Flygvapnets kängor

Jodå det kan bara vara gummikänga m/58 som jag tror den heter. Farsan hade dem när han gjorde lumpen på 60-talet. Som marschkängan fast med cellgummi i lästen. Han använde endast gummikängan i fält, marsckängan sågade han jäms med fotknölarna.

Har sett den både i brunt o svart på Öb och andra militäraöverskottslager. Med tanke på hur stort försvaret var på den tiden så fanns den i ett stort antal...Nog en anledning till att de ser så olika ut också, olika tillverkningserier helt enkelt.

Kostar typ en hundring på öb men då har också sulan blivit stenhård av åldern. Men annars verkar de vara ett bra kap. Hade själv haft ett par om det inte vore för sulan.

Finns liknande moderna kängor, t ex Lundhags.

Cellgummi är gummi som är uppblåst och har en cellstruktur och isolerar därför lite mer.

Och ja, 260 är storleken och står för längden i mm.
 
Cellgummi är samma material som lundhags använder till lästen(fotdelen) i sina kängor.
Det är ett gummi med små luftbubblor i (för isolationnen och skyddet), viktigt att tänka på med det är att det inte är någonting du gärna släcker elden med, eller torkar för nära elden, om gummit kommer nära sin smältgräns riskerar du dessa luftbubblor (långt innan det ser ut som om kängorna mår dåligt).

De kan ibland vara lite hårda i början, ställ dem i en hink vatten och låt dem dra i sig någon timme, ta sedan på dig den mängd socker du tänkt avpassa dem för och vanda runt med dem på fötterna (gärna innomhus den här tiden på året) tills de har torkat, då har de format sig efter dina förtter och är mycket bekvämare. Vid behov kan man få upprepa proceduren då alla kängor inte ger med sig direkt. Snör dem tight vid foten och löst uppe vid skaften, använd en låssnörning.
 
Cellgummit formar sig inte efter foten, däremot gör mockan på insidan det någotsånär. Att ställa dem i en hink med vatten är bara slöseri med vatten, vät ner insidan och skaften så får du en så god tillpassning dessa material kan ge.

Funderar på om cellgummi i likhet med neopren tappar isolationsförmågan med tiden. Nån som vet?

Kängorna du fått verkar vara i bra skick, det är bara att gratulera.
 
inte armens äldre cellgummikänga

Det där ser ut som den gamla marsch kängan men den på bilden har ju cellgummi och längre skaft.
Fanns ju en känga med cellgummi som jag tror kallades gummikänga , kängan på bilden ser bara ut att vara en variant av denna.
Har faktiskt sett en liknande känga på öb så ovanliga kan dom ju inte vara men bra kvalite det är det sanneligen.


Hej!
Jag tycker INTE det ser ut som de cellgummikängor som var det vattentätate kompelmentet till läderkängan som fanns före känga m/90. Jag gjorde själv värnplikten 1990-1991 i armen (på nu saligt insommande P6) och vi sulades om under utbildningsåret och de äldre cellgummikängorna som tilhörde unformsssytemet m/59. Vi hade först var lägre än de på din bild - de var lika höga (eller snarare låga) som marschkängorna dvs drygt ankelhöga. Gemmensamt var att de vägde bly men var i princip outsligliga. Känga 90 är lättare (både sommar och vintermodellen) men i läder och därmed bättre vattengenomsläpplighet (åt båda hållen) än cellgummi som ju är tätt på båda hållen. Antar dock att dina skaft är läder och andas bättre. 260 är storleken och är samma storlekssystem somanvänds för känga 90 (de äldre kängorna hade storlekar 43 och däromkring). 260 motsvarar nog 43 ungefär och har sett en del slalompjäxor använda samma storleksgraderingar.. Jag har 265 som är ungefär 44.

Sulmönstret är inte heller samma som på känga 90

Vill du säkert veta m-nummer så posta din bild på www.soldf.com där militärt (över-)intresserade personer finns i stora flockar. Där finns även bild på marschkänga 90 resp vinterkänga 90.

Eller kanske min namne Patric med rötter från FJS och flitig postare hä rpå utsidan kan svara - har för mig att brukar ha koll på militär utrustning...

/Patrik, reservkapten men inte i flygvpanet
 
Ot

Funderar på om cellgummi i likhet med neopren tappar isolationsförmågan med tiden. Nån som vet?
Nä, jag vet inte. Men vad värre är så vill jag att du/någon förklarar/utvecklar/exemplifierar gällande neoprens minskade isolationsförmåga... Det har jag inte märkt eller begripit att märka. Men jag är nyfiken på nya insikter. :)
 
Ingen aning riktigt, det är kanske bara rykten. Men en tillverkare (top-sub) sa något om det när jag köpte en skräddarsydd apneadräkt. Vet inte om det är så att luften i cellarna diffunderar över låååånga tidsperioder. Kanske kan det snabbas upp av tryck. Ingen aning som sagt, kanske mest är hörsägen. Min gamla torrdräkt som är i neopren känns betydligt tunnare nu än när jag använde den. Den har la en 12 år på nacken (jag var inte första ägare..).
 
80 talet omformade både känga 42, lädermodellen med gummisula från Tretorn samt gummikängan i många olika modeller. Innan modell 90 fastställdes. Förutsatt att sulan inte känns som en 78varvare är den helt ok som du fått. Du bör om du använder den ha en eller två innersulor, gärna en fjädrande närmast foten. Dina ser ut som m42 m nyare med gummisula.
Randsydda kängor som den här går att reparera, sula om, till skillnad från modernare helklistrade saker om vid haveri bör ta vägen över återvinningen, brännbart.
//J
 
Om de kommer från Flygvapnet är det Stålex-skor (med ståltåhätta) och om de hade kommit från armén hade det varit Arbesko-skor med tåhätta i plast har jag fått lära mig. Vapenslagen kunde inte enas om ens det. Nackdelen med ståltåhättan är naturligtvis att de är kallare på vintern.

260 är helt riktigt storleken.

Från en frivillig-tok som gått en del i båda typerna av kängor.

/Skogsanna

Mitt inlägg ovan avsåg att det hade varit nya kängor från Flygvapnet men såg sedan på bilderna att det inte var det. Ska försöka lära mig att läsa hela tråden i fortsättningen men jag är inte riktigt vän med visningen av inläggen i Utsidan 3.0 än.
 
Senast ändrad:
Nu har jag bara gott i två par...

...kängor med sådana sulor som dina har och jag gillade dem inte (sulorna altså). kolla upp vad det skulle kosta att få på en skywalk (bättre än Vibram enlig undertecknad)...det kan det mycket väl vara värt om det är runt eller under femhundringen...
 
Vad kan man dra för slutsats att det är för modell?
Om man stoppar in handen och känner där det brukar sitta en stål/gummihätta så känner man att det är förstärkt med en bit läder.
 
Undran, utan örankring...

Kan det inte vara så att innan modell 90 fastställdes så testades ett antal olika modeller och koncept på kängor och att detta är en rest av de som var ute för testning. Jag låg på P10 88/89 och vet att det dök upp material lite då och då för fälttester.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 9
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.