Fleecetröja

Hej

tänkte skaffa en fleecetröja av lite bättre kvalitet till hösten. Vad rekommenderar ni? Jag tänkte främst på Haglöfs eller Fjällräven. Hade tänkt använda den som en allroundtröja. Har nära till Naturkompaniet så gärna något som finns i deras sortimente.

Tack på förhand.
 
Vad är bättre och sämre kvalitet på fleece? Jag har kanske haft tur, men ingen av mina fleecetröjor har nån varit/blivit dålig :) Borde ju inte vara ett så avancerat material? I mina ögon är det konstigt att Haglöfs & co kan ta typ 900 kr för sina fleecetröjor.

Svårt att hitta rätt färg och modell ibland dock.
 
Vad är bättre och sämre kvalitet på fleece? Jag har kanske haft tur, men ingen av mina fleecetröjor har nån varit/blivit dålig :) Borde ju inte vara ett så avancerat material? I mina ögon är det konstigt att Haglöfs & co kan ta typ 900 kr för sina fleecetröjor.

Svårt att hitta rätt färg och modell ibland dock.

Nja, konkurrensen har blivit vassare, men än så levererar "Malden Mills" bättresorten.


valdemar
 
Malden mills (dvs. polartec) främsta tyg för mellanlager, alltså powertec thermal pro är ju inget annat än fiberpäls. Personligen tycker jag fiberpäls är 17 ggr bättre än fleece. Billigare, tål väta bättre, oftast längre i ryggen och har typ alltid tumgrepp.

Med främsta tyg för mellanlager menar jag isolering per vikt. Naturligtvis finns det bättre än fleece/fiberpäls. Duntröjorna är ju mycket bättre på den fronten, men ligger också på en helt annan prisnivå, och är lite mer fuktkänsliga.

Själv använder jag hellre stickade tröjor eller ullskjortor, men det är ett enbart stilmässigt och känslomässigt val. Hade jag vart rationell hade jag tagit fiberpälsen varje gång.
 
Vad gäller fleece har jag provat Intersports 199 kronors och några andra i den prisklassen. Någon/några månader så är den uttunnad och platt filtig och värmer föga. Stor skillnad både från start, då de ändå kännns hyfsade, och i längden med nämnda Polartec. Min TNF Polartec fleece är av helt annan klass, både vad gäller värme och hållbarhet..

Föredrar dock också fiberpäls. Lite synd att fiberpäls oftast inte görs med bra hög krage. Bäst känns dock ull, i alla fall i skogen.

Raskesven
 
Fjällräven kaatmai tror jag stavade det rätt. Sjukt varm och go fleecetröja som nästan inte väger någonting med g1000 förstärkningar på axlar och armbågar. Fast du får själv avgöra om du tycker det är värt att slänga 2 lax på en tröja.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.