flytta slalom bindning

Hej ! undra om man kan flytta ändast främre bindningen fram ca 30mm på slalom skidan. Skidans längd 185cm och det andra paret 120cm
tack på förhand!
 
flytta

Jo visst kan man flytta en bindning. De gamla hålen måste pluggas med speciella plastpluggar för att skydda skidans innanmäte. Naturligtvis är det av största vikt att den nya pjäxans mitt hamnar precis mitt över markeringen för densamma som finns nära skidans mitt. I de flesta fall blir man tungen att flytta båda bindningarna.

Rent generellt kan väl sägas att det inte är någon jättehöjdare att flytta bindningar med hänsyn till skidans strukturella styrka och egenskaper, men ibland så är man tvungen och det är trots allt helt OK.

R
 
Jag har monterat om ganska många gamla skidor, bytt till Randoné o telisbindning. Det är inte så svårt bara man får hålen rätt. Slå ordentliga märken i skidan med en spik eller stor träskruv innan du borrar, annars åker borren lätt snett och hålet hamnar fel.

Du kan fylla de gamla hålen med Epoxi så att vatten inte kan tränga in. Se till att skära av "vulkanerna" runt de gamla hålen först, annars kan det bli problem med att få dit de nya bindningarna. De nya hålen ska borras med 3.5 mm borr sen kletar du i Epoxi innan du drar i skruvarna så att det blir vattentätt.

Kontrollera hur pjäxans mittmarkering hamnar gentemot mittmarkeringen på skidan. Normalt sett brukar man experimentera med bindningen fram o tillbaka inom ett område på ca 2 cm. Med bindningarna långt bak blir skidan sladdigare (mindre carvig) och lite stadigare, dessutom flyter den upp mer i lössnö. Vissa skidor har två mittmarkeringar, en bakre för freeride och en främre för trick och lek.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.