Fördelar med höga bensinpriser

Ja, bra för miljön.
Men inte för svensk ekonomi.
Inflationsdrivande. Påverkar både privat personer och företag med ökade priser på mycket överlag.

Alla som äter eller dricker något producerat med diesel-(eller bensin-)driven traktor kan räkna med högre matpriser, dvs troligen de flesta svenskar.

Men ökad cykling har fördelar både för välmående och luftkvalite.

/Patrik
 
Alla som äter eller dricker något producerat med diesel-(eller bensin-)driven traktor kan räkna med högre matpriser, dvs troligen de flesta svenskar.

Men ökad cykling har fördelar både för välmående och luftkvalite.

/Patrik
Håller med angående cykling. Bra om flera rör på sig mer.
Men det fungerar inte för alla.
 
Gissar att detta är provocerande men i morse såg jag en granne på cykel som jag tidigare inte skulle gissat ägde en cykel. Måste erkänna att höga energipriser ändå har sina fördelar. Personen i fråga kommer köpa sig bättre kläder för möta det klimatet en cyklist har till och från jobbet. Vilket jag ser som en fördel att fjollkläder väljs bort. Ska bli trevligt att höra reaktioner på detta.
Säkert jättebra för miljön att bränslepriserna stiger. Folk kör inte så mycket mindre för det, eftersom de flesta är inte ute och kör för nöjes skulle eller på pinn kiv. Folk behöver bilen för att köra till jobbet, skolan, skjutsa till träning, handla etc. Så det blir mindre kvar i plånboken när bränslet är betalt istället för att det är svårt att prioritera bort. Vad innebär det? Jo, en mindre budget till annat. Till exempel kanske får spara in på kostnaden för bra svenskt kött eller andra produkter, köper utländskt istället. Istället för kvalitetsgrejer som håller köper man billigt skit. Svenska åkerier fortsätter att slås ut. Utländska lastbilar kommer in med skitigare bränsle och sämre arbetsvillkor. Svenska bönder konkurreras ut av utländska bönder med sämre djurhållning och skitigare bränsle.
Oavsett om man cyklar drabbas man av bränslepriserna ändå, eftersom allt annat blir dyrare också, allt behöver transporteras in till butiker, städer, sjukhus, industri etc etc. Det är inga glädjande nyheter någonstans. Vi riskerar en stagnation och att folk kommer bli arbetslösa om det fortsätter så här. Arbetslöshet innebär sämre folkhälsa m.m.
 
Gregorius beträffande kvoten fritidskörning respektive bilkörning i eller till och från arbetet så här du helt fel. Fritidskörningen dominerar. Och de flesta som kör bil gör det i första hand för att det är tidseffektivt, bekvämt och något de vant sig vid.

Höga priser på bilkörning det har vi egentligen inte i Sverige. Den är subventionerad med många miljarder i skatteavdrag vilket mest utnyttjas av storstadsbor som i stor utsträckning gör otillåtna avdrag.

Det finns alltid alternativ till privata bilresor. Det tror jag även du vet och inser.

Thure
 
Det finns alltid alternativ till privata bilresor. Det tror jag även du vet och inser.

Thure

Det där är väl ändå inte helt sant, framförallt inte när det gäller pendlingsresor. Det är klart det går att sy ihop resor utan bil till de flesta ställen, men någonstans blir det ju orimligt, även om det teoretiskt sett skulle gå. När vi börjar prata timmar extra enkel väg, då påstår jag att det inte är ett alternativ. Och det är inte heller alltid ett alternativ att flytta.

Så även om jag håller med om att det åks mycket bil i onödan (utan belägg mer än min generella uppfattning), så vänder jag mig å det starkaste emot kategoriska uttalanden som dessa. Där har jag belägg för att det helt enkelt inte är sant.
 
Det suger ju privat, men det är inget som håller mig vaken om nätterna, tvärtom tycker jag det är lite kul när alla flippar på Twitter för att det kostar några hundra mer att fylla tanken. Det är ju som det är och går inte att göra nåt åt. Jag gör lite omprioriteringar och skär ner på nåt annat för att det ska gå +/- 0. Sagt upp ett par film och TV-streamingstjänster. Det är 200 spänn i månanden och allt är som förr. Jag bor på landet och behöver min bil mer än streaming.

BTW så kostade bensinen ca 9,50 kr år 2000 :)
 
Vi har sett en ganska stor höjning av energipriserna senaste åren. Beror till stor del på pandemin och på Tysklands beslut om att avveckla kärnkraft. Senaste veckornas höjning saknar motstycke och jag är orolig att många privatpersoner och företag kommer drabbas hårt. Prishöjning på olja och naturgas spiller över på biogas, bioolja, pellets och annat fast biobränsle. Jag antar att priserna kommer gå ner när producenter hunnit anpassa produktionen efter efterfrågan men kan trots situationen se en del fördelar lokalt. Ca 90% av svensk elproduktion kommer från vattenkraft, kärnkraft och vindkraft. Uran har blivit dyrare men varken vattenstånd eller vind påverkas av oljepriset. Av resterande ca 10% står förbränningsanläggningar för 8% av elproduktionen. Merparten av dessa eldas med fast biobränsle eller avfall (antar att anläggningar som eldar fossil olja (endast karlshamnsverket?) och rena biooljeanläggningar är undantag). Dvs priset på bränsle i svensk energiproduktion har inte gått upp så mycket. Däremot säljer vi el med väldigt god marginal till övriga Europe. Vi bör ha råd att stödja företag och privatpersoner och jag tror att stödet kommer snart om inte prissänkning kommer först.
 
Gregorius beträffande kvoten fritidskörning respektive bilkörning i eller till och från arbetet så här du helt fel. Fritidskörningen dominerar. Och de flesta som kör bil gör det i första hand för att det är tidseffektivt, bekvämt och något de vant sig vid.

Höga priser på bilkörning det har vi egentligen inte i Sverige. Den är subventionerad med många miljarder i skatteavdrag vilket mest utnyttjas av storstadsbor som i stor utsträckning gör otillåtna avdrag.

Det finns alltid alternativ till privata bilresor. Det tror jag även du vet och inser.

Thure
Thure, vad menar du med subventionerat? Otillåtna avdrag i tjänsten förstår jag men att ha en tjänstebil eller att använda sin privata bil i tjänsten är oftast ofördelaktigt i Sverige. Det skattefria ligger på 18:50/mil om jag mins rätt. Sen lägger företagen på vad de vill. 10-20 sek/mil är normalt. Svårt att hitta en bil som kostar ca 30 sek/mil efter skatt. Tjänstebil är en katastrof om man räknar in effekten på pension. Betydlig mer ekonomiskt för arbetstagaren att hyra en bil eller att ta tåg/flyg.
 
Säkert jättebra för miljön att bränslepriserna stiger. Folk kör inte så mycket mindre för det, eftersom de flesta är inte ute och kör för nöjes skulle eller på pinn kiv. Folk behöver bilen för att köra till jobbet, skolan, skjutsa till träning, handla etc. Så det blir mindre kvar i plånboken när bränslet är betalt istället för att det är svårt att prioritera bort. Vad innebär det? Jo, en mindre budget till annat. Till exempel kanske får spara in på kostnaden för bra svenskt kött eller andra produkter, köper utländskt istället. Istället för kvalitetsgrejer som håller köper man billigt skit. Svenska åkerier fortsätter att slås ut. Utländska lastbilar kommer in med skitigare bränsle och sämre arbetsvillkor. Svenska bönder konkurreras ut av utländska bönder med sämre djurhållning och skitigare bränsle.
Oavsett om man cyklar drabbas man av bränslepriserna ändå, eftersom allt annat blir dyrare också, allt behöver transporteras in till butiker, städer, sjukhus, industri etc etc. Det är inga glädjande nyheter någonstans. Vi riskerar en stagnation och att folk kommer bli arbetslösa om det fortsätter så här. Arbetslöshet innebär sämre folkhälsa m.m.

Just skjutsa till träning är ju lite som att klaga på att benmaskinerna är en trappa upp på gymmet. Ja, cykling ersätter inte all annan träning men cykling tränar benen.
Jag ser flera i min närhet som tar bil till gymmet och skjutsar barn till skola och träning några enstaka kilometer från bostaden. Tidsapekten är i dessa fall försumbar, möjligen är det lite otrevligt att cykla hem svettig eller nyduschad men det rätt kläder och några extra minuter borde det vara fullt hanterbart. Får se om det ändras nu.
Somliga elbilsblister verkar även tro att det är miljömässigt fritt fram att köra bara för att det inte ryker ur något avgasrör. Jag håller inte med, för energin för bilens framdrivning har ju trots att producerats någonstans och både effektbrist (inte elbrist) och att elen i värsta fall proudcerats i ett kol- eller oljekraftverk utomlands verkar gått dem förbi. Någon har säkert laddat med egna solceller men många laddar nog med köpt el. att flytta drygt ett ton bil för att 90 kg människa ska någonstans är inte långsiktigt hållbart, oavsett om den drivs av fossilt bränsle eller mha batterier.
När landet som producerar 8% av världens spannmål stänger exporten (då jag gick i skolan kallades Ukraina för europas kornbod) så får det konsekvenser.
VId besök idag hos lokala cykelhandlaren var reparationskön längre än vanligt, visst är det nog lite vårsäsong men kändes som att fler cyklar än vanligt dammats av denna vårveckan.

/Patrik, med mycket av vardagen inom cykelavstånd: jobb, affär, flesta av barnens aktiviteter
 
Enda fördelen jag kommer på är att det teoretiskt skulle kunna öppnas en möjlighet att ökade priser på långväga transporter gör att det kan bli lättare att sälja närproducerat.

Det som talar mot det är att vi har mycket högre beskattning på drivmedel än övriga Europa vilket kraftigt missgynnar våra inhemska bönder i konkurrensen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.