Förstörelsen av Keb

Unnah: håller med dig, det var en fin tur.
Problemet som jag ser det är pga att det är sveriges högsta topp så finner man vandrare där som man inte stöter på så ofta på andra ställen. Som du nämner med bla nedskräpning så är det bedraövligt att dom som möjliggör för dessa vandrare att besöka detta fjäll på ett bekvämt sätt inte kan se till att städa efter sina gäster. Hur svårt vore det att sätta upp lite information om hur man skall bete sig på fjället och lägga fram några små plastpåsar och ge info att det kladdiga chokladpappret skall läggas däri. Hur många gånger i veckan har stf guider på toppen och hur många gånger lyfter inte helikoptrar där varje dag? Jag anser att stf borde ta mer ansvar för de gäster som de möjliggör att komma långt ut i naturen som inte har den kunskapen som krävs. Jag vet att jag sticker ut hakan nu men jag anser att skulle inte kebnekaise fjällstation se ut som den gör nu så skulle det inte vara så skräpigt.

Ser ingen anledning till att argumentera emot det du säger, men det är väl bara till att ta och plocka upp lite efter dem som inte verkar begripa bättre?
Själv har jag en för ändamålet speciellt avsatt packpåse i en karbinhake på ryggsäckens bärrem, vilken jag fyller med andras skräp mellan stugornas olika källsorteringar.
(Tilläggas kan att jag aldrig försökt mig på en topptur, och därför ej sett hur omfattande nedskräpningen är just där. Men oavsett, så är det väl bara för oss som bryr sig att börja plocka med sig lite efter de icke-bryende?)
 
Bengtson:
Det är väl självklart att fjällstationen påverkar nedskräpngingen när det flygs in människor som skall bo gött under tak och äta 3-rätters hyra utrustning och inte har en aning om hur man vistar i naturen. Slänger sitt skräp runt sig som man gör i stan och väntar sig att det är bortplockat vid gryningen.
 
Bengtson:
Det är väl självklart att fjällstationen påverkar nedskräpngingen när det flygs in människor som skall bo gött under tak och äta 3-rätters hyra utrustning och inte har en aning om hur man vistar i naturen. Slänger sitt skräp runt sig som man gör i stan och väntar sig att det är bortplockat vid gryningen.

Tyckte det såg lika "dåligt" ut vid andra delar av kungsleden där helikoptertrafik inte är så frekvent, t ex mot arjeplogsfjällen. Denna del av kungsleden nås lät av turister. Jag tror det är turisttrycket som gör det. Kebnekaise kommer alltid locka mycket turister, oavsett om det erbjuda 3-rätters och flyg med helikopter. Att peka på att det är folk som använder sig av restaurangen, helikopter osv känns rätt felaktigt enligt mig. Varför skulle denna målgrupp vara mer benägen för nedskräpning än någon som vandrat in hela vägen och sover i tält? Förstår inte alls, kan du förklara?

Jag tror som sagt att en väldigt liten klick människor sysslar med nedskräpning och kebnekaise lockar som sagt alla typer av människor pga att det är sveriges högsta berg. Vad jag vet så har fjällstation en sopstation där man kan källsortera, ändå väljer vissa att slänga ett 5g's papper eller liknande. Kanske är det gramjägarna som slänger.... ;)
 
Det är väl ganska rimligt att man inte grisar ner om man skall vistas på platsen. Tex så hade någon skitit en halvmeter brevid utedasset och en annan 2 meter från ena toppstugan. Är det troligt att det är någon som skall vistas där ett tag och och njuta av naturen eller är det någon som bara skall stanna 15 minuter och " göra toppen" och sedan skynda sig ner?
 
Det är väl ganska rimligt att man inte grisar ner om man skall vistas på platsen. Tex så hade någon skitit en halvmeter brevid utedasset och en annan 2 meter från ena toppstugan. Är det troligt att det är någon som skall vistas där ett tag och och njuta av naturen eller är det någon som bara skall stanna 15 minuter och " göra toppen" och sedan skynda sig ner?

Det är ju individer vi pratar om. Visst finns det möjligtvis en skillnad på grupper men inget jag tror påverkar. De som skräpar ner präglas nog av dålig ansvarskänsla. Denna typ bör finnas i alla grupper hos någon individ. Vad kan man göra åt problemet? Tidig inlärning och uppfostran är väl en bra början..
 
Det känns som den här tråden har urartat till en klagomur över allt och alla utom en själv.

Jag besteg Kebnekaise den 12 augusti över Västra Leden. Det var inte speciellt mycket skräp på berget då. Det enda jag stördes över var polisens avspärrningsband mellan nord- och sydtoppen. Desto mer skräp var det längs Kungsleden mot Abisko.

Det är lätt att skrika efter förbud och hårdare regler men svårt att genomföra dem i praktiken. En förbättring som jag tycker vore vettig är att sätta upp ett stort och tydligt anslag, dels på Kebnekaise fjällstation och dels någonstans längs Västra Leden, som informerar om den utrustning som rekommenderas för bestigning samt att vädret snabbt kan förändras. Alla är nog inte medvetna om hur riskabel en topptur trots allt är. Man kan argumentera att informationen skulle behövas på alla berg, men samtidigt skulle jag tro att de som väljer attt bestiga tex Akka är mer medvetna om vad de gör. Kebnekaise intar trots allt en särställning som Sveriges högsta berg.
 
Det finns faktiskt en sak med helikoptrar som är lite retliga, detta händer inte ofta men i somras gick jag söderut från Nikka. och tog en fyra-dagarspromenad i en halvcirkel för att sedan gå upp till stationen.

Jag träffade tre personer de fyra dagarna och alla hade blivit utkörda med helikoptern. En dag står jag på en höjd och ser mig omkring, inte en människa i sikt så med gott samvete knäpper jag upp och lättar på trycket. (det lilla trycket alltså) Givetvis dyker helikopern upp bakom en annan höjd och flyger på så låg höjd och så långsamt att jag får ögonkontakt med både pilot och passagerare. Hade jag inte hört så dåligt hade jag säkert kunnat undvika situationen men de fick sig nog ett gott skratt iaf...

Sen gick dessutom helikoptern ner vid mitt tält, varför vet jag fortfarande inte då jag var en bra bit bort, på väg mot fiskevatten...
 
Jag har nu i veckorna varit ute på min första svenska fjällvandring uppe i Kebnekaise.


Jag fylldes bara av en ren jävla äckelkänsla. Jag ska även tillstå att det är de som väljer att använda sig utav helikopter som också är medskyldiga och borde lära sig veta hut och respekt mot naturen.

Nä, stackars dig som råkar ut för att folk jobbar på sina arbetsplatser när du är där på semester... Seriöst. Det är nog du som borde veta hut och inse att människor bor, lever och arbetar i fjällen. Det är inte bara en turistattraktion där allt stannar upp och blir tyst och fridfullt när turisten dyker upp...

Om det är ett problem för dig att det finns folk i ett av sveriges mest välbesökta fjällområden kanske du skulle välja ett mindre frekventerat sådant...

Tarra
 
Det är nog du som borde veta hut och inse att människor bor, lever och arbetar i fjällen. Det är inte bara en turistattraktion där allt stannar upp och blir tyst och fridfullt när turisten dyker upp...

Tarra

De som "bor" i keb-området gör ju inte det av något annat skäl än att de arbetar med turism. Det går inte att bo i fjällen utan hjälp av motoriserade transporter. Om man hade enklare logi t ex så skulle färre kunna arbeta och behöva bo där. Och det vore ju bra för då skulle det bli tystare.

Det är väl självklart att man vill besöka Sveriges finaste högalpina område utan att bli störd av helikoptrar och snöskotrar. Fjällen är den enda platsen där man kan få vara ostörd och uppleva tystnaden och det borde vi värna om istället för att exploatera den och upplåta för att "lokalbefolkningen" ska ha nånstans att arbeta.
 
De som "bor" i keb-området gör ju inte det av något annat skäl än att de arbetar med turism. Det går inte att bo i fjällen utan hjälp av motoriserade transporter. Om man hade enklare logi t ex så skulle färre kunna arbeta och behöva bo där. Och det vore ju bra för då skulle det bli tystare.

Det är väl självklart att man vill besöka Sveriges finaste högalpina område utan att bli störd av helikoptrar och snöskotrar. Fjällen är den enda platsen där man kan få vara ostörd och uppleva tystnaden och det borde vi värna om istället för att exploatera den och upplåta för att "lokalbefolkningen" ska ha nånstans att arbeta.

Frågan är väl vem man anser att fjällen är till för... "Det vore bra om färre hade jobb för att det skulle bli tystare för de som kommer dit och tittar..."??? Fick just en affärsidé. Tror jag ska ta kåtan och dra till Kebne och hyra ut hörselskydd och skygglappar... :)

Tycker fortfarande att det är samma resonemang som när det skriks efter skoterförbud för att det ska vara tyst när storstadsborna är på en veckas skidsemester längs skoterlederna, eller att älgjägare får sticka nån annanstans och jaga när den lokala svampexkursionsklubben ska på utflykt...

Är det inte lite magstarkt att som gäst kräva att allt som servar turisten ska stanna upp och tystna när man är på sitt korta besök...?

Ett slående exempel jag sett utspelar sig på en annan fjällstation i ett annat väglöst land. Då turisterna som kommer med båt inte orkar bära sina egna ryggsäckar ska packningen köras upp de 300 metrarna till fjällstationen med fyrhjuling, men då är det viktigt att köra bakvägen sedan turisterna lämnat bryggan... Allt för att inte störa 1800-talsromantiken... Tror de verkligen att saker fraktar sig själva bara för att det är fjällen...?

För övrigt finns det gott om högalpina fjällområden där det varken flygs eller körs skoter. Dock kräver färder i t.ex. sarekområdet förmågan att ta sig fram för egen maskin (om uttrycket tillåts), och klara sig utan de bekvämligheter som fjällstationer och annan irriterande infrastruktur erbjuder...

Det är svårt att äta kakan och ha den kvar...
 
Ett slående exempel jag sett utspelar sig på en annan fjällstation i ett annat väglöst land. Då turisterna som kommer med båt inte orkar bära sina egna ryggsäckar ska packningen köras upp de 300 metrarna till fjällstationen med fyrhjuling, men då är det viktigt att köra bakvägen sedan turisterna lämnat bryggan... Allt för att inte störa 1800-talsromantiken... Tror de verkligen att saker fraktar sig själva bara för att det är fjällen...?

Du skriver en del vettigt, men har varit ett antal gånger på Salto och blivit omkörd av fyrhjulingen med packning när jag gått på väg från bryggan till staionen. Så om du sett dem köra en bakväg så är det inget de gör varje gång.

Det är nog vikigt att vi kan använda olika delar av fjällen för olika saker. en del är idag ganska outbyggda och bör så vara. låt de exploaterade delar utvecklas så vi kan dela upp de som vill ha service, helikoptrar mm på ett ställe och de som söker tystnad på ett annat. Sverige är tillräckligt stort för att båda grupperna ska få plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.