Fjällräven Pak5

Tufft namn, Pak5... Spana in http://www.pak5.com/

Reklamen utlovar bl.a. lätta trekkingbyxor à 410 g; ryggsäck 40l à 890 g... Sådär superduperlätt kan man inte anklaga det för att vara, men ändå hyfsat ok...

Men kanske får man en massa kvalitet för de extra grammen (jämfört med det allra lättaste)? Nån som har klämt och pillat på prylarna? (Vissa av oss missade ju Vildmarksmässan...)
 
Senast ändrad:
Har har kollat på den och är inte imponerad....ser bara ut som lite mer tyg än en golitepåse.
Intressant att det står 40l, den jag kände på naturkompaniet i Linköping var bara på 30...och personalen sa att den bara fanns i 30 l. Mystiskt....Sak samma den var för liten för mig.

För det priset (1500) finns andra säckar som är mer prisvärda: golite, bergans helium, haglöfs lim 55. Helt beroende på vad man vill ha. Själv har jag beställt hem en LIM55 till lokala naturprylsaffären för att testa och se om den är ngt bra. Den förra modellen satt ju bra iallafall.
 
På den tiden jag jagade lättaste klättergrejorna stog det alltid optemistvikter på stencilerna och när man vägde själv var det tyngre, ja t o m mycket tyngre, m a o inget nytt under solen....Hushållsvåg i säcken med till boden får dem måhända på sikt att skaffa en kundvåg...
//J
 
På den tiden jag jagade lättaste klättergrejorna stog det alltid optemistvikter på stencilerna och när man vägde själv var det tyngre, ja t o m mycket tyngre, m a o inget nytt under solen....Hushållsvåg i säcken med till boden får dem måhända på sikt att skaffa en kundvåg...


I detta fall diffade det kraftigt mellan förstasidans bild och när man klickade på prdukterna, lustigt nog till kraftig nackdel för prylarna. Byxorna fick 710 g och dunvästen likaså... Vad det sedan väger i verkligheten är nästa fråga...
 
Fjäderlättarna har ju redan förut rapporterat om Pak5 och på mässan nu så gick jag med dem och tittade på grejerna.

När det gäller ryggsäcken så blev jag förvånad över att det de lättat mest på är bärsystemet (mesh och tunn perforerad stoppning i remmarna). Tyget i säcken verkade däremot inte vara särskilt tunnt.

Jackans luva har en resår runt öppningen som vi inte lyckades lista ut hur man låser, det fanns inga snörlås på den. Resåren baktill på luvan såg däremot intressant ut.


Men plaggen riktar sig väl inte riktigt till oss rutinerade lättpackare utan är nog mer ett sätt att få "vanligt folk" att använda lite lättare grejer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.