Fjällstugor och fjällstationer

När jag blir pensionär tänker jag se till att besöka de fjällstugor och fjällstugor som jag inte ännu besökt.
STF:s stugor och stationer tror jag att jag har koll på och de flesta (alla?) av BLT:s (Badjelánnda-Laponia-turism).

Nu hoppas jag på hjälp från er alla. Vilka stugor finns i fjällen? De ska vara avsedda för övernattning (alltså inte alla raststugor) men behöver inte vara bemannade.

De BLT-stugor jag hittat är Arasluokta, Kisuris, Låddejåkkå, Staddajåkkå, Staloluokta, Tarraluoppal och Tuottar.
Utöver det kommer jag på Låktatjåkka.

Nog finns det väl fler?

undrar HåkanF
 
Länsstyrelsen har säkert stugor i alla län där fjäll förekommer. Även ditt hemlän Dalarna har en liknande sida.
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/fjallen/stugor-i-fjallen/Pages/default.aspx
I broschyren för Södra Kungsleden nämns några fler än de som står där, men jag antar att de inte klassas som fjällstugor. Den leden går trots allt genom en stor del skog.

Låter som ett roligt projekt. :)

Mmm... det är lite svårt att avgränsa. Vad räknas egentligen som fjällstugor? Jag bryr mig i varje fall inte om stugboende som måste bokas i förväg. Länken du gav mig fyllde på listan med ytterligare tre stugor. Tack för det!

Mitt "hemlän Dalarna"...? Njaaee...
Jag är född i Skåne (3 år), växte upp i Dalarna (20 år) men har bott hela mitt vuxna liv (40 år) i Örebro län. Så jag känner mig mest hemma här. :)

HåkanF
 
På den norska sidan

I Norge finns en del som man kan passera från den svenska sidan.
Muorkihytta, Lomihytta och Sårjoshytta, dem når man väl bäst från Sårjåsjaure eller Pieskehaure
Från Hukejaure alt Unna Allakas når Du Cunojavrehytta, Hunddalshytta, Caihnavaggehytta samt Gautelishyttan.
Säkert kommer det fler tips.
Yvonne
 
Mmm... det är lite svårt att avgränsa. Vad räknas egentligen som fjällstugor? Jag bryr mig i varje fall inte om stugboende som måste bokas i förväg. Länken du gav mig fyllde på listan med ytterligare tre stugor. Tack för det!

Mitt "hemlän Dalarna"...? Njaaee...
Jag är född i Skåne (3 år), växte upp i Dalarna (20 år) men har bott hela mitt vuxna liv (40 år) i Örebro län. Så jag känner mig mest hemma här. :)

HåkanF

Ja, det kan nog vara bra att dra lite gränser. Övriga finns förhoppningvis kvar ifall du skulle få slut på turer att göra. :)

Det var inte ditt nuvarande hem jag syftade på, utan just där du växte upp. Har lite koll iaf efter att ha läst flera av dina välskrivna vandringsberättelser. :)

Lite bökigare, men Lantmäteriets karttjänst kanske kan ge ytterligare stugor. Om inte annat är det lätt att via den hitta var exakt de ligger.
 
Naturskyddsföreningen och Svenska fjällklubben har stugor, och antagligen andra föreningar också. Friluftsfrämjandet kanske? Men dom måste antagligen bokas i förväg så det kanske inte räknas.

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/som-medlem/hyr-en-stuga/aktse
http://www.fjallklubben.se/sfk/sfk/klubbstugan.html

Bara ett förtydligande, fjällklubbens stuga är för medlemmar, dvs ingen öppen stuga som vem som helst kan boka.

Christian
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.