Försäsongsträning?

Varje skidsäsong börjar likadant. Första dagarna i pisten svider i låren. Varje år lovar jag mig själv att sköta försäsongsträningen bättre...

Kan någon ge mig bra tips på övningar och träningspass som är bra för att orka med långa skiddagar med mkt offpist?
 
Terränglöpning funkar bra för mig. Ute i skogen där man tvingas till många snabba rörelser förbi träd, stubbar o annat.

Även backlöpning för styrka o ren mjölksyreträning.

Styrka, balans, koordination och uthållighet.

Mycket bättre än löpning på plant underlag där rörelsen blir monoton tycker jag.

Ska du droppa stup och brottas i puckelpisten kanske styrketräning på gym är ett bra komplement. Tänk bara på att senor, ledband o ligament inte kan tränas upp på några månader...
 
Knäböj/benpress

Tycker jag är bra övningar. Fler repititioner och lägre vikt för att få uthålligheten i musklerna. Sen är ju löpning bra för flåset med.
 
Pizza, filmer och mycket soffliggande brukar faktiskt fungera ganska bra för mig...

sen kan man ju faktiskt komplettera med att åka lite i december på hemmaberget och kanske tura några gånger om inte liften är öppen så får man igång tekniken.
 
Skidåkning är väldigt aktivt och således svårt att träna på ett gym, terränglöpning som föreslogs är ett bra sätt att få blandad träning.
Jag brukar köra mycket benlyft och mycket "kärna" dvs. mage&rygg, det funkar fint för mig
 
Varje skidsäsong börjar likadant. Första dagarna i pisten svider i låren. Varje år lovar jag mig själv att sköta försäsongsträningen bättre...

Kan någon ge mig bra tips på övningar och träningspass som är bra för att orka med långa skiddagar med mkt offpist?

För mig är det låren som har mest synpunkter fösta dagarna i backarna så jag rekommenderar utfall med skivstång (eller kanske ryggan för att få miljöträning) på axlarna - och ska du köra telis så lättare vikt (ev bara kroppen) och försök göra hoppbyte när du byter framfot.

Ett sätt att lura mig att ta ut mig rejält är annars kick'n'box och helst på en kickboxningsklubb (som enligt min erfarenhet kör hårdare pass än gymm) - många sparkövningar kör rejält slut på benen.

Läste också att det nu finns hyra sin egen "drill sergant" som skriker "en till":
http://www.nordicmilitarytraining.se/ambition.aspx
Tuffare träning än så får du nog leta efter om den lever upp till reklamen.
Jag bor inte där de finns men har ändp haft förmånen att få träna med någon som skriker fram de sista krafterna i en....

/Patrik,
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.