Flatruetvägen

Jag funderar på att ta mig med rullstol mellan Funäsdalen och Ljungdalen, den så kallade Flatruetvägen, hur är den vägen? Antar att det är grusväg, men hur är det med rastplatser efter vägen, all info av vikt mottages.

MVH

Anders Andrae
 
Det är grusväg, alldeles riktigt. När du väl är uppe på Flatruet är det, som namnet antyder, ganska små höjdskillnader. Du får emellertid räkna med långa, sega motlut på väg upp från Funäsdalen
samt långa, bitvis branta utförslöpor på väg ned mot Ljungdalen.

De "rastplatser" som finns är fickor och breddningar av vägen som finns lite varstans. Mitt uppe
på flatruet finns en stor plan där många brukar stanna, inte minst husvagnar och husbilar. Med
ett så litet "fordon" som en rullstol kommer du säkert att hitta många ställen du kan stanna till på.

Flatruetvägen är populär, så det är ganska mycket trafik. Räkna med många husbilar och husvagnar på vägen. Det är ingen stor väg men två personbilar kan mötas utan problem.

Det finns ingen service utefter sträckan förutom den som naturen själv erbjuder i form av bäckar
att hämta vatten i och buskage att uträtta behov bakom.

Lycka till!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.