Förarbevis

Kan någon ge mig ett riktigt svar på följande:
Vad krävs (inte rekommenderas) för att få framföra fritidsbåt större än 4x12 m?
Vem övervakar och kontrollerar?
 
Skepparexamen

Gå till http://www.sjofartsverket.se/ välj sök och leta efter typ "skepparexamen". Då hittar du dokumentet "SJÖFS 1985:11" som beskriver vilka utbildningar som är godkända. Det finns alltså en del olika. Skepparexamen på marin utbildningsanstalt är en. Godkänt prov för kustskepparintyg i "Nämdens för båtlivsutbildnings" regi är en annan. Dessutom finns ytterligare några olika utbildningar/prov som ger behörighet. (T ex en hel del militära)
Övriga frågor kan man skicka till info@sjofartsverket.se
Vad jag vet sker ingen speciell kontroll annat än om du skall hyra t ex. Däremot kan det vara bra att ta reda på konsekvenserna vid ev olycka om båten varit framförd utan rätt behörighet. Försäkringar mm. Har man kunskaperna som krävs är det lätt gjort att göra ett prov och få sin behörighet.

/Lars-Olof
 
Försäkring

Försäkringspremien sjunker hos vissa företag. Trygghansa sänker försäkringspremien på båten om ägare och besättning har godkända utbildningar.

/Mattias
 
Försäkring

Så är det oftast om du har en mindre båt (<12x4m) som inte kräver behörighet för att framföras. För båtar över 12x4m krävs ju denna behörighet för att över huvud taget få framföra båten (befälhavaren skall ha denna). Saknar man den behörigheten och ändå är ute och åker, kan man tänka sig att försäkrinsvillkoren ändras, kanske t om upphör att gälla. (jämför köra bil utan körkort resp flyga utan flygcertifikat)
/Lars-Olof
 
enskillda fall

har för mig att jag hört något om att besiktningsmyndigheten (sjöfartsverket?) ibland kan kräva högre kompetens för de som har större fritidsbåtar av "yrkeskaraktär", som t ex gamla trålare och bogserbåtar. Att man ibland kan vara tvungen att ha Skeppare A och/eller maskinist A. Nån som vet om det stämmer?

Anders
 
Förar ochskepparintyg praktisk intensivkurs

Jag har arbetat som charterskeppare ett antal år och håller nu navigationskurser för företag i Väst Sverig. Är du intersserad så hör av dig till Magnus Larsson på tel 0703 302079
 
Behörighet

Har varit i kontakt med Sjöfartsverket och fått bra svar:

Det finns två olika regelverk som styr behörigheten.
Första är Kunglig Maj:ts kungörelse 344 från 1970. I denna står det att ett formellt behörighetskrav ställs först då fritidsfartyget har en minsta längd om 12 meter samt en minsta bredd om 4 meter. Kravet fastställs till lägst avlagd skepparexamen. Emellertid öppnar Sjöfartsverkets kungörelse (1985:11) om godkännande av viss utbildning för förare av fritidsskepp för att även andra examina ska accepteras, bl.a. kustskepparintyget.

Det andra är Fartygssäkerhetslagen (1988:49) som anger i 5 kap. 1§ att ett fartyg ska vara betryggande bemannat. Även fritidsbåtar. Sjöfartsverket kan, om det föreligger skäl, fastställa att ett större fritidsfartyg ska ha en särskild bemanning, både vad avser kompetens och till antal. Detta gäller även om båten är mindre än 12x4 m

Sjöfartsverket är tillsynsmyndighet. Dock finns avtal med Kustbevakningen om viss tillsyn.

Dokumenten finns på http://www.sjofartsverket.se/

/Lars-Olof
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.