• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fjälledarutbildning

Hej
tar studenten nu till Sommaren och har länge velat jobba med ett yrke där man är aktiv och jobbar med människor, har dock ett brinnande intresse för uteliv och när jag fick reda på att det fanns en fjäll och vildmarksledarlinje i Malung så visste jag vad jag ville fortsätta med efter gymnasiet.
Har även sökt runt lite på nätet och hittat en liknande skola i Storuman som också är lika intressant.

och nu till mina frågor...

Finns det fler än dom har 2 skolorna som har en fjälledarutbildning?
Hur svårt är det att komma in på skolorna? åldern på dom som är i skolan värkar vara runt 24 och jag är bara 18, kan det vara något hinder?

Jag som person vart aktiv i alla möjliga sporter mellan Undervattensrugby och bouldering. Nästan alla mina sommar, sport och påsklov har tillbringats i fjällen eller i skärgården. Sommarjobbat 3 år på barnens ö och gått Teknisk linje på gymnasiet.
Så vad tror ni om mina chanser att komma in?

Med vänliga hälsningar
Simon
 
Det finns några stycken...

Sjöviks fhs har Vägledarutbildning som borde kunna vara av intresse.
Det finns en annan utbildning i Åre (eftergymnasial) som är rätt bred. Kompisen gick där förra året och var hyfst nöjd även om det gärna blir mycket bredd och lite djup...

Tips: Kolla med någon som gått det senaste året för uppläggen varierar över tiden och mycket är (tyvärr) lärarberoende. Och lärare kan som bekant vara bättre och sämre...

Har själv tillämpat BP's "lerning by doing" (dvssjälvlärd) och har tyvärr därför inga kunskaper av någon av skolornas upplägg.

Lycka till.

Vänligen/Dag
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.