligen är så representativt för fjällvandring. Allt blir för teoretiskt.

Jag håller på att torka massa mat just nu, ska näringsberäka och försöka utvärdera, utvärdering måste nog bli väldigt generell och inte så vandringsspecifik, utvärdera ur näringssynpunkt enligt rekommendationerna, utvärdera enligt idrottsnutritionsrekommendationer och uppskattad energiförbrukning, energi och näring per viktenhet, enkelhet att tillaga, pris etc.

De största problemen med näringsutvärdering tror jag kommer handla om kolhydrat respektive fettmängd där det finns en del motsägelsefull vetenskap. Protein är ganska enkelt och basic, finns bra riktlinjer så man kan pröva hålla en neutral kvävebalans. Kostfiber är lite svårare med tanke på att det tar plats och vikt utan att ge någon energi utan bara ökar packningsvikt och avföringsmängd.

Tack för svar och tips
 
Såg ett program på tv för kanske 5 år sedan om näring kontra prestation
vid krävande tur i fjällmiljö.
Två testgrupper,båda åt lika mycke kalorier per dag men en åt "nyttigt" och en "fett".
Undersökningar och vägningar före och efter.
Ingen grupp blev fetare eller smalare än den andra.
Slutresltatet blev den gången att på kortare turer typ en vecka är det inte viktigt med proteiner,vitaminer och mineraler.
Det räcker tydligen att se till att man får i sig tillräkligt med kalorier om man får tro den undersökningen.
 
Presterade någon grupp bättre eller sämre? tycker att prestationen är mer intressant än vikten, särskilt eftersom de hade olika intag makronutrienter, ganska gammal studie dock. Jag antar att studien inte är publicerad eftersom jag inte lyckas hitta den. Att energiintaget och energifördelningen spelar stor roll för utmattning råder det inget som helst tvivel om enligt nuvarande idrottsforskning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.