Fjällrävens Stretch

Hallå Allesammans!
Det är dags för mig att införskaffa ett par nya slitstarka byxor. Jag har under de senaste åren använt mig av ett par fjällräven brallor som är gjorda fullt ut av G-1000, vilket jag gillar då de både är tåliga och lätt att impregnera med greenland vaxet OSV. De byxorna har nu gjort sitt och är på väg att kasseras, vilket får mig att undra vilka byxor man ska köpa näst.

Jag har tittat lite på Fjällrävens Keb Gaiter Trousers som verkar vara bra och funktionella, men de innehåller stora delar stretch material, vilket jag inte riktigt gillar. Jag har visserligen inte någon större erfarenhet av just fjällrävens stretch material, men i min erfarenhet brukar sådana material inte hålla så bra som försäljaren menar att de ska göra. Är det någon här som har erfarenhet av fjällrävens stretch som vågar uttala sig om hur den är, hur mycket den tål, ventilerar m.m. eller rent av någon med erfarenheten av den sortens byxa?

Tack i förhand.

// Daniel.
 
Kanonbyxor...har dom själv, och har även ett par vanliga keb, som jag har haft under en längre tid...utan något problem med stretchtyget hållbarhet hittills.
 
Kanonbyxor...har dom själv, och har även ett par vanliga keb, som jag har haft under en längre tid...utan något problem med stretchtyget hållbarhet hittills.

Härligt att de funkar bra, men måste ändå fråga hur mycket du använder dem och vilken verksamhet du använder dem till? Är det bara mindre vandringar eller större expeditioner? Hur håller de i tvättmaskinen? Hur ser stretchen ut efter 10 tvättar? Hur bra står stretchen emot vind och väta, för vad jag förstår kan man inte vaxa stretch delen.
 
Gaiter Trousers No. 1

Du kanske ska kolla in Fjällrävens Gaiter Trousers No. 1. Många lika funktioner med utan stretch. Idén med serien är väl också att man lätt ska kunna byta ut delar av plaggen när dom slits ut.. Jag känner flera som har den och är nöjda. Själv tycker jag båda byxorna är för vida i benslutet och hade istället valt Chevaliers Arizona pro pant eller denna om man vill ha avtagbara ben. http://www.chevalier.se/product/devon-zip-off-pant
 
Ok så att din fråga gäller slitstarka byxor......byxor med stretch är inte lika slitstarka som utan, så är slitstark en av dina viktigaste parametrar så skulle jag välja utan stretch.

Kebbyxan är klart tunn och välventilerad...klart tunnare än den "normala" friluftsbyxan.....det är ingen fristadsbyxa.
Är i skogen varje vecka...men inga långexpeditioner här;)

Tvättade har de blivit någon enstaka gång ...undviker det så mycket som möjligt.
 
Nä, att stretchen inte är lika hållbar som G-1000, det kan till och med jag förstå, men mina intentioner med denna post var mest att jag ville höra lite vad byxan går för, alltså om den håller måttet ute i det fria och inte bara som ett "mode plagg" på stan som man ser många använda de till.. ;P
Jag är ute efter ett par byxor med bra ventilation. Jag tycker att fullt ut G-1000 brallorna kan bli lite varma ibland, speciellt på sommaren, därav att jag undersöker stretchen just nu.
 
Har ett par Keb sedan tre år tillbaka. Stretchen är precis som jag förväntade mig, luftig, slitstark och riktigt bra överlag. Enda problemet jag stött på är sömmarna i grenen, men det är jag inte ensam om. Som tur är har FR och Naturkompaniet (Där jag köpte mina) jäkligt bra kundservice när det gäller detta.

Har framförallt blivit att jag använder mina Keb när jag klättrar. Sjukt smidiga att ha på klippan och skönt då man kan enkelt ventilera trots att man har sele på sig.

I regn håller ju inte stretchen så jätte bra, men det är inget man kan förvänta sig heller.

Vill du ha en smidig, skön och luftig byxa så är Keb ett bra alternativ!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 Fjällrävens dunpriser Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.