Flyga in i fjällen

Sårjåsjaur ett par mil väst om Staloluokta på väg mot Sulitelma menar jag.
Fint område att vistas i.
Man kan ju tom beställa helikopter tillbaka från samma ställe i förväg.
 
Verkar vara en riktigt trevlig tur det där. Hittade även dina bilder från turen på din profil (uppskattat). Du har möjligtvis inte skrivit ner din tur, funderingar, upplevelser längs turen och publicerat den?
Vad kostade helikoptern från Kvikkjokk till Kutjaure? Mygg?
Nej, jag har tyvärr inte något nedtecknat om den turen. Kan bara säga att det var en mycket vacker tur. Några vad här och där förstås, men inga egentliga svårigheter.
Inte en mygga på hela turen! Väldigt skönt att slippa dem.
Helikoptern kostade 2030 kr i mtten på augusti 2009. Första gången jag flög upp på fjället inför en vandring. Härligt att komma upp på kalfjället direkt!

God tur!
 
Håller man sig i större dalgångar så är det lugnt med lavinrisken. Smala dalgångar (Lullihavagge t ex) omgivna av branta lavinbenägna sluttningar bör man ha lite uppmärksamhet inför då lavinkäglan kan nå dalbotten.

Hittade inte ens Lullivagge på kartan http://www.nallo2.se/fjallbilder/diverse/karta4.htm så jag antar att den dalen är smal.
Hur är det generellt med:

Sarvesvagge
Kuoperjåkkå
Ruotesvagge

Jag skidar oftast själv så jag vill undvika de värsta lavinfarorna.
 
Nej, jag har tyvärr inte något nedtecknat om den turen. Kan bara säga att det var en mycket vacker tur. Några vad här och där förstås, men inga egentliga svårigheter.
Inte en mygga på hela turen! Väldigt skönt att slippa dem.
Helikoptern kostade 2030 kr i mtten på augusti 2009. Första gången jag flög upp på fjället inför en vandring. Härligt att komma upp på kalfjället direkt!

God tur!
Hur lång blev vandringen och hur lång tid tog det?
 
Strunta i flyg helt och hållet. Ta tåget istället. Bra för miljön och din stressade 08 själ :)

Ta ett X2000 till Jämtlandsfjällen. Kliv på tåget sent på kvällen i 08 och vakna i Jämtland. Starta vandringen direkt. Storulvån, Vålådalen eller kanske Skäckerfjällen. Minst lika tidseffektivt som att flyga upp till Lappland för att sen ta Heli ut i vildmarken.

Eller så hoppar du av i Östersund och tar inlandsbanan norrut och hoppar av vid närmsta byhåla vid första bästa fjäll.
 
fjäll vid byhåla?

Vid vilka fjäll passerar inlandsbanan så nära så det bara är att knalla upp.?
Dundret i byhålan Gällivare kan tänka,men på vilka fler ställen.
Dundret är väl inget direkt fjällvandringsmål
 
Strunta i flyg helt och hållet. Ta tåget istället. Bra för miljön och din stressade 08 själ :)

Ta ett X2000 till Jämtlandsfjällen. Kliv på tåget sent på kvällen i 08 och vakna i Jämtland. Starta vandringen direkt. Storulvån, Vålådalen eller kanske Skäckerfjällen. Minst lika tidseffektivt som att flyga upp till Lappland för att sen ta Heli ut i vildmarken.

Eller så hoppar du av i Östersund och tar inlandsbanan norrut och hoppar av vid närmsta byhåla vid första bästa fjäll.

Dags att ta en titt på en karta kanske? ;)
 
Vid vilka fjäll passerar inlandsbanan så nära så det bara är att knalla upp.?
Dundret i byhålan Gällivare kan tänka,men på vilka fler ställen.
Dundret är väl inget direkt fjällvandringsmål

Kanske överdrev en aning. Men Inlandsbanan passerar många charminga ställen som man kanske normalt inte skulle tänka på. Klövsjö tex. 2-3 mil från Inlandsbanan har blivit utnämd till Sveriges vackraste by. Eller varför inte hoppa av i Noppikoski. Inte fjäll men vackert område ändå.
Vilhelmina, Storuman, Dorotea och Sorselse är också portar till fin fjällvärld.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.