Är det någon som har koll på det här med skrovform och hastighet, Hasse Friedel eller Björn Thomasson kanske?
Min fundering gäller främst tävlings- och motionskajaker. När man läser om faktorer som påverkar hur "snabb" en kajak är så verkar det som om de viktigaste är dessa (förutom paddlarens kapacitet förstås vilket torde vara det allra viktigaste!):
-Vikten (kajak + paddlare)
-Bredden i vattenlinjen
-Skrovlängden
-Den våta ytan
-Volymfördelningen (den prismatiska koefficienten, PC)
Skrovlängden är inte mycket att fundera på eftersom tävlingsreglementet medger max 520 cm för en K1. Totalvikten är ju till största delen beroende på paddlarens egen vikt och reglerna begränsar kajakens minimumvikt till 8 kg i marathon och 12kg i raceklasserna.
Vad jag förstår så är den våta ytan beroende på undervattenskrovets form, ju rundare skrov desto mindre våt yta. Dessvärre så blir ju kajaken betydligt rankare ju rundare skrovet är. Det sägs också att den våta ytan betyder mest i låga farter och att ju högre farten är så betyder vågbildningsmotståndet desto mer. Min fråga är då; varför är rena tävlingskajaker så extremt rundbottnade (och oerhört ranka) ? I de farter som de paddlas så ska ju den våta ytan ha en mycket liten del i det totala motståndet. Fast det kanske är så enkelt att varje liten minskning av motståndet har betydelse?
När det gäller ett skrovs vågbildningsmotstånd så säger Björn Thomasson så här: "Betydelsen av PC är ungefär den, att kajaker med högt PC dvs. stor volym i stävarna tenderar att knuffa isär bog- och häckvåg och alltså får en högre teoretisk toppfart. Samtidigt kommer lågfartsegenskaperna att försämras. Följaktligen finns för varje relativ fart ett motsvarande lämpligt PC."
Nu tycker ju inte jag att en tävlingskajak har särskilt stor volym i förskeppet, snarare tvärtom! Om det vore bra med stor volym i förskeppet så borde väl inte en tävlingskajak vara så otroligt smal där? Eller har jag missförstått något?
Till sist, hur stor inverkan har kajakens största bredd i vattenlinjen på hastigheten? Och varför har bredden betydelse?
Förresten, en sak till! På vilket sätt påverkas farten av köllinjens språng? Det har ju kommit en hel del tävlingskajaker med ganska så "bananformat" skrov medan andra modeller är mer raka. Vad innebär respektive form för hastigheten?
Min fundering gäller främst tävlings- och motionskajaker. När man läser om faktorer som påverkar hur "snabb" en kajak är så verkar det som om de viktigaste är dessa (förutom paddlarens kapacitet förstås vilket torde vara det allra viktigaste!):
-Vikten (kajak + paddlare)
-Bredden i vattenlinjen
-Skrovlängden
-Den våta ytan
-Volymfördelningen (den prismatiska koefficienten, PC)
Skrovlängden är inte mycket att fundera på eftersom tävlingsreglementet medger max 520 cm för en K1. Totalvikten är ju till största delen beroende på paddlarens egen vikt och reglerna begränsar kajakens minimumvikt till 8 kg i marathon och 12kg i raceklasserna.
Vad jag förstår så är den våta ytan beroende på undervattenskrovets form, ju rundare skrov desto mindre våt yta. Dessvärre så blir ju kajaken betydligt rankare ju rundare skrovet är. Det sägs också att den våta ytan betyder mest i låga farter och att ju högre farten är så betyder vågbildningsmotståndet desto mer. Min fråga är då; varför är rena tävlingskajaker så extremt rundbottnade (och oerhört ranka) ? I de farter som de paddlas så ska ju den våta ytan ha en mycket liten del i det totala motståndet. Fast det kanske är så enkelt att varje liten minskning av motståndet har betydelse?
När det gäller ett skrovs vågbildningsmotstånd så säger Björn Thomasson så här: "Betydelsen av PC är ungefär den, att kajaker med högt PC dvs. stor volym i stävarna tenderar att knuffa isär bog- och häckvåg och alltså får en högre teoretisk toppfart. Samtidigt kommer lågfartsegenskaperna att försämras. Följaktligen finns för varje relativ fart ett motsvarande lämpligt PC."
Nu tycker ju inte jag att en tävlingskajak har särskilt stor volym i förskeppet, snarare tvärtom! Om det vore bra med stor volym i förskeppet så borde väl inte en tävlingskajak vara så otroligt smal där? Eller har jag missförstått något?
Till sist, hur stor inverkan har kajakens största bredd i vattenlinjen på hastigheten? Och varför har bredden betydelse?
Förresten, en sak till! På vilket sätt påverkas farten av köllinjens språng? Det har ju kommit en hel del tävlingskajaker med ganska så "bananformat" skrov medan andra modeller är mer raka. Vad innebär respektive form för hastigheten?