Fjällvandringar med ungdomar

Hej,
Min 16-.årige son i Stockholmstrakten är intresserad av att fjällvandra med en ungdomsgrupp i sommar. Finns det någon som kan tipsa om grupper/föreningar som håller på med sådant? Jag har kollat med Friluftsfrämandet men det var ganska magert där. Men det kanske finns andra, t.ex. kyrkans ungdom, osv.
Tacksam för tips.
/Olle
 
Friluftsfrämjandets TVMare gör det men de brukar kräva att man varit med och förberett sig under vintern.
Ame'n har haft sommarvandringar i fjällen för ungdom. Utbildning på plats och sen vandring ca 10 dagar totalt. Det värsta svaret man kan få om man frågar är nej.
FUB har oxså någon sommarfjällvandring.
STF har som sagt ovan.
Kontaktar dina ungdommar ett studieförbund och är tillräckligt många kan det bli en dylik övning där förberedelsebiten kan delvis finasieras på flera händer.
Lite hemmaförberedelser bottnar för en god tur.
 
Sonen och fjällvandringen

Hej,
jag läste din fråga tidigare om din 16-åriga son som ville fjällvandra med någon grupp - hur gick det? Ska han fjällvandra och blir det med någon grupp (vilken i så fall?)

Jag har själv en son som tycker om att fjällvandra (han är 19 år) men det verkar inte vara någon annan i hans ålder som har samma intresse dessvärre.

Hälsn. från "Alprosen"
 
Fjällvandring för unga

Halloj,

Jag är 23 år gammal och förstår precis svårigheterna för din 19 åriga son. I Uppsala finns det en TVM grupp inom friluftsfrämjandet som skall fjällvandra i år. Ansvarig för den gruppen är Sofie Wikberg. Det finns även en lite äldre TVM grupp för 18+ kan man säga. Den har även en facebook grupp som din son kan bli en del av utan problem.

Det kan förövrigt vara svårt att hitta vandringskompisar i 20 års åldern. Jag rekommenderar utöver friluftsfrämjandet även en skola jag pluggade på i Finland som heter Outdoor academy. Det är en del av Kronoby folkhögskola och har kortare såväl som långa utbildningar.

Vet inte om det hjälper eller stjälper :)

Skicka ett meddelande till mig om du vill så kan jag berätta mer.

/Victor
 
Dyrt för ungdomar

Det finns ju en del företag som ordnar guidade turer i fjällen, med certifierad ledare, tex STF och även jag själv gör det. (fjällvandring i norr) men en vecka i fjällen med gudie kostar ju en del pengar och det kanske inte alla är beredda på.
En tur med t.ex STF går ju lös på 6-7000 kr, men då ingår ju boende, mat OCH guiden. Visst, man kan arrangera billigare turer där deltagarna bär med sig sin mat eller själva köper i stugorna och själva betalar boendet..
För många ovana ungdomar är ju naturligtvis det bästa att få vandra med "guide", vem det nu kan vara, och då lära sig allt om vandring, matlagning och hur man uppträder i stugor osv. Sen blir det ju lättare att själva göra sin vandringar framöver.
Det är dock inte alls ovanligt att många återkommer år efter år till de organiserade grupp-vandringarna helt enkelt därför man tycker det är bekvämt och tryggt med att allt är ordnat, och att en guide håller i allting. dessutom vill många vandra i grupp därför att det är roligt med nya kontakter osv. Den sociala biten är viktig för många medans andra inte vill han någon social samvaro under vandringen. Valet är ju ditt eget...
Men, vi som är äldre och har vandrat en del måste ta tillvara det intresse som ungdomar visar och på alla sätt hjälpa dem in i fjällvärlden...
Ha de
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.