Första gången!!

Jag tänkte ta med mig min sexåring till fjällen i sommar. Det blir hans första gång. Han är van vid att vara ute med mig och sina yngre bröder. Men det blir premiär för fjällen i år.

Jag funderar på att göra det ganska enkelt och gå från Nikka till Keb och sen sätta upp ett base-camp där så att säga. Sen göra dagsutflykter därifrån.

Är det någon som har en bättre idè?

Själv är jag fjällvan och har frilufsat hela livet, men nu måste jag ju lära vidare.
 
Jag skulle välja ett ställe med mindre björkskog. Om det är ett myggår blir kanske 6-åringen avskräckt för all framtid. Jag föreslår antingen att utgå från Abisko och börja med liften upp eller Artfjället, förutsatt att ni tänker tälta.

HåkanF
 
Vi fegade med dottern första gången och hyrde en hytte den gången, det var tur för vi fick kvälls och nattregn hela tiden. Nu kunde vi starta torra och när det blev tid att fixa mat och leka fanns både ute och inne att välja på, sextimmars barnaturer första gången är riktigt bra.
Vår hyrda hytte låg ovan trädgränsen i Norge.
 
Fulufjället är en bra idé. Finns öppna stugor att göra dagsturer ifrån. Lätt att tälta och lättgånget när man bara kommit upp på platån. Även Grövelsjön och långfjället. En stigning upp på fjället och sedan lättgången platå.

Jotunheimen har flera fjällstationer man lätt kommer in till. Dagsturer därifrån.

Helagsfjället och Storulvån nås väl också ganska lätt.

En variant är att paddla i Rogen. Visst det är några lyft ut i själva Rogen, men du har möjlighet att ta med större tält (tältkåta?) och god mat. Det höjer humöret avsevärt. Sen kan ni gå dagsturer upp på fjället eller paddla turer i området.

Försök att hålla nere transportsträckan in till baslägret. Då måste du bära allt. Sedan är det mindre måsten och ni kan ta dagarna som de kommer.

Anders Villumsen
villut.se
 
...gå från Nikka till Keb och sen sätta upp ett base-camp där så att säga. Sen göra dagsutflykter därifrån....

Vi gjorde detta med våra döttrar, då 3 och 7 för nått år sen. Gick Nikka till nedre båtlänningen, åt våfflor mm, åkte båten och fick se älg bla, tältade första och sista natten vid första bäcken efter övre båtlänningen, där finns fina tältplatser. Sen tältade vi mellan fjst och Tarfalabron, uppe ovanför björkskogen på kalhedarna som finns där - vi har tältat där under 4 vandringar totalt och aldrig haft problem med mygg..
Dagsturer upp mot Tarfala, Kaipak, ned till Elsas bro. Vid Elsas bro finns klätterblock att urforska för pigga små 6-åringar. Glöm inte att bada och köra foppatoffelrace i jokkarna om det är varmt:)
 
Dagsturer runt abisko/björkliden/riksgränsen

GJorde jag förra året med mina tre söner (yngsta 6 år). Fungerade väldigt bra. Vi hade bara några plussgrader, regn varje dag och blåst. Jag var glad att jag valde stugboende.

Arjeplogsfjällen är perfekt att gå med barn, åk till sista rastplatsen innan gräsen, där är du uppe på fjället på en gång och slipper björkskogen och kraftiga stigningar. Gå norr eller söder, där gjorde jag första turerna (tält) med mina söner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.