Fjällpulka

Ser att det finns en enklare variant av Fjellpulken, kallad Transporter 155, för ca 1600 kr. Någon som har någon erfarenhet av denna?

Den är 155 x 50 cm och gjord i plast (polyetylen), väger 4 kg och lastvolymen uppges till 300 liter.

Är ute efter en pulka för skid- eller kanske snöskotur i fjällen. Tycker att expeditionspulkor från Fjellpulken är väl dyra, samtidigt som barnpulkor kanske är lite små och klena. Kanske kan en sådan här Transporter vara ett alternativ. Att själv fixa med kapell, skaklar mm ser jag inte som något problem.

/M
 
Den här typen av pulkor fungerar utmärkt i kombination med Ikeapåsar med dragkedja. Nackdelen är att man kan få in mycket nysnö i pulkan men det väger knappt något ändå. Följsamheten i ojämn terräng är bra. Har inte provat den specifika pulkan.
 
Jag köpte en Fjällpulken Transporter till förra vintern men det blev inte så mycket användning utav den, lite för dålig vinter i östergötland. Men det lilla jag provade den så är jag mycket nöjd över hur lätt den går i snön. Jag har sytt en pulkapåse i vattentätt tyg och satt fast gummicord samt 3 st remmar över för att fästa packningen.
XXL säljer pulkan till riktig bra pris då jag gav 1500:- förra hösten.
http://www.xxl.se/vintersport/pulkor-vinterlek/pulkor-tillbehor/transporter-mod-155-1084845
 
Skaffade en Fjellpulken Transporter som jag sedan använde under en 12-dagars snöskotur mellan Grövelsjön och Storulvån. Eftersom det var min första erfarenhet av pulkatur så har jag inget att jämföra med. Men jag tycker ändå att jag kan säga att jag är fullt nöjd med pulkan.

På skrå gled den ned något i sidled men tyckte inte det gjorde så mycket. Kanske att man kan förbättra skråegenskaperna genom att skruva fast några längsgående lister undertill med bättre grepp än vad själva pulkabottnen har. Någon tipsade också om att man kan montera som små kölar av metall, antingen undertill, eller på sidorna och då som uppfällbara. Någon som känner till om detta är en bra lösning?

Som dragbälte hade jag ett gammalt ryggsäcksbälte som jag modifierade något med fastsydda D-ringar. Skaklar gjorde jag av dubbla lager elrör där det medföljande repet träddes i och fick ta upp kraften vid drag. De fungerade relativt bra. Något för veka vilket gjorde att de vid brantare nedförslut böjde sig kraftigt (dock utan att gå av!) och man fick pulkan på sig. Håller utkik efter stadigare rör till detta! Med det bälte jag hade var det å andra sidan enkelt att i kraftigare medlut vrida bältet ett halvt varv och få pulkan framför sig istället. Kommer också att göra om infästningen av repet till bältet, vilket inte fungerade riktigt bra. Problemen berodde bl a på att det medföljande repet efterhand töjde sig.

Sydde kapell/påse av ett enkelt festivaltält från CO. Stor rullöppning i hela pulkans längd med iträdda elrör (reserv för skaklarna!) fungerade bra. Gjorde en mindre öppning i framänden med remstängning, men använde inte den så mycket.

Pulkan fick precis lagom plats i absiden på ett Hilleberg Nammatj 2 GT, och med plats kvar för fotgrop, Trangia mm. Skönt kunna sitta inne i tältet och greja med packningen.

För övrigt så fungerade pulkan mycket bra för vedkörning hemma vid stugan!

*******
 
Något för veka vilket gjorde att de vid brantare nedförslut böjde sig kraftigt (dock utan att gå av!) och man fick pulkan på sig.

Ett tips här är att ta en replängd på ca 1,5 meter och fästa båda ändarna av den i fronten av pulkan. På så sätt får du en "broms" som torde få pulkan att gå klart långsammare i nerförsbackarna :).
 
Jag byggde skaklar av glasfiberstavar från IMEX i vintras. Fungerade över förväntan, men för bäst stabilitet är det nog enklast att köpa och montera fjellpulkens skakel. Det blev stor skillnad i stabilitet med korsade surrade stavar.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.