Flotte

Jag och en kompis tänker bygga en flotte till sommarens bravader. Vi funderar på om man ska ha nåon drivning på flotten, t.ex. propeller eller kanske skovelhjul. Är det någon som har någon erfarenhet av detta kan ni väll höra av er.
 
Det beror på

om ni vill ha drivning. Det brukar räcka med att man har paddlar, men jag vet att det finns dem som absolut måste ha utombordare på sin flotte.
 
Vad är skillnaden mellan en flotte och en båt? I mina ögon är det syftet. En flotte är till för att ligga still eller flyta med strömmen (vattnet) medans en båt är till för att färdas genom vattnet.

En flotte har med andra ord väldigt mycket större vattenmotstånd än en båt så det går åt väldigt mycket drivning för att få den lika långa sträcka som motsvarande båt.
 
Om man inte använder den i strömmande vatten så blir det mycket jobbigt och obekvämt att paddla. I strömmande vatten kan man använda paddel att styra + ev något att staka sig med om det grunt så att man fastnar, förmodligen skulle man kunna konsturera en lång styråra som man kan både styra och vicka sig fram med.
 
nermander; sa:
Vad är skillnaden mellan en flotte och en båt?

Skillnaden är väl egentligen att en flotte flyter även om man borrar hål i botten.

Med andra ord är en surfingbräda rent tekniskt en flotte, och de är knappast svårdrivna...
 
Enl. SAOB

Flotte:

mängd stock ar l. bjälkar l. dyl.
som sammanfästs för att flyta på vattnet o. tjäna till (provisoriskt) fortskaffnings- o. transportmedel över vatten, stundom äv. avsedd för andra ändamål.

Båt:

jämförelsevis mindre, vanl. öppen farkost som framdrifves med åror, segel, maskinkraft l. dyl. o. som efter storlek, bestämmelse o. byggnadssätt får olika namn, ss. roddbåt, segelbåt, barkass, slup, joll, snipa.

MAO. Sätter man motor på flotten så blir den en båt?
 
GustavOh; sa:
Skillnaden är väl egentligen att en flotte flyter även om man borrar hål i botten.

Med andra ord är en surfingbräda rent tekniskt en flotte, och de är knappast svårdrivna...

Då är alla osänkbara båtar egentligen flottar då? Optimistjollar, 2-kronor m.fl. som faktiskt flyter även om de är vattenfyllda (tack vare flytelement eller tjock sandwichkonstruktion).
 
nermander; sa:
Då är alla osänkbara båtar egentligen flottar då? Optimistjollar, 2-kronor m.fl. som faktiskt flyter även om de är vattenfyllda (tack vare flytelement eller tjock sandwichkonstruktion).

Jag trodde att vi just konstaterat att Jollar tillhör båtgruppen?!?


;)
 
nermander; sa:
Då är alla osänkbara båtar egentligen flottar då? Optimistjollar, 2-kronor m.fl. som faktiskt flyter även om de är vattenfyllda (tack vare flytelement eller tjock sandwichkonstruktion).

Nja...
Om vi skall hårdra det, så är optimistjollen en båt, tills du borrar hål i den. Då blir den en flotte. (Flyter fortfarande, men mycket sämre)
 
Jag skall kanske komma med ett litet förtydligande till mitt förra inlägg.
Flotte så som jag tolkar ordet är en ganska tung och klumpig konstruktion som man inte förflyttar långa sträckor med muskelstyrka. Om man skall använda den som transportmedel är det i stort sett bara att flyta med strömmen som gäller. När jag gjorde praktik på ett företag i Värmland som har flotturer som aktivitet fick jag lära mig vad en timmerflotte (ej att förväxla med flytande badbryggor...) väger: över ett ton, lite beroende på virket man har. Dessutom flyter den ganska djupt, vilket gör att den har en ganska dålig 'skrovform' för annat än att stilla flyta med strömmen. Man kan självklart paddla en flotte, men jag rekommenderar det inte för annat än att komma ur bakvatten eller ändra 'spår' i vattnet.
Man skulle kunna använda en flotte som fast förankrad platform i vattnet i andra syften, men då lär man inte behöva transportera den många gånger.
 
badflotte

Iden med våran flotte är att ha den i en sjö, där vi tänkt att använda den som badflotte, men det skulle ju vara kul om man kunde åka ut i sjön en bit och ankra fast flotten, och därifrån bada.
 
Re: badflotte

841225; sa:
Iden med våran flotte är att ha den i en sjö, där vi tänkt att använda den som badflotte, men det skulle ju vara kul om man kunde åka ut i sjön en bit och ankra fast flotten, och därifrån bada.

Badflottar är något som hör sommaren till, bada och sola i fred för människor och insekter,

Självklart kan man oavsett definitionen sätta en utombordare på flotten för att förflytta den. En flotte är dock vanligen aningen klumpig och stor att köra, så snabbt går det inte.

Ska ni bara ankra upp flotten ute i sjön så låna en båt och bogsera ut den, så kommer ni smidigt in till land också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.