Fjällräven skaffar sig monopol på friluftsliv?

Men bara för att ett företag både äger butiker och tillverkar varor så innebär det ju inte att allt i butiken är tilverkat av dem.

Jag handlar fortfarande Barilla-spagetti i ICA, trots att ICA marknadsför sina egentillverkade varor.
 
chralm; sa:
Jag handlar fortfarande Barilla-spagetti i ICA, trots att ICA marknadsför sina egentillverkade varor.

Ja, det är ju bra om det funkar på ett sådant sätt, men om nu Fjällräven / Fenix Outdoor verkar vilja ha kvar sina egna märken till 95%, så kommer ju marknaden att se riktigt trist ut om några år.
 
nickelag; sa:
men om nu Fjällräven / Fenix Outdoor verkar vilja ha kvar sina egna märken till 95%, så kommer ju marknaden att se riktigt trist ut om några år.

Men senast jag var inne i deras butiker så såldes fortfarande andra märken.

Är inte denna diskussion lite hypotetisk?
 
chralm; sa:
Men senast jag var inne i deras butiker så såldes fortfarande andra märken.

Nej, inte alls! Utbudet minskar för varje säsong. Visst finns det kvar några andra märken, men det är inte något större sortiment man får titta på från dem.

Jag vill inte ha fjällräven, jag vill ha något som passar min kropp och som dessutom fungerar utomhus!
 
Jo, men låt oss spåna frammåt...

Jo, visst finns det fortfarande andra märken i butikerna, men om det nu var så att händelsen i våras med att Optimus inte fick säljas i butikerna är den idé ledningen har så verkar det ju gå klart utför. Fungerar det däremot som ICA att man har egna märken och låter andra också ha en stor del av butiken så är det ju så klart helt ok.

/ Nicke, som drar till jobbet nu...
 
Begránsat urval och dyrt

Sverige är ett land som i de flesta sektorer har en hög koncentration bàde i producent- och distributions leden, fà importerade varumärken, starkt nationalism i varumárkes-valet, med ett relativt begránsat utbud och höga priser som följd.

Detta är extra tydligt i traditionella och mogna sektorer, men kommer naturligt step-by-step även i nyare sektorer som vuxit fram starkt de senaste àren, som exempelvis Outdoor-sektorn. Ofta pushas detta fenomen pà av de svenska konsumenterna sjálva, som gárna váljer det trygga och invanda framför nya och okánda márken; om det ár ett válkänt svenskt gammalt varumárke, desto báttre. Inget ont i det.

Eftersom jag sjálv är i sko-branchen följer jag alltid med intresse sko-debatterna pà detta forum, och förvànas till exempel alltid av hur fà varumárken som debatteras, och den márkbara avsaknaden av alternativ .

 andra sidan är ju just Outdoor-kunden ofta en extremt intresserad och initiread kund som vet vad han vill ha och är beredd att leta lánge tills han hittar det. Samtidigt ár det mànga outdoor-entusiaster som sjálva startar företag inom branchen, däribland áven butiker, import-agenturer etc., varfór jag tror att det alltid kommer att finnas alternativ till de stora kedjorna, bara man letar lite.

Jag tror áven exempelvis Fenix är medvetna om detta, och inte kommer att förvandla sin butiker (vilka sákerligen ár egna profit-centers) till enbart försäljningsoutlets för sin egna produkter, dà detta förmodligen inte skulle leda till att vinner nàgra nya kunder, snarare tvártom.

MVH /Mats
 
Re: Begránsat urval och dyrt

malindo; sa:
Eftersom jag sjálv är i sko-branchen följer jag alltid med intresse sko-debatterna pà detta forum, och förvànas till exempel alltid av hur fà varumárken som debatteras, och den márkbara avsaknaden av alternativ .

Det kan nog bero på avsaknaden av andra märken i våra butiken. Försök hitta tex en scarpa-vandringssko i Stockholm. Du får det inte lätt kan jag avslöja. Åker du till tyskland eller frankrike etc så hittar du allt möjligt, inte bara lundhags och meindl.

Om ingen eller få kan köpa skon så kommer få att kunna diskutera den och inga kommentarer/diskussioner kommer fram vare sig de är bra eller dåliga. Avsaknaden av diskussioner behöver alltså inte innebära ett ointresse från konsumenternas sida.
 
Aledningen till min komentar var ju just denna: avsaknaden av alternativ i Sverige, och inte pà nâgot vis för att vilja pàskynda att forumets debattörer är enkelspâriga, enbart intreserar sig för ett fàtal märken etc. Alltsà är vi eniga.

MVH /Mats
 
Visst är vi enkelspåriga!

Titta bara på hur många och långa diskussioner om Hillebergs det finns...

Det är naturligtvis svårt att föra in ett nytt märke på marknaden. Distributören vet att svensken gärna inte överger de kända märkena och vågar kanske därför inte satsa på nåt nytt. Konsumenten får aldrig veta att det finns andra märken, eftersom distributörerna inte tar in nya märken. En ond cirkel. Nån måste bryta mönstret! Kunden eller distributören?

/Håkan
 
Jag jobbade tidigare i VVS branchen som exportchef pà ett spanskt företag: i den branchen var svenskarna bland de mer svàrflörtade i várlden: nationella regleringar för att gynna inhemska företag och försvàra import, hög koncentration i grossist-ledet och ganska enkelspâriga (ursákta!) rörmokare som enbart kunde tänka sig att byta sitt gamla varumárke över sin döda kropp! Följden blev som valigt densamma: begránsat urval för kunderna och öskáliga konsumentpriser.

Skillnaden i Outdoor sektorn är en mycket högre kunskapsgrad bald konsumenterna: jag kan tánka mig att ni vet ganska mycket mer om funktion, prestanda, márken etc. i era outdoor-prylar án om er vattenkran...
 
Re: Re: Inte bara av ondo...

Håkan K; sa:
ulf_n; sa:
Till Fenix försvar ska man dessutom tillägga att dom förutom på butikssidan inte köpt upp konkurrerande bolag, en annars inte helt ovanlig strategi. Tierra, Primus och Höyfjellsutstyr har istället fått kompletterat fjällrävens sortiment. En stark ägare bakom dessa märken är snarare en garant för att de ska kunna finnas kvar, något som annars inte hade varit helt självklart.

- Fjällräven var en tillverkare av friluftsutrustning
- Tierra var en tillverkare av friluftsutrustning
- Friluftsbolaget var en butikskedja för friluftsutrustning
- Naturkompaniet var en butikskedja för friluftsutrustning
- Högfjellsutstyr var en butikskedja för friluftsutrustning
- Primus var en tillverkare av friluftsutrustning


/Håkan



Okej, ett litet förtydligande:
- Fjällräven och Tierra var visserligen båda tillverkare av friluftsutrustning men dom konkurrerade knappast om samma kunder.
- Högfjellsutstyr är visserligen en butikskedja men som avd jag vet bara finns i Norge? Alltså inte där fjällräven framför allt håller till (nämligen sverige och tyskland).

Vad gäller utbudet i butiker kopplade till Fenix skulle jag tro att dom gör sig själva en björntjänst om dom plockar bort märken från andra tillverkare. Detta öppnar ju nämligen möjligehten för andra butiker att slå sig in! Dessutom säljer vad jag kan minnas Naturkompaniet inte en enda fjällrävenprodukt?

Någon fråga efter bra butiker i Stockholm: Sportkompaniet på Kungsgatan 68 har otroligt duktig personal och ett väldigt brett utbud. Även KG Jonsson ute i Solna är bra och dessutom hyfsat billiga!

/Uffe
 
Ulf,

jag är ganska så säker på att varumärken som konkurrerar med Fenix-husets egna kommer att fasas ut ur butikerna. Det var ju nära att det hände med Optimus, trots överlägsen produkt. Endast externa varumärken av "Barilla-värde" kommer att finnas kvar - tex Hilleberg och kanske Norröna.
Haglöfs finns det knappast plats för eftersom de är en konkurrent till BÅDE fjällräven och Tierra, men det är möjligt att deras marknadsandel är så stor att Fenix förlorar på att slänga ut dem. Lundhags kängor har sin plats, men inte deras kläder och ryggsäckar, osv.

Till exempel rensades ju Berghaus ut ur Naturkompaniets sortiment för några år sedan, trots att deras ryggsäckar är efterfrågade på svenska marknaden.

Min prognos:
TNF försvinner ur sortimentet, Tierra blir 500 dyrare per plagg (efterso Tierra gått med förlust och eftersom man kan ta ut mer pengar i det segmentet).

En annan fråga är vad som kommer att hända med Naturkompaniet och Friluftsbolaget.
De är idag allt för lika (är det någon som aldrig har sagt Friluftmagasinet?), och kommer förmodligen att segmenteras så att den ena blir mer teknisk och den andra mer folklig.

Om det skulle hända, vilket är troligt, så skulle det bereda plats för även de externa varumärkena.
[Ändrat av Nordesjo 2002-07-12 kl 14:18]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.