Fjäll och fest, hur hör det ihop?

[tidigare personangrepp]

Diskussioner spårar ur, byter spår och har stundtals hård ton och är alltid befolkade av besserwissrar på den här sidan. Men personer som kommer med plumpa personliga påhopp tycker jag kan hålla sig kvar i sandlådan hemma på den egna gården. En viss respekt tycker jag ändå att man kan kräva.
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu har ni tänt en gammal stfpersonal rejält.
Jag heter Simon Jakltund och har tidigare arbetat 9 år på Storulvån och inom föreningen.
Nu skriver jag som privatperson och för inte stf:s talan. Min roll under fjällfest var att föreläsa, hålla snowkitekurser samt andra turer om vädret ej tillät kiting.
Jag ska blubba ur mig massa här. Håll till godo med mina enkla men ärliga reeflektioner:

Konstruktiv feedback är bra för ett arragemang. Det lämnades av flera som deltog. Det växer fjällfest av och blir bättre av. Os var kanske inte kanonarr första 3 åren. Jag tycker fjällfest är ett kanonarr som välkomnar många till fjälls. Alkoholregler o policys berör jag inte ens,.den bollen tycker alla lika om och om den stämmer kommer Storulvån ta hand om det.

- Säkerhet? Gudierna står för den på de ledda turerna. De gör riskananlyser varje morgon. De gjorde ett kanonjobb som inspirerade folk att var ute trots hårt väder. Vädret om något kunde uppmanats till att kröka för tex sylarna var omöjliga att komma upp till. Istället var tongångarna UT ska vi , det är därför vi i första hand har letat oss hit. Det bästa av dagen!
Mig veterligen var det inte en enda incident i det hårda och fostrande vädret pga av duktiga förare. De är rutinerade och kan leta efter ”ett gömt tält” på en ”otillgänglig” personaltopp vissa guider har varit ca 3000 ggr på. Vi ställde in två kitekurser pga hårda vindar och lyckades genomföra en. Personligen var jag och rockade loss på dansgolvet till ca 2 på natten för att kliva upp 05.45 för att kolla sista uppdateringer på yr.no för att planera dagens aktivitet. Jag och de andra guiderna har tydliga riktlinjer med vad gäller säkerhet, riskananlyser m.m. Här ligger STF i framkant vad gäller planering av turer samt riskbedömning. Finns gediget material att följa och som dokumenteras. Ger man sig av på egna turer? Ja vad ska man säga? Sunt förnuft, vi "kottar" som höll turer ansvarar för gruppen. Vi kanske inte han se dessa superbakfulla människor som smög iväg till fjälls. Där har vi väl alla ett ansvar att avråda som medmänniska om vi upptäcker någon som kan va en risk för sig själv. Samma sak som bil, ta nyckeln eller sno stighuden.

Vad kännetecknar en fest?. När Storulvån har en vissångerska, trubadur eller bara fjälltystnad så äter sällskap 3 rätters och dricker röflöjt. De har en go kväll som kanske betyder fjällfest för dem. Runda i hatten och betydligt mer berusad än vad jag såg förra helgen. Men de går till blåhammaren nästa dag – själva. Detta sker betydligt oftare än fjällfest. De flesta är medlemmar. Ska vi ha alkoblås på första ledkryss ?
Sen om man dansar och är gladast på bygget, Måste man då ha druckit alkohol? Flera nykterister dominerade på dansgolvet. Men de kanske får sån träningsvärk att det är farligt att ge sig ut på topptur dagen efter?

Under ca 15 säsonger har jag partat loss ett fåtal gånger på Ulvån. De gånger det varit så har det varit i ett annorlunda forum vilket lett till nya människomöten och potentiella nya medlemmar till STF. Vi pratar vertex, fjällfest och något till. Hur många medlemmar eller i alla fall infospridning har inte dessa tillfällen bidragit till? Hur många medlemskap säljer man i vindskydden till redan medlemmar? Eller vill vi inte ha fler medlemmar? Vad är kriterierna på en medlem? Om det är att vara lycklig så finns det många sätt att vara detta. Tänk om en riktigt alkoliserad människa kommer till fjällfest och inser att den ska dricka mindre för fjällen är så fantastiska? STF:s motto "lär känna ditt land" är klockrent och många som aldrig besökt Storulvån och dess fjällvärd hittar dit pga liknande arrangemang.

För mig betyder tex fjällfest att ett hundratal vänner som har gemensamma intressen och framförallt fjällen träffas under några dagar. Vi delar erfarenheter, kunskaper, historier och blir inspirerade på mer friluftsliv eller äventyr. Det är så roligt, som en familj och då dansar jag gärna till ett liveband en av kvällarna. En perfekt avslutning på en härlig fjälldag. Det blir en härlig kontrast till att dela ett russinpaket i ett vindskydd eller samtala med en annan fjällfarare ute i en stuga. Väger lika tungt för mig.

Sen låter det ju som fyllefester. Inga spyor, inga bråk, typ 3 tappade glas. Sen var det glädje och party. Varför skulle det inte höra hemma på Storulvån? Måste det vara fjällpest?

Vill man bara testa skidor finns det andra forum. Gilla läget – kom på fjällfest, hjälp till att göra den festlig och njut av det du vill njuta av. Det mesta får plats på fyra fullspäckade dagar.

/Simon som har har 98% långkalling i fjällen men då och då tar på dansskorna och knäpper en kall. Och njuter lika mycket av det!
 
sömnbehov

Jag var inte varit på fjällfest men jag skulle föredra att sova mer än 3h 45 minuter före en dag på fjället men så är jag sörlänning med kanske stort sömnbehov. Jag har träffat Simon på kitekurs och då gjorde han ett mycket bra intryck (glad, positiv och kunnig på kite och fjäll) och jag har ingen aning om hur mycket sömn han behöver men jag behöver definitivt mer.
Det finns forskning på hur sömnbrist påverkar bilförares reaktioner för den som orkar söka och det har jämförts med rattfylleri.

Men jag vidhåller att var och en tar ansvar för sig, inom lagens ramar.

/Patrik
 
Patrik: Det är enorm skillnad på att vara ute på fjället och att sitta i en bil.
I bilen sitter du i ett mjukt säte med varmluft strömmande kring öronen. Efter en natt med bara 3:45 timmars sömn blir du raskt vaggad till sömns.

Men att vara ute i friska luften och hålla igång är en helt annan sak. Det kanske inte blir lika bra som annars, men det att ta in bilkörning i jämförelsen är lite långväga.

Eller för att återgå till jämförelsen med Vätternrundan som redan gjorts:
Arrangörerna rekommenderar/(kräver?) sex timmars sömn efter fullbordat lopp. Varför då? Jo därför att vissa deltagare har satt sig direkt i bilen efter loppet och somnat i tidigare nämnda mjuka säte med varm fläkt och brakat in i en klunga deltagare med dödsfall som följd. Bara för en stund sedan satt samma förare på en cykel men var inte ens i närheten att somna eftersom han höll igång i kylig luft och med en del adrenalin i ådrorna. förmodligen var föraren till och med pigg när han satte sig i bilen eftersom han gjorde bedömningen att det skulle gå. Men bara 10-15 minuter senare somnar han. Detta är snarare den jämförelsen som ska göras.
 
Risken med sömnbrist på fjället handlar ju inte om att man riskerar att somna, det handlar om att man när man är trött är sämre på att göra korrekta riskbedömningar och att kroppen vid sömnbrist tappar fysisk styrka.
 
Risken med sömnbrist på fjället handlar ju inte om att man riskerar att somna, det handlar om att man när man är trött är sämre på att göra korrekta riskbedömningar och att kroppen vid sömnbrist tappar fysisk styrka.

Visst är det helt korrekt att dessa risker finns men jag skulle dock säga att dom riskerna sker snarare då kroppen varit igång i ca 30timmar än då man "bara" har sovit 3 timmar.
Det är i alla fall MIN erfarenhet.
//Peter
 
Alpin start

Apropå krävande friluftsaktiviteter efter lite sömn så antar jag att fler än jag som läser och deltar i denna tråd väckts av en hyttvärd i alperna kl. 03.30 på natten för att kunna komma iväg på en bestignings/klättertur i tid, dels för att snön på glaciären då är hård, dels för att hinna upp och ner innan det blir mörkt.
Det är sällan tyst i hyttan före kl. 22 och man har dessutom sovit dåligt på ett madrassenlager ihop med 20 andra.

Att ha utsövdhet som ett krav för ansvarsfullt friluftsliv i bergen skulle förhindra många positiva upplevelser.
 
Att ha annat är örtte innanför västen och minumum 10 timmars sömn borde rendera i utegångsförbud. Att ha haft roligt kvällen innan är inte att tänka på i såna allvarliga sammanhang som uteliv.
 
Har läst igenom tråden och anser att när det gäller vuxna myndiga människor gäller eget ansvar. Att ifrågasätta STF leder till överförmynderi. Människor MÅSTE hålla ansvariga för sina egna val och handlingar. Detta är en principfråga! Börjar man tumma på den så är vi snart i den verkligheten att folk börjar skylla på kaffekokaren för att de bränt tungan på kaffet.

Anneli målar i första inlägget upp bilden av att STF subventionerar fylleslag och säljer sprit till minderåriga. "Sensationalistiskt" och "manipulativt" tänkte jag när jag läste det.

Mycket riktigt motsägs inlägget senare av flera andra.

Frihet under ansvar. Basta!
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.