Fjällsäker, vad är syftet

Så har man läst årets nummer av tidningen Fjällsäker igen. Jag vet dock inet riktigt om jag vågar ge mig av till Norrland efter detta.

Tidningen måste ha ett syfte, och jag hoppas det är ett bra syfte. Men vad som hänt är ju att man satt samman en mängd texter om hur farligt fjället är, vilka olyckor som kan hända och om hur ofantligt erfaren man måste vara.

Om syftet är att skrämma bort den sista turisten från den svenska fjällvärlden så är man på god väg att lyckas.

mvh Christian
 
Årets Fjällsäker något krystad, men...

Har också läst årets upplaga av Fjällsäker. Har för mig att Gunnar Andersson skrev en artikel i Utemagasinet för något år sedan, där han förde fram liknande åsikter som du. Jag håller delvis med dig, även årets version innehåller en hel del "gör inte", "akta dig för", "se upp för" osv. Men jag tycker mig ändå se vissa försök till förändring. Jag får också en känsla av att man försökt "tuffa till" artiklarna genom att använda coola och "moderna" formuleringar. Det känns i och för sig ganska krystat, men i exempelvis artikeln om det unga paret som irrade bort sig i Jämtlandsfjällen så står det något i stil med: "våga ta för dig av vår härliga fjällvärld, men..." Det är ju i alla fall ett steg på vägen. Nu verkar det åtminstone inte som om man direkt avråder folk från att vistas i fjällen.

MVH
Petra
 
Respekt och Hänsyn

Jag har inte läste tidningen i år. så jag kanske inte har något att säga till om men jag tror att om man har respekt för fjällen (laviner, frysningar, oväder) och mycket annat så är det inte så farligt. klart åker man ut i fjällen så är de ju en fördel om man har karta och har alla fall varit utaför stadens gator en gång och det antar jag att du har. nä men jag tror att om man tar hänsyn till naturen så funkar det. och som sakt man lär sig av misstagen om dom inte är allt för stora. så kom gärna till Norrland och vandra, klättra paddla mm för jag lovar att det är oerhört vacker bara man öppnar sina ögon tillräckligt.


[Ändrat av rebuz 2003-01-08 kl 14:45]
 
Du har helt rätt i dina åsikter Rebecka, och jag är inte orolig att åka till Norrland. Men tidningen fjällsäker kan skrämma även den bäste.

För de av er som inte läst den, ta tag i ett exemplar och läs. Mera info om tidningen och dess utgivare (Fjällsäkerhstrådet) finns på http://www.environ.se/fjallsakerhet/

mvh Christian
 
Hellre..

Även om tidningen kanske är avskräckande så hellre...

*Att tio osäkra väljer en enklare tur, kanske
med mindre lite mindre upplevelse-behållning.


*Än att bara nio av tio kommer tillbaka..
 
Re: Hellre..

Hertz; sa:
Även om tidningen kanske är avskräckande så hellre...

*Att tio osäkra väljer en enklare tur, kanske
med mindre lite mindre upplevelse-behållning.


*Än att bara nio av tio kommer tillbaka..

Visst, det är ju klart att det är bättre. Men det finns väl en gräns för när man är för försiktig med. Jag har dock ej läst årets upplaga, men de brukar inte vara så hemskt olika från gång till gång. De har en tendens att överdriva det hela lite. Man kan ju tala om vilka faror det finns men samtidigt tala om hur man kan skydda sig mot dem. När man läser tidningen så får man en känsla av att man läser en broschyr om vilka följder cancer har.
 
Re: Hellre..

Hertz; sa:
Även om tidningen kanske är avskräckande så hellre...

*Att tio osäkra väljer en enklare tur, kanske
med mindre lite mindre upplevelse-behållning.


*Än att bara nio av tio kommer tillbaka..

Jodå, men man kan skriva på olika sätt. Ge mig nåpgra miljoner så skal jag nog kunna få till en skrift som skrämmer folk från att gå ut efter skymningen i ala Sveriges tätorter. Det finns hur mycket farligt som helst man skall skriva om då. För att inte tala om alla saker som man bör ha med sig och det som kan vara bra att ha.

* pepparsprej
* Ljudligt larm
* baseballträ
* Reflexer i alla kläder
* broddar
* karta
* mobiltelefon
* nödnummer

osv osv.

Allt kan man skrämmas med. Det som skrämmer mig är det sät som fjällsäker använder våra skattemiljoner.
 
Vad man än läser och tycker

Visst hade Gunnar Andresson rätt i sin kritik då och nu och visst kan man tycka att det är tönt. Men vad man än läser så begrunda vem avsändaren är och sen vem är målgruppen.

Efter att ha fått frågor om UL vandring midvintertid i Fjällen och sett vissa av trådarna här på Utsidan så undrar jag, hur illa kan det gå? Tja statistiken döljer ju innehållet i okunskaperna men även en massa personliga öden, och då tänker jag inte bara på de som klantar till det för sig.

Samtidigt är det trist att ett såpass fint tillfälle som tidningen Fjällsäker är lyckas gång på gång med att skrämma bort från Fjällen. För dylika hemske uppgifter som står i Fjällsäker står inte i reseföretagens kataloger över Alperna!

Tyvärr är inte ett gott omdöme allom förunnat och uppenbart är att redaktionskommiten på Fjällsäker fortsätter att hålla pekpinnen framför LUSTEN att vara ute i naturen.

Skandal på skattemedlen! Fjällsäker borde innehålla mer om hur man förvärvar fjällerfarenheten i fjällen, pö om pö, för det är ju ju härligt att vara ute!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-01-09 kl 09:47]
 
En ide vore om fjällsäkerhetsrådet sammarbetade mera med de organisationer som finns och inte bara hade pekpinnar utan mera info om arrangörer, andra informationsgivare och liknande.

Varför inte ge stf, friluftsfrämjandet mfl möjlighet att marknadsföra sina arrangemang.
 
Skrämmer nybörjare

Problemet med tonen i Fjällsäker är väl att nybörjare får intrycket att det krävs fjällerfarenhet motsvarande en halv mansålder för att våga ge sig ut i markerna. Alltså låter de hellre bli, vilket ju är oerhört synd. Mer erfarna friluftsmänniskor kan nog både ta till sig varningsorden i Fjällsäker och tillämpa dem när det behövs.

Håller med om att de stora friluftsorganisationerna borde få medel för att själva marknadsföra sina arrangemang och förklara vad som krävs för att kunna genomföra det på ett säkert sätt.

Petra
[Ändrat av madir 2003-01-09 kl 13:22]
 
Förvånad

Jag är lite förvånad över Christian Almgrens inställning till tidningen Fjällsäker.
Har själv inte läst årets upplaga ännu men ser fram emot den. Tanken med den här sortens information är väl helt enkelt att vara en motvikt till all den glamorösa information som vräks över oss. Med bilder på skidåkare som tycks trivas bäst i lusten ovanför fjällsluttningarna. Vår familj, två vuxna och tre nyfikna tonåringar brukar dra till fjälls varje år. För oss har det varit självklart att läsa Fjällsäker när vi har landat på stationen där uppe. Vi är sörlänningar med ofarliga vintermiljöer runt knutarna och har full respekt för fjällens dolda faror. Då är det väl bra att Fjällsäker finns? Dom gör ingen hemlighet av att tidningen ska varna och ge råd, att den är en motvikt mot solskenstidningarna. Jag är glad att mina tonåringar läser tidningen innan dom ger sig ut på dagens fria åkning. Jag är rädd för att angreppen på Fjällsäker sker från en snobbhylla där självgoda besservissar tror sig ha de rätta åsikterna i alla lägen. Sign. Lite "FjällOsäker men mycket Fjällälskare".
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.