Förhårdnader

Tja.

sorry om det ligger i fel forum.

Hursom jag har klättrat ett tag nu ganska hårt. Jag har nu fått förhårdnader på stortårna som är ganska stora och liknar broskbildningar lite. Dom sitter precis på leden och pekar lite utåt från stortårna(leden som är längst ut). Är det någon som har en liknande åkomma? :D Funderar på att gå till doktorn...

Tillägg: Har inga smärtor eller svullnader. Kan också röra stortån normalt.
 
Bättre att du går till en fotvårdare istället. De låter som om du behöver få förhårdnaderna nedslipade och sen tror jag du måste se över vad du har för skor på fötterna.
 
Bättre att du går till en fotvårdare istället. De låter som om du behöver få förhårdnaderna nedslipade och sen tror jag du måste se över vad du har för skor på fötterna.

Går det inte att göra hemma? känns lite konstigt att gå till doktorn för att slipa ner det. Skon har ett hårt tryck just på stortån, det gör att jag kan klättra bättre.
 
Går det inte att göra hemma? känns lite konstigt att gå till doktorn för att slipa ner det. Skon har ett hårt tryck just på stortån, det gör att jag kan klättra bättre.

Jodå, visst kan du göra det hemma. Min tanke var bara att om du kände dig osäker kan det vara klokt att gå till nån professionell åtminstone första gången och då är en fotvårdare bättre än doktorn (och jag är doktor!).
Att du får det beror nog på just det att skorna klämmer hårt. Har man en ökad nötning på huden reagerar den men att göra sig själv tjockare.
 
Jodå, visst kan du göra det hemma. Min tanke var bara att om du kände dig osäker kan det vara klokt att gå till nån professionell åtminstone första gången och då är en fotvårdare bättre än doktorn (och jag är doktor!).
Att du får det beror nog på just det att skorna klämmer hårt. Har man en ökad nötning på huden reagerar den men att göra sig själv tjockare.

Tack för svaren!

Okej, är fortfarande rädd för att det skulle vara brosk. Men antar att det skulle göra ont då och man skulle inte kunna röra tårna lika bra? Det ser verklig ut som bullar som sticker ut från lederna.
 
Det beror ju på om du vandrar oxså, för förhårdnader brukar få skinnet att röra sig onaturligt och då blir det snabbt läge för blåsor. Det är ju onödigt.
go tur
 
Nä, brosk är det inte. Det växer inte på det viset och är dessutom väldigt långsamväxande.

Var tydligen brosk ändå. Det ser väldigt likt ut blomkålsöron. Antar att jag kan mynta uttrycket blomkålstår.

Om jag använder andra skor kommer det förmodligen att försvinna. Har ett väldigt hårt tryck just nu på tårna. Blir nog att köpa nya skor.

Ni som klättrar mycket. Hur löser ni problemet? Har brosket försvunnit med tiden? hur mycket klättrar ni?
 
Jag och många andra klättrare har det. Bästa sättet att undvika det är att köpa andra skor. Köp inte för trånga skor, köp inte för hårda skor (skon ska forma sig runt foten och inte tvärtom). En vän till mig fick operera bort lite då knölen blivit så stor att den tog emot i vanliga skor också. Det blev 2 månader utan klättring och blev ändå inte helt bra.
 
Jag och många andra klättrare har det. Bästa sättet att undvika det är att köpa andra skor. Köp inte för trånga skor, köp inte för hårda skor (skon ska forma sig runt foten och inte tvärtom). En vän till mig fick operera bort lite då knölen blivit så stor att den tog emot i vanliga skor också. Det blev 2 månader utan klättring och blev ändå inte helt bra.

Okej, ska skaffa nya mjukare. Skaffar jag mjukare skor är jag rädd att jag inte kommer kunna klättra lika hårda leder längre. Skorna gav bra stöd för tårna. Det borde finnas några skor som fördelade trycket jämnt över hela ovansidan av foten istället för bara tårna.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.