FontaineBleau

Hej,
ngn som vart i FB? Funderar på att åka dit i påsk. Hur ser vädret ut då?
För en "mindre erfaren/duktig" klättrare, med mest erfarenhet från fabben (dvs inomhus), finns det möjligheter till enklare bouldring?

Alla tips mottages tacksamt,
mvh,
p
 
Jag var där när jag var ny i klättringen. Det funkade bra och jag hittade ganska mycket att göra, klättrade ca 5+ till 6- svensk grad. Det är bara att följa färg kodningen till en början.

Vi var nere en och en halv vecka med start runt 5:april.
Jag trodde det skulle vara varmt, det var det på dagen men det var minus grader några nätter. Plus 8 sovsäcken gillade jag inte då!

Dagarna var underbara med mycket klättring även, en del "baröverkropps" klättring!
 
Fontan

I mitt tycke så är det Bas Cuvier samt Elefanten som gäller. Svårighetsgraderna blir nog inga problem då det finns rikligt av allt från 2ór till mycket svåra. Vi flög dit med ryanair och det funka bra, trots att min padda är ganska stor. Hyrde bil på flygplatsen. Vi sov på F1 hotel. Funkar bra om man bara ska sova och duscha. =D
Väder brukar jag kolla in på; http://www.bbc.co.uk/weather/world/

Förare finns på länken under. Det är skönt att läsa på lite innan man drar dit. Allt är så mycket bättre och större där nere. Bra och veta vad man ska satsa på. http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=1898573492&pt=search_result

För några peppbilder kan spana min hemsida.
http://www.pozersontherock.se

Lycka till!
 
Font

Det funkar utmärkt att åka till Fontainebleau och klättra lättare problem...Det finns allt, och även de lätta problemen är roliga...

Jag och min familj ska dit i påsk, vi åker Ryanair, hyr bil och har hyrt ett hus (Gites).

Jag har varit där 2 "påskar" tidigare och då har det varit bra väder, dock är påsken tidigt i år, men det borde inte vara någora problem även om det aldrig finns några garantier för väder...

Hör gärna av dig om du undrar över något eller vill ha tips på bra områden...

joakim_victorin@hotmail.com
 
Men Ryanair flyger väl inte från Göteborg va?
Jag har tänkt att stanna 2-3 dar i Paris o sen klättra 2-3 dagar. Några vänner har hyrt stuga där nere då, så jag knör mig in hos dem.

Ingen utav oss har varit där, inomhus har jag klättrar 6b som bäst, men det är väl rätt stor skillnad mot verkligheten antar jag. Mitt sällskap är samtliga bättre än mig, men fortfarande på rätt låg nivå dom med.

Har du områden o tipsa om så skriv på bara! :D

Mvh.pia
 
Fontan funkar finfint för klättrare på alla nivåer. Problemen är ofta flacka och tekniska med underbara släta landningar på sand. Crashpad är givetvis att rekommendera iallafall.

Jag har bara vart där på hösten men påsk är en klassiker och många svenskar åker dit då. Tre dagar är inte så mycket. Åk gärna till några av de klassiska sektorerna som Bas Cuvier, Roche Aux Sabots eller Elephant. Elephant har generellt mera hål än de andra jag nämnde. Du lär dock inte bli besviken vart du än åker om du bara slipper regn. Se till att ha tillgång till föraren av Montchausset (osäker stavning) fast det har säkert dina vänner. Glöm inte att botanisera i ostdiskarna samt dricka Yop. Att bo i Gite är en suverän boendeform och dessutom billig när man är några stycken.

Ha det fantastiskt i Fontan!
 
OK, biljett inhandlad. Det blir tre dagar i fontan o tre dagar i Paris.
Tydligen skall jag inkvarteras i en stuga nånstans, men har inte riktigt koll på vart detta är. Får återkomma sen, så kanske man kan få lite tips om detta området.

Mvh,
pia
 
Hur tar man sig från Paris

Ok, ytterligare en fråga. Hur tar man sig från Paris till Fontan, o hur tar man sig från Challe de gaulle till Fontan? Närmsta stad? Buss/tåg sent på kvällen.
Anländer 22.00 till CdG o åker antingen ner till Fontan direkt eller sover över i Paris en natt.

Tips på färdmedel tack!

Mvh,
p
 
Det går en bra flygbuss från CDG, tänk på att man måste handla biljetten innan man stiger på bussen.
Kliv av vid Garre du Lyon och ta pendeln till Font.
Ofta delar de på tåget efter några stationer så se till att vara i rätt vagn.
 
Kliv av vid Garre du Lyon och ta pendeln till Font.Ofta delar de på tåget efter några stationer så se till att vara i rätt vagn.

Hej,
heter tågstationen Fontane Bleau? Kompisen snackade nåt om att stationen skulle heta Amponville.
Var inne på tågsiten, men den var lite svårmanövrerad....
Skulle vilja ta mig från Paris till Fontan på onsdag morgon o vara där kl 10.00. Om nån kan bistå med namn på tågstationer blir jag glad!

Mvh,
pia
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.